Alza mě zklamala, příště nakupuji elektroniku jinde

Taky máte rádi dlouhodobé vztahy, postavené na vzájemné důvěře a respektu? Ne, ne, nemyslím marketingové fráze a reklamní slogany. Věřím na tržní služby v původním slova smyslu. Jakožto publicista píšu svoje články samozřejmě také proto, abych se uživil, ale další nutnou podmínkou je užitečná pomoc lidem – ať už jde o spotřebitelská, zaměstnanecká nebo politická témata. Společnost Alza a.s. zřejmě vnímá svoji podnikatelskou činnost jinak. Ke mně jakožto svému mnohaletému zákazníkovi se nyní zachovala nedůvěřivě a ziskuchtivě. Místo aby uznala moji první, oprávněnou reklamaci, požaduje další peníze.

Od společnosti Alza a.s. jsem za 10 let nakoupil celkem 4 notebooky

Než jsem dosáhl plnoletosti, neuměl jsem výpočetní techniku ani zapnout. Ale na univerzitě byla základní počítačová gramotnost nutná, takže jsem šetřil a v roce 2006 poprvé udělal tržbu známému prodejci elektroniky. Přes internetový obchod Alza.cz jsem koupil notebook Hewlett-Packard, kterému se po záruční době jenom ulomila klávesa. Jinak dobře fungoval skoro 5 let, než začal ignorovat internetové připojení. Přes e-shop Alza.cz jsem vzápětí koupil Lenovo, vloni matce k narozeninám tutéž značku a začátkem letošního léta partnerce Acer. Vždycky jsem věřil, že kupuji adekvátní kvalitu a existuje instituce záruky.

Alza mně neuznala jedinou, oprávněnou reklamaci a chce další peníze

Mému Lenovu po 4 letech provozu sice již nefunguje zvuk, ale jinak jede dobře, stejně jako matčin notebook. Ovšem nedávno jsme s partnerkou zapnuli její Acer a koukáme, že blbne monitor. Nedošlo k žádné nehodě, žádnému nárazu, ale levý horní roh najednou hyzdí bílý flek, velký asi 5 x 5 centimetrů. „V pohodě. Vada vznikla bez našeho zavinění a Alza je solidní firma, reklamuju to,“ povídám. Včera jsem došel na brněnskou pobočku, na ulici Nové Sady. Technikovi jsem popsal situaci, on zapnul notebook a okamžitě prohlásil: „To je prasklina. To vám nemůžu uznat. To musíme poslat dodavateli.“   

Podal mně list papíru, nadepsaný „Příjemka opravy č. ORE15392 664r (…) Zákazník požaduje záruční opravu, protože si není vědom mechanického poškození vlastní vinou. V případě neuznání prosí o CN a případnou opravu. (…) V případě odmítnutí či promlčení cenové nabídky se zákazník zavazuje uhradit cenu za diagnostiku vady a její nacenění v maximální možné výši 1340 vč. DPH. (…) Společnost Alza si vyhrazuje právo vydat zboží až po plném uhrazení všech servisních položek vypočítaných servisním technikem,“ stojí v dokumentu.

Jak to, že nemohu údajnou „prasklinu“ nahmatat? „To nenahmatáte. To nejde,“ argumentoval technik Stanislav Štefka. Mám jinou možnost, než podepsat tuhle náhražku reklamace? „Nemáte,“ odpověděl zástupce známého obchodníka. Alza snadno dohledá moji dlouhou, bezproblémovou zákaznickou historii. Ale nevěří mi. Nebo mě nerespektuje. Namísto aby uznala oprávněnou reklamaci, požaduje další peníze „za diagnostiku“. Čert vem tisícovku. Ale takhle nemohou vypadat vztahy obchodních partnerů. Sbohem, kyperská společnosti Alza a.s., sobě i dalším příbuzným budu příště nakupovat elektroniku jinde.

11 komentářů

  • Ape napsal:

    Mám obdobnou zkušenost a s Alzou jsem víceméně skončil. A to prosím jsem byl nákupčí IT větší firmy.

  • jan napsal:

    Ať už si příště svůj acer koupíš kdekoliv, reklamace stejně skončí v autorizovaném servisu dovozce a to acer brno. Alza je jen prodejce jako ostatní, notebook nevyrobila a tudíž nemůže ani ručit za případné výrobní vady nebo neovlivní, jestli si klient koupí brašnu na notebook za deset eur nebo sto. Navíc alza jako jedna z mála umožňuje si notebook připojistit a pak je reklamace snadnou záležitostí. A že alza utekla na Kypr? Vás tady baví platit daně? Mě ne…

    • Petr Woff napsal:

      Jane, kdybych vzal tvůj názor vážně a do krajnosti, musel bych vadný notebook reklamovat někde v asijské montovně, protože ani firma Acer Czech Republic s.r.o. není výrobcem :-). Naštěstí v kultivovaných evropských společnostech je běžnou praxí, že zákazník může požadovat zodpovědnost od subjektu, kterému předal svoje peníze a tím spoluvytvořil obchodní vztah. Věř mi, vím to :-).
      Pokud Alza a.s. odmítla oprávněnou reklamaci, může odmítnout i oprávněně požadované pojištění. Dám přednost jiným, solidním obchodníkům, ale tvoji spotřebitelskou submisivitu ti rozmlouvat nebudu.
      Jinak daně platím rád – za hodně vděčím našemu veřejnému školství a zdravotnictví, takže tyhle systémy ochotně financuju. Jestli máš problém, nikdo tě tady nedrží – klidně podnikej v nějakém daňovém ráji, ale i tohle je čistě tvoje věc :-).

  • Hana napsal:

    Jsem taktéž nespokojena s Alzou z obdobného důvodu. Já jsem si telefon rozbila vlastní vinou – to uznám, ale věta o úhradě diagnostiky mě zaskočila. Jenže jsem si řekla, telefon jsem v Alze zakoupila, věřím jí, tak si telefon dám i zde do opravy. Pokud totiž dobře chápu, jsou schopni mi zamítnout opravu a naúčtovat si 1390,- Kč. Není nad to si otevřít servis elektroniky, „diagnostikovat vadu“ a následně říci, že oprava nemá smysl a zaúčtovat si určitou částku. Teď jen čekám, až se mi ozvou, že mi telefon neopraví a já jako student vyhodím 1400,- z okna, když by mi za tuto částku jinde třeba telefon opravili.

    • Petr Woff napsal:

      Hano, v mých lejstrech stojí, že Alza „v maximální možné výši 1340 Kč“ diagnostiku naúčtuje, jenom pokud odmítnu následnou cenovou nabídku na opravu. Jenomže i takové ustanovení je problematické, protože mohou navrhnout nepřiměřenou cenu. Například: Zprostředkujeme vám opravu mobilu za 20 000 Kč, jinak vysolte peníze za diagnostiku.

      Podobný poplatek za ověření funkčnosti zaplatí například i člověk, který reklamuje elektroměr, plynoměr nebo vodoměr a odpovědná laboratoř shledá, že měřič pracuje správně. Jenomže v energetice testuje podezřelé přístroje státem hlídaná instituce, zatímco Alza je pofidérní soukromá firma, která zřejmě používá Českou republiku jenom jako zdroj příjmů, aby následně přelévala penízky přes daňový ráj.

      V mém případě nakonec Alza oprávněnou reklamaci zamítla a opravu provedla za 2 637 Kč včetně DPH. Od známého jsem mezitím zjistil, že byl v podobné situaci a reklamaci si vynutil hysterickou scénou. Otázkou však je: Stojí pár tisícovek za ztrátu důstojnosti a trapné divadlo? Zkrátka, Alza mne není hodna a kdekoli bude nyní tématem rozhovoru, doporučím: Běžte raději k jinému obchodníkovi. :-)

  • Ondřej Minář napsal:

    Ach jo, reklamačního technika dělám již 15 let a prošel jsem několik menších i větších firem. Tento článek o společnosti Alza vypadá přesně jako vyjádření někoho, kdo o této problematice neví zhola nic a svoji frustraci si vybíjí na internetu. Podle hmatu prasklinu na displeji notebooku určitě nepoznáte. A další věc, větu: „Notebook ležel na stole, nikdo s ním nic nedělal a najednou se na displeji objevilo tohle,“ slyším denně několikrát. Češi to prostě rádi zkouší a když jim podvod nevyjde, kopou kolem sebe, většinou v podobě nesmyslných článků jako tento, ve kterých si autor sám protiřečí a ještě útočí na zaměstnance firmy Alza a.s., kteří za to můžou až jako ti poslední. A další věc, když si je autor článku tak jistý, proč si nenechá vypracovat znalecký posudek na to, jak prasklina sama vznikla?

    • Petr Woff napsal:

      Dobrý den, pane Mináři, upřímně Vám děkuju, že jste mi věnoval kus svého času. Souhlasím s Vaším tvrzením, že zaměstnanci kyperské společnosti Alza „mohou (za strategii svého zaměstnavatele) až jako poslední“. Samozřejmě chápu, že na pracovním trhu převyšuje nabídka poptávku a leckdo musí dělat morální kompromisy, aby neskončil na sociálních dávkách. Nesouhlasím s Vámi ve zobecňujícím názoru, že Češi jsou podvodníci – podle mých zkušeností převažují dobří lidé.

      Jak už jsem psal výše, nejde mně o finanční částky v řádu tisícikorun, ani nepředstírám, že jsem odborník na výpočetní techniku. Firma Alza a.s. mě prostě „jenom“ zklamala ve smyslu kulturnosti a vztahů, takže příště upřednostním její konkurenci – dám šanci možná T.S.Bohemia (sídlí u nás na Moravě), možná CZC.cz s.r.o. (sídlí u nás v Čechách) – anebo někomu jinému, možnosti jsou. Jakožto pisálek přece potřebuju hlavně hezké zážitky, abych mohl psát i hezké články (jako například TENTO). Přeju Vám hezký den! :-)

  • KARLOSS napsal:

    ALZA Brno Bystrc – arogantní prodejci, odmítnutí výměny zboží za jiné – NEDOPORUČUJI ZDE COKOLI NAKUPOVAT.

  • Petr Novotný napsal:

    Podobná zkušenost. Ten Stanislav Štefka z brněnské pobočky nejedná férově, při reklamaci lže do očí a jeho bezprostřední nadřízený Martin Rychlík ho v tom ještě podporuje. Majitelům zřejmě lidé takové úrovně za prodejními pulty vyhovují. Nepochopitelně. Sice ušetří nějakou tu kačku za reklamaci, ztratí však zákazníka, který u nich utrácel solidní peníze. Alza už nikdy. To dám raději vydělat jinému obchodníkovi.

  • alfonz napsal:

    Pozor! Na nic takového nemá prodejce právo, aby požadoval peníze v případě neuznané reklamace!!! Viz například tady.

    • Dvd napsal:

      Alfonzi, jde právě o to, že alza reklamaci na místě zamítne (pro mechanické poškození). Následně stížnost přijme jako „žádost o opravu“, za kterou již beztrestně může peníze naúčtovat. Praxe je taková, že to účtuje většinou servis. :))

Napište komentář. Chcete odpověď? V tom případě lajkněte náš Facebook ZDE :-).

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *