Bílkoviny – seznam potravin, které dávají sílu

Zdravý jídelníček samozřejmě obsahuje zeleninu a ovoce, abychom měli dostatek vitamínů a kvalitního cukru. Ale základním materiálem pro růst svalů, obranyschopnost a vitalitu jsou proteiny neboli bílkoviny. Seznam potravin tedy musíme pořádně rozšířit, jinak bychom riskovali, že zeslábneme a onemocníme. Plno živočišných proteinů najdeme v tradiční české kuchyni, stačí navštívit zabíjačku a sebrat mléko telátkům. Ale potraviny s vysokým obsahem bílkovin vyrůstají také ze země! Některé jsou stejně výživné jako jitrnice, a navíc díky vlákninám slouží jako prevence proti rakovině tlustého střeva, která jinak zabíjí Čechy a Moravany zbytečně často.

Drahé versus levné potraviny s vysokým obsahem bílkovin

Kdo hledá zdravou a přitom energeticky bohatou stravu, zažívá ve většině tuzemských restaurací trapné situace. Listuje jídelním lístkem a vidí – vepřový bůček, hovězí guláš, marinovaný steak, tatarský biftek, kuřecí prsíčka atd. apod. Chcete něco bezmasého? Většinou máte jenom jednu možnost: smažený sýr! Jistě, takzvané živočišné produkty patří mezi potraviny s vysokým obsahem bílkovin. Kdo preferuje maso a mléko, může normálně žít a sportovat. Ovšem existují levnější, poměrně zdravější a ekologičtější bílkoviny. Seznam potravin, včetně podrobného rozpisu obsažených látek, zveřejnil Ústav zemědělské ekonomiky a informací.

Milí kuchaři, víte vůbec, co obsahuje bílkoviny? Seznam potravin:

„Co způsobuje globální oteplování více – zadky dobytka, nebo jedoucí automobily? Překvapení! Dobytek produkuje (vylučováním plynů a fekáliemi) více oxidu uhličitého, než automobilová doprava,“ šokovala před lety Organizace OSN pro výživu a zemědělství. Zpráva byla později zpochybněna, ačkoli někteří ekologové nadále věří, že musíme zásadně omezit živočišnou výrobu. Americký dietolog Valter Longo zase tvrdí, že když příliš často konzumujeme potraviny s vysokým obsahem bílkovin, riskujeme zdravotní problémy podobně jako kuřáci cigaret. MUDr. Petr Sucharda polemizuje, ale zároveň nevěřícně kroutí hlavou nad matkami, které chtějí krmit dítě dennodenně masem.

Chvíli úplně pomiňme ekologické a zdravotní aspekty, mysleme nyní jenom na svoji peněženku. Čočka, fazole nebo cizrna odpovídá podílem bílkovin kuřecímu a hovězímu masu, sója stačí vepřovému. Přitom kilogram luštěnin stojí zhruba polovinu toho, co kilogram kvalitních živočišných produktů! Drazí čeští kuchaři, víte vůbec, kdybyste mohli ušetřit, kdybyste kromě grilovaného kuřete a smaženého sýra nabídli taky třeba chutně připravenou čočku? Víme vůbec, kde najdeme bílkoviny? Seznam potravin včetně podrobného rozboru, při celkové váze 100 gramů (zdroj):

POTRAVINAENERGIE (kj)TUKY (g)SACHARIDY (g)BÍLKOVINY (g)
CIZRNA12855.827.220.0
ČOČKA13720.748.523.6
FAZOLE BÍLÉ, SUŠENÉ14110.850.521.7
HRÁCH14291.854.719.5
HRÁŠEK3250.48.66.5
MASO HOVĚZÍ, KÝTA4271.3022.3
MASO KUŘECÍ, STEHNO79113.5017.2
MASO VEPŘOVÉ, PLEC7414.3034.2
MLÉKO PLNOTUČNÉ2643.44.83.3
OŘECHY KEŠU247045.627.317.7
OŘECHY LÍSKOVÉ274062.46.614.6
OŘECHY VLAŠSKÉ278061.810.315.9
SMAŽENÝ SÝR 134013.2010.2
SÓJA170120.412.334.2
SÝR, EIDAM, 50 %156030.31.024.7
VEJCE SLEPIČÍ5759.21.312.5

Napište komentář. Chcete odpověď? V tom případě lajkněte náš Facebook ZDE :-).

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *