Dotace na elektromobily 2017: tabulky

Ekologové už dlouho varují, že brzy nastane ropný zlom. Ale litr benzínu stále vychází levněji než stejné množství čepovaného piva! Takže buďto existují zásoby „černého zlata“, které dalece přesahují kapacitu lidské fantazie. Anebo těžební společnosti rychle zkoušejí dočerpat a vyprodat poslední miliardy barelů, dříve než přestaneme používat spalovací motory. Česká vláda mezitím napodobuje svoje evropské protějšky a vypisuje dotace na elektromobily, aby podpořila alternativní pohon.

  • Ministerstva průmyslu, dopravy a místního rozvoje nejdříve pomáhají firmám.
  • Ministerstvo životního prostředí plánuje, že podpoří elektromobilitu v obcích.
  • Teprve nakonec vláda možná (!) rozdělí peníze přímo domácnostem.

Další podpora pro nízkouhlíkové technologie

První kolo dotačního programu Nízkouhlíkové technologie proběhlo loni, letos očekávejme přídavek. „Výzva II bude vyhlášena během ledna (příjem žádostí pravděpodobně od března 2017) a další Výzva (III) do konce roku 2017 (zřejmě 3. – 4. čtvrtletí). V Elektromobilitě by měl rozsah podporovaných způsobilých výdajů zůstat velmi podobný jako vloni, stejně jako rámcové podmínky,“ napsala nám Lucie Laštíková za CzechInvest, po kterém přebírá agendu evropských dotací Agentura pro podnikání a inovace (API). Předpokládejme tedy, že předchozí pravidla nedoznají zásadních změn!

Dotace na elektromobily 2017 pro podnikatele

Státní granty samozřejmě zasahují do soukromého podnikání, ale v západní Evropě jsou poměrně běžné. Například Francouzi si mohou díky dotacím pořídit dobrý rodinný elekromobil za cenu kolem 320 000 Kč. Připomeňme, že pokud kilometrová jízda v benzínovém autě stojí 2 Kč, bezemisní pohon zvládne stejnou práci za přibližně 50 haléřů. Nevýhodou bývá především pořizovací cena, kterou nově sníží dotace na elektromobily.

Užitkový vůz (finanční částky v Kč)

KategoriePořizovací cenaZpůsobilé výdajeDotace na elektromobil podle velikosti podniku
VelkýStředníMalý
I.450 000 – 499 999140 00070 00084 00098 000
II.500 000 – 549 999170 00085 000102 000119 000
III.550 000 – 599 999190 00095 000114 000133 000
IV.600 000 – 649 999220 000110 000132 000154 000
V.650 000 – 699 999250 000125 000150 000175 000
VI.700 000 – 749 999280 000140 000168 000196 000
VII.750 000 a výše310 000155 000186 000217 000

Osobní vůz (finanční částky v Kč)

KategoriePořizovací cenaZpůsobilé výdajeDotace na elektromobil podle velikosti podniku
VelkýStředníMalý
I.450 000 – 499 999160 00080 00096 000112 000
II.500 000 – 549 999180 00090 000108 000126 000
III.550 000 – 599 999200 000100 000120 000140 000
IV.600 000 – 649 999220 000110 000132 000154 000
V.650 000 – 699 999240 000120 000144 000168 000
VI.700 000 – 749 999260 000130 000156 000182 000
VII.750 000 a výše280 000140 000168 000196 000

Tabulky doposud platily pro dotační program OPPIK – Nízkouhlíkové technologie. 2 skupiny elektromobilů (užitkové, osobní) dělíme dále na kategorie podle nákupní ceny vozidla bez DPH. Žadatel byl ovšem zařazen podle projektového záměru, předpokládaného typu elektromobilu a konkrétních podnikatelských účelů, které popsal ve studii proveditelnosti. V případě zájmu vyplňoval elektronický formulář přes internetovou aplikaci ISKP14+.

Dotace na elektromobily pro samosprávy a domácnosti

„Alternativní vozidla jsou podporována v rámci operačních programů napříč vládními resorty,“ uvedl František Kotrba, tiskový mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Dotace na elektromobily, dobíjecí stanice a příslušenství vypsalo také Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), Ministerstvo dopravy (MD) a Ministerstvo životního prostředí (MŽP). Koho možná potěší dotační programy OPPIK, IROP, OPD a NPŽP?

  • MPO: OPPIK (Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost) = pro podnikatele
  • MMR: IROP (Integrovaný regionální operační program) = pro dopravní podniky
  • MD: OPD (Operační program doprava) = podpora výstavby dobíjecí infrastruktury
  • MŽP: NPŽP (Národní program Životní prostředí) = pro kraje a obce

„Ministerstvo životního prostředí připravuje Národní program na podporu alternativních vozidel, v první vlně pro obce a kraje. Mělo by se jednat o jednorázový příspěvek na pořízení vozu. Pokud se tato Výzva osvědčí, MŽP plánuje obdobnou výzvu pro fyzické osoby,“ vysvětlil František Kotrba. Takže obyčejnou tuzemskou domácnost (zatím) přímé dotace na elektromobily minou? „Uvedené informace mohu potvrdit,“ napsala nám Petra Roubíčková, tisková mluvčí MŽP. Domácnosti tedy využívají „aspoň“ kotlíkové dotace nebo zelenou úsporám.

3 komentáře

  • Josef napsal:

    Na jakou částku má nárok malý podnik (družstvo), pokud pořizovací cena nepřesáhne 220 000 Kč u užitkového vozu? Děkuji za reakci.

    • Petr Woff napsal:

      Josefe, máte pravdu, že takhle nízká cena v tabulkách chybí. Nicméně nejnižší „způsobilé výdaje“ v kategorii užitkový vůz, malý podnik jsou uvedeny ve výši 140 000 Kč. Takže předpokládám, že byste se vlezli sem a dotace na Váš elektromobil by v takovém případě činila 98 000 Kč.

  • Věra napsal:

    Super! Nová výzva už byla zveřejněna, takže podávám žádost.

Napište komentář. Chcete odpověď? V tom případě lajkněte náš Facebook ZDE :-).

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *