Katalog správních činností a platy pro úředníky

Státní instituce typu ministerstev mají obrovskou moc, a jejich zaměstnanci jsou proto svázaní souborem zvláštních předpisů. „Státním zaměstnancem je fyzická osoba, která byla přijata do služebního poměru“, říká zákon o státní službě (č. 234/2014 Sb.). Úředník může připravovat návrhy právních předpisů, mezinárodní smlouvy a dotační politiku, vykonávat statistickou práci nebo audit, chránit utajované informace, zadávat veřejné zakázky apod. Zařazení konkrétního státního zaměstnance do platové třídy řeší velmi obsáhlý katalog správních činností, který tady zkusíme zpřehlednit.

Katalog správních činností podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb.

Jak poznáte, jestli patříte mezi státní zaměstnance? Pokud ano, při nástupu jste přednesli nebo potvrdili následující formuli: „Slibuji na svou čest a svědomí, že při výkonu státní služby se budu řídit právními a služebními předpisy a v souladu s nimi příkazy představených. Své povinnosti budu vykonávat řádně, nestranně, svědomitě, odborně a v zájmu České republiky, nebudu zneužívat postavení státního zaměstnance a budu se chovat a jednat tak, aby nebyla ohrožena důvěra ve státní službu.“ Než dostane prostor katalog správních činností, podle kterého jsou úředníci zařazovaní do platové tabulky, projděme právě tarifní stupnice.

VĚTŠINA STÁTNÍCH ZAMĚSTNANCŮ od 1.11. 2016 (archiv ZDE)
Stupeň Praxe Platové třídy, které specifikuje katalog správních činností – vizte níže
5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
1 do 1 roku 11 390 12 350 13 400 14 540 15 780 17 100 18 590 20 450 22 910 26 110 30 030 34 830
2 do 2 let 11 850 12 830 13 900 15 100 16 360 17 750 19 280 21 210 23 750 27 080 31 130 36 110
3 do 4 let 12 290 13 310 14 430 15 670 16 990 18 430 20 040 22 040 24 680 28 150 32 360 37 540
4 do 6 let 12 760 13 820 14 980 16 270 17 630 19 130 20 780 22 860 25 610 29 200 33 580 38 940
5 do 9 let 13 240 14 350 15 550 16 890 18 300 19 850 21 560 23 730 26 570 30 290 34 830 40 400
6 do 12 let 13 740 14 880 16 140 17 540 18 980 20 590 22 380 24 620 27 580 31 430 36 140 41 930
7 do 15 let 14 250 15 450 16 730 18 190 19 720 21 380 23 230 25 560 28 630 32 630 37 520 43 520
8 do 19 let 14 800 16 020 17 360 18 880 20 460 22 180 24 100 26 510 29 700 33 860 38 930 45 160
9 do 23 let 15 360 16 630 18 020 19 590 21 220 23 020 25 000 27 500 30 800 35 100 40 380 46 840
10 do 27 let 15 950 17 270 18 690 20 340 22 030 23 880 25 940 28 540 31 960 36 440 41 910 48 600
11 do 32 let 16 560 17 920 19 420 21 120 22 870 24 800 26 920 29 610 33 170 37 810 43 490 50 430
12 nad 32 let 17 200 18 600 20 150 21 920 23 730 25 740 27 950 30 750 34 440 39 250 45 140 52 370

(↑ Stupnice platových tarifů podle nařízení vlády č. 304/2014 Sb., Příloha 2, účinná od 1.11. 2016.)

STÁTNÍ ZAMĚSTNANCI – LÉKAŘI ORGÁNU SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ od 1.11. 2016
Stupeň Praxe Platové třídy – vizte katalog správních činností níže
11 12 13 14
1 do 1 roku 24 790 26 390 29 810 33 400
2 do 2 let 25 510 27 170 30 660 34 320
3 do 4 let 26 280 28 000 31 560 35 280
4 do 6 let 27 060 28 820 32 460 36 280
5 do 9 let 27 860 29 720 33 420 37 310
6 do 12 let 28 710 30 620 34 410 38 380
7 do 15 let 29 580 31 580 35 440 39 500
8 do 19 let 30 500 32 570 36 510 40 650
9 do 23 let 31 420 33 590 37 600 41 860
10 do 27 let 32 400 34 640 38 760 43 100
11 do 32 let 33 410 35 740 39 940 44 400
12 nad 32 let 34 470 36 880 41 180 45 740

(↑ Stupnice platových tarifů podle nařízení vlády č. 304/2014 Sb., Příloha 3, účinná od 1.11. 2016.)

Zákoník práce v § 123 přikazuje: „Zaměstnavatel zařadí zaměstnance do platové třídy podle druhu práce sjednaného v pracovní smlouvě a v jeho mezích na něm požadovaných nejnáročnějších prací.“ Za vynikající výsledky lze k započitatelné praxi připočíst 5 let. Od 12. platové třídy výše může lékař, právník nebo IT specialista dostat dvojnásobek tarifu v nejvyšším platovém stupni; například ve 12. třídě může brát 61 500 Kč, respektive lékař 73 760 Kč měsíčně. Obyčejně jsou připočítávány ještě příplatky. Předešlé platové tabulky státních zaměstnanců najdete ZDE.

1. ČÁST – Zařazení společných správních činností do platových tříd

Katalog správních činností pro 5. platovou třídu

  1. Provádění jednotlivých jednoduchých úkonů ve správním řízení, například přijímání jednoduchých podání do protokolu, pořizování soupisu součástí spisu, zajišťování skartačního řízení správní dokumentace, vedení evidencí návrhů a vyjádření účastníků řízení, důkazů, čestných prohlášení, přiznání a úředních dokladů, předávání rozhodnutí k doručení, vyvěšování veřejné vyhlášky, vyměřování správních nebo jiných poplatků, zajišťování písemného vyhotovení rozhodnutí nebo zpracovávání oznámení o zahájení řízení, provádění místních šetření podle daných pokynů.
  2. Příprava a vedení podkladů, podkladové dokumentace a dalších náležitostí ve správním řízení v jednoduchých věcech malého rozsahu a jednoduchého způsobu zjišťování, kontrola jejich věcné správnosti a doplňování určených náležitostí. Kompletace a předávání správní a jiné dokumentace na příslušné správní úřady, samosprávné celky, účastníkům řízení a dalším místům, například v řízení o odvolání nebo při postoupení pro nepříslušnost.
  3. Vedení správních registrů a evidencí podle obecně závazných předpisů, například vedení evidence zvláštních skupin občanů, úředních dokladů ke spisové dokumentaci.
  4. Vedení centrální evidence stížností, petic a žádostí o informace včetně zajišťování a organizace jejich vyřizování.

Katalog správních činností pro 6. platovou třídu

  1. Vyřizování věcí ve správním řízení s jednoznačným postupem a s malým počtem účastníků.
  2. Samostatné vyřizování dílčích částí správního řízení podle běžných postupů, například opatřování podkladů pro vydání rozhodnutí včetně jejich ověřování a došetřování, příprava usnesení o postoupení podání, o dožádání nebo o odmítnutí provedení úkonu nebo o účasti ve správním řízení, kontrola a oprava zřejmých nesprávností v rozhodnutí, vyjádření, osvědčení nebo sdělení, sepisování protokolu o ústním jednání a ústním podání, výslechu svědka nebo znalce, o provedení důkazu listinou a o ohledání, jakož i o jiných úkonech ve styku s účastníky správního řízení včetně vyřizování stížností a oprav.
  3. Vyměřování správních poplatků ve sporných a složitých případech.
  4. Plnění zákonných oznamovacích povinností vůči státním subjektům.
  5. Zajišťování doručování písemností správního orgánu.
  6. Provádění dílčích kontrolních činností podle daných postupů v rámci kontroly vykonávané kontrolním orgánem při výkonu jeho působnosti (dále jen „kontrola, inspekce nebo dozor“).

Katalog správních činností pro 7. platovou třídu

  1. Vyřizování věcí ve správním řízení. Posuzování podkladů pro správní řízení. Provádění důkazů potřebných ke zjištění stavu věci a zajišťování důkazů.
  2. Příprava řešení věcí ve správním řízení s více účastníky zasahující do mnoha různorodých a věcných oblastí a vyžadující rozsáhlou podkladovou dokumentaci, dožádání, znalecké posudky a složitý výkon rozhodnutí.
  3. Samostatné vyřizování náročných částí správního řízení, například poskytování předběžné informace správním orgánem nebo sepisování protokolů o ústním jednání ve složitém správním řízení.
  4. Zajišťování výkonu rozhodnutí přikázáním pohledávky nebo srážkami ze mzdy.
  5. Zajišťování průběhu a účelu správního řízení užitím zajišťovacích prostředků. Opatřování vysvětlení.
  6. Zrušování vyjádření, osvědčení nebo sdělení, která jsou v rozporu s právními předpisy.
  7. Zajišťování odborných služebních agend ve vymezeném dílčím úseku, pokud není pro jednotlivé obory služby stanoveno jinak.
  8. Příprava podkladů pro kontrolní činnost a provádění dílčích kontrolních úkonů v rámci kontroly, inspekce nebo dozoru, například ověřování správnosti vykazovaných skutečností a navrhování dílčích závěrů.
  9. Organizace a zajišťování průběhu kontrolních akcí v rámci kontroly, inspekce nebo dozoru.
  10. Poskytování poučení o právech a povinnostech správním orgánem.

Katalog správních činností pro 8. platovou třídu

  1. Vyřizování věcí ve správním řízení s velkým počtem účastníků, s rozsáhlou podkladovou dokumentací, zasahujících do více právních a věcných oblastí náročných na dobu řízení a dodržování lhůt a se značnými nároky na posuzování podkladů ve správním řízení, na provádění důkazů potřebných ke zjištění stavu věci, popřípadě na přerušování a zastavování řízení. Vedení společných správních řízení s rozhodnutími s podmiňujícími výroky.
  2. Zajišťování ucelených odborných služebních agend, pokud není pro jednotlivé obory služby stanoveno jinak.
  3. Provádění poradenských a konzultačních činností v dílčích úsecích odborných služebních agend včetně vydávání stanovisek, pokud není pro jednotlivé obory služby stanoveno jinak.
  4. Příprava řešení přestupků a jiných správních deliktů.
  5. Zajišťování výkonu rozhodnutí přikázáním pohledávky nebo srážkami ze mzdy plynoucí z exekučních titulů dožádaných ze států Evropské unie v rámci mezinárodní pomoci.
  6. Zajišťování agendy nedoplatků, penále a pokut.
  7. Zajišťování procesní stránky vyřizování stížností a petic, například kontrola včasnosti, úplnosti a správnosti jejich vyřizování v rámci kontroly, inspekce nebo dozoru.
  8. Provádění kontroly, inspekce nebo dozoru podle stanovených postupů ve vymezené dílčí působnosti.

Katalog správních činností pro 9. platovou třídu

  1. Zajišťování výkonu souhrnu více věcně souvisejících odborných služebních agend (dále jen „obor služby“).
  2. Zpracovávání návrhů vnitřních předpisů nebo norem úzce vymezené věcné působnosti podle přesně daných postupů.
  3. Provádění přezkumného řízení správním orgánem, který rozhodnutí vydal.
  4. Řešení přestupků a jiných správních deliktů.
  5. Zajišťování exekucí na nepeněžitá plnění.
  6. Provádění konzultační a poradenské činnosti v ucelené odborné služební agendě včetně vydávání stanovisek.
  7. Vykonávání specializovaných činností v konkrétních případech v rozsahu působnosti ústředního správního úřadu nebo správního úřadu s celostátní působností.
  8. Komplexní zajišťování agendy vydávání osvědčení nebo potvrzení podle zvláštních zákonů v působnosti celého správního úřadu.
  9. Zpracovávání ucelených metodických postupů k zabezpečení činnosti ve vymezené působnosti územního správního úřadu.
  10. Prošetřování stížností proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu.
  11. Samostatné provádění kontroly, inspekce nebo dozoru nad dodržováním povinností vyplývajících z právních předpisů ve vymezené působnosti úřadu.
  12. Prošetřování opakovaných a závažných podnětů, petic, oznámení a stížností v rámci kontroly, inspekce nebo dozoru včetně jejich vyřizování.
  13. Zpracovávání návrhů vnitřních předpisů nebo jiných předpisů nebo norem úzce vymezené věcné a právní působnosti podle přesně daných postupů.

Katalog správních činností pro 10. platovou třídu

  1. Vykonávání dílčích legislativních prací, právních činností a příprava právních předpisů po obsahové a formální stránce.
  2. Přezkoumávání rozhodnutí v přezkumném řízení nadřízeným orgánem.
  3. Vedení řízení o návrhu opatření obecné povahy. Příprava návrhu opatření obecné povahy a jeho projednávání s dotčenými orgány.
  4. Zajišťování pohledávek a jejich příslušenství uplatněním rozsahu zástavního práva. Provádění výkonu rozhodnutí prodejem věci.
  5. Vykonávání dílčích legislativně technických činností v oboru služby nebo dílčích právních činností ve správním úřadě.
  6. Provádění konzultační a poradenské činnosti v oboru státní služby nebo v oblasti aplikace mezinárodních smluv a práva Evropské unie.
  7. Osvědčování odborné způsobilosti vyžadované právním předpisem.
  8. Zajišťování agendy obnovy správního řízení, nového rozhodování a přezkumného řízení.
  9. Řešení sporů ve sporném řízení nebo vedení správního řízení o určení právního vztahu v mezích věcné a místní příslušnosti správního orgánu.
  10. Navrhování veřejnoprávních smluv včetně navrhování jejich změn, výpovědi a zrušení.
  11. Vyřizování závažných stížností proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu a navrhování opatření k nápravě.
  12. Provádění kontroly, inspekce nebo dozoru v celém rozsahu správního úřadu s územní působností.
  13. Analýza výsledků kontroly, inspekce nebo dozoru včetně návrhů opatření.

Katalog správních činností pro 11. platovou třídu

  1. Legislativní činnost a zpracovávání návrhů právních předpisů územních správních úřadů nebo zpracovávání závazných opatření správních úřadů s celostátní působností.
  2. Výkon komplexních právních činností v jednotlivých oborech územní státní správy včetně zastupování veřejných zájmů v soudních sporech.
  3. Řešení sporů mezi správními orgány, popřípadě mezi dotčenými orgány o věcnou příslušnost při rozhodování nebo otázek, jež jsou předmětem rozhodování.
  4. Přezkoumávání jednoduchých rozhodnutí ústředního správního úřadu včetně zajišťování obnovy správního řízení a nového rozhodování. Přezkoumávání rozhodnutí žalovaného správního orgánu po podání žaloby ve správním soudnictví. Přezkoumávání souladu opatření obecné povahy s právními předpisy.
  5. Posuzování veřejnoprávních smluv z hlediska souladu s právními předpisy a veřejným zájmem nebo řešení sporů z veřejnoprávní smlouvy.
  6. Příprava návrhu na uzavření veřejnoprávní smlouvy zpravidla vícestranné a mezi subjekty veřejné správy včetně navrhování jejich změn, výpovědi a zrušení.
  7. Prošetřování způsobu vyřízení stížnosti proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu.
  8. Metodické usměrňování nebo zajišťování informační metodické pomoci nižším správním úřadům, územním samosprávným celkům v agendách ústředních správních úřadů a správních úřadů s celostátní působností.
  9. Koordinace, metodické usměrňování a posuzování řízení o přezkumném řízení a obnově řízení z celostátních hledisek.
  10. Koordinace a zajišťování přípravy vzdělávání a posuzování odborné nebo specializované způsobilosti vyžadované právním předpisem.
  11. Celostátní metodická, poradenská a konzultační činnost v oboru služby.
  12. Tvorba koncepce oboru služby v působnosti územního správního úřadu.
  13. Zajišťování informační metodické pomoci státním fondům.

Katalog správních činností pro 12. platovou třídu

  1. Vypracovávání zásadních právních výkladů a stanovisek nebo stanovování obecných postupů aplikace právních předpisů nebo předpisů Evropské unie ve specializovaných oborech ve vymezené působnosti státní správy včetně případného řešení věcně a právně složitých případů a zastupování veřejných zájmů v soudních a obdobných sporech.
  2. Provádění posuzovací, konzultační a poradenské činnosti v celém oboru státní služby ústředního správního úřadu včetně řešení právních sporů a zobecňování jejich výsledků.
  3. Provádění posuzovací, konzultační a poradenské činnosti v celém oboru služby ústředního správního úřadu.
  4. Výkon vlastnických práv státu v orgánech organizací.
  5. Posuzování veřejnoprávních smluv z hlediska souladu s právními předpisy a veřejným zájmem a řešení sporů z veřejnoprávní smlouvy zpravidla vícestranné a mezi subjekty veřejné správy, je-li alespoň jednou ze smluvních stran kraj nebo obec s rozšířenou působností.
  6. Přezkoumávání rozhodnutí ústředního správního úřadu a zajišťování obnovy správního řízení a nového rozhodování ústředního správního úřadu.
  7. Celostátní koordinace a metodické usměrňování oboru působnosti ústředního správního úřadu.
  8. Tvorba koncepce oboru služby správního úřadu s celostátní působností.
  9. Posuzování práv na náhradu za škodu a na zadostiučinění za nemajetkovou újmu, kterou způsobily státní orgány nebo jiné orgány nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem při výkonu veřejné moci a jednání jménem státu o těchto právech v soudních sporech. Uplatňování požadavků státu na regresní úhrady za poskytnuté náhrady za škody způsobené nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a zadostiučinění za nemajetkovou újmu.
  10. Celostátní koordinace a metodické usměrňování správy státních fondů.

Katalog správních činností pro 13. platovou třídu

  1. Přezkoumávání věcně nebo právně komplikovaných rozhodnutí ústředního správního úřadu včetně zajišťování obnovy správního řízení a nového rozhodování v těchto věcech.
  2. Tvorba nebo komplexní posuzování návrhů právních předpisů s celostátní působností nebo předpisů Evropské unie, analýza právního a skutkového stavu, zhodnocování nezbytnosti změny právního stavu, změny rozsahu právní regulace, souladu s dalšími právními předpisy, mezinárodními smlouvami a s právem Evropské unie.
  3. Tvorba celostátních resortně závazných předpisů s nejširšími a zásadními dopady do poměrů organizačních složek státu a dalších subjektů, které jsou jimi vázány, a s rozsáhlými věcnými a právními vazbami na další společenské systémy.
  4. Výkon komplexních právních činností v oboru státní služby ústředního správního úřadu, vypracovávání zásadních právních výkladů a stanovisek a stanovování obecných postupů aplikace právních předpisů včetně řešení věcně a právně složitých případů a zastupování v soudních a obdobných sporech.
  5. Tvorba koncepce oboru služby v působnosti ústředního správního úřadu.
  6. Posuzování práv na náhradu za škody značného rozsahu a na zadostiučinění za rozsáhlou nemajetkovou újmu, kterou způsobily státní orgány nebo jiné orgány nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem při výkonu veřejné moci ve věcně a právně složitých případech a jednání jménem státu o těchto právech v soudních sporech včetně uplatňování požadavků státu na regresní úhrady za poskytnuté náhrady za škody způsobené nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a zadostiučinění za nemajetkovou újmu.

Katalog správních činností pro 14. platovou třídu

  1. Tvorba návrhů koncepčně nových právních předpisů s celostátní působností nebo právních úprav věcí dosud zákony neupravených nebo předpisů Evropské unie nebo jejich komplexní posuzování v připomínkovém řízení nebo zpracovávání zásadních komplexních stanovisek k těmto předpisům.
  2. Tvorba koncepce řešení věcně a právně nejsložitějších případů a zastupování veřejných zájmů v soudních a obdobných sporech spojených s vyhodnocováním a syntézou komplikovaných ekonomických a právních vazeb.

Katalog správních činností pro 15. platovou třídu

  1. Tvorba návrhů nejsložitějších systémů právních úprav včetně systémů právních úprav mezinárodního práva a práva Evropské unie nebo nejsložitějších zákonných úprav s nejširšími dopady na právní poměry České republiky nebo jejich posuzování v rámci legislativní činnosti na úrovni vlády nebo komplexní koordinace zpracovávání stanovisek k těmto předpisům pro člena vlády.

Katalog správních činností pro 16. platovou třídu

  1. Komplexní koordinace stanovování koncepcí dlouhodobého vývoje oborů hlavní činnosti v zákonem vymezené působnosti ministerstev s rozsáhlým vnitřním členěním na specializované obory s vazbami na jiné obory správy s celostátní působností a jiné celospolečenské systémy předurčující chování nejširších skupin osob v zásadních oblastech.

2. ČÁST – Katalog správních činností podle odborného zaměření

2.1 Finance
2.2 Daně, poplatky a jiná odborná peněžitá plnění
2.3 Katalog správních činností pro Audit
2.4 Hospodaření s majetkem státu a jeho privatizace
2.5 Finanční a ekonomická spolupráce se zahraničím
2.6 Loterie a jiné podobné hry
2.7 Katalog správních činností pro Finanční trh
2.8 Ekonomická ochrana státu
2.9 Průmyslové vlastnictví
2.10 Katalog správních činností pro Zahraniční vztahy
2.11 Školství, výchova a vzdělávání
2.12 Mládež, tělovýchova a sport
2.13 Správa vědy, výzkumu a vývoje
2.14 Katalog správních činností pro Umění
2.15 Ochrana kulturního dědictví, památková péče a péče o sbírky muzejní povahy
2.16 Kulturně výchovná činnost, správa ve věcech veřejných knihovnických a informačních služeb
2.17 Správa ve věcech církví a náboženských společností
2.18 Ochrana práv duševního vlastnictví
2.19 Správa ve věcech médií a audiovize, regulační činnost v oblasti rozhlasového a televizního vysílání apod.
2.20 Katalog správních činností pro Sociální věci
2.21 Zaměstnanost
2.22 Pracovní vztahy
2.23 Katalog správních činností pro Zdravotní služby (včetně veřejného zdravotního pojištění)
2.24 Ochrana a podpora veřejného zdraví
2.25 Léčivé zdroje, léčiva, zdravotnické prostředky, návykové látky a prekursory drog
2.26 Správa justice
2.27 Katalog správních činností pro Lidská práva
2.28 Bezpečnost státu a veřejný pořádek
2.29 Krizové řízení, požární ochrana, civilní nouzové plánování, ochrana obyvatelstva a integrovaný záchranný systém
2.30 Všeobecná správa vnitřních věcí státu
2.31 Katalog správních činností pro Systém veřejné správy a kontrolní řád
2.32 Správa archivnictví a spisové služby
2.33 Správa průmyslu a obchodu
2.34 Veřejné investování a zadávání veřejných zakázek
2.35 Regionální politika a podpora regionálního rozvoje
2.36 Katalog správních činností pro Bydlení
2.37 Územní plánování a stavební řád
2.38 Katalog správních činností pro Cestovní ruch
2.39 Tvorba a realizace společných evropských politik podpory a pomoci, evropské strukturální a investiční fondy
2.40 Veřejné dražby a realitní trh
2.41 Zemědělství (včetně zemědělských komodit)
2.42 Katalog správních činností pro Lesní hospodářství
2.43 Vodní hospodářství
2.44 Potravinářská výroba a bezpečnost potravin
2.45 Veterinární péče
2.46 Rostlinolékařská péče
2.47 Pozemková správa a krajinotvorba
2.48 Obranná politika státu
2.49 Hospodářská opatření pro krizové stavy a správa státních hmotných rezerv
2.50 Dopravní soustava státu
2.51 Dráhy a drážní doprava
2.52 Silniční a městská doprava
2.53 Civilní letectví
2.54 Plavba a vodní cesty
2.55 Pozemní komunikace
2.56 Elektronické komunikace
2.57 Informační systémy veřejné správy
2.58 Poštovní služby
2.59 Ochrana přírody a krajiny
2.60 Technická ochrana životního prostředí
2.61 Státní statistická služba
2.62 Zeměměřičství a katastr nemovitostí
2.63 Ochrana a využívání nerostného bohatství, výbušniny
2.64 Hospodářská soutěž, dohled nad poskytováním veřejné podpory a dozor nad zadáváním veřejných zakázek
2.65 Jaderná bezpečnost a radiační ochrana
2.66 Ochrana utajovaných informací
2.67 Odborné zabezpečení činnosti vlády
2.68 Organizační věci služby a správa služebních vztahů
2.69 Ochrana osobních údajů

16 komentářů

  • Vaňková napsal:

    Dobrý den, bylo by možné zaslat e-mailem Katalog správních činností podle odborného zaměření, a to 2.2 Daně, poplatky a jiná odborná peněžitá plnění? Moc děkuji.

  • Honza H. napsal:

    Dobrý den,
    pracuji jako státní zaměstnanec (na krajském úřadě), který měl dokončené středoškolské vzdělání s maturitou. Podle druhu vykonávané práce a délky praxe jsem v této chvíli zařazen do 8. platové třídy a 7. stupně odměňování, což odpovídá. V průběhu let jsem si ale dokončil plné vysokoškolské vzdělání s titulem Mgr. Podle těchto internetových stránek je v seznamu platových tříd uvedeno, že pokud má zaměstnanec titul Mgr., znamená to minimálně 11. platovou třídu. Z mého pohledu bych minimálně do této třídy měl být nově zařazen. Po předložení VŠ diplomu jsem však i nadále zůstal zařazen ve stejné platové třídě.
    Prosím o zodpovězení otázky, jestli můj zaměstnavatel takto postupuje nezákonně a zda mi dodělání VŠ titulu zaručuje automaticky vyšší platovou třídu, byť jen v minimální 11. platové třídě pro VŠ.
    Velice děkuji za odpověď.

    • Petr Woff napsal:

      Dobrý den, Honzo, myslím, že došlo k nedorozumění. Pro 11. platovou třídu je skutečně vysokoškolské magisterské vzdělání vhodné, ale „jenom“ v tom smyslu, že potom nedochází ke krácení „započitatelných let praxe“. Dám 3 příklady:

      A/ Státní zaměstnanec patří podle Katalogu správních činností do 11. platové třídy, ale je „pouze“ bakalář, tudíž dojde k odpočtu 2 odsloužených let a možná klesne na platovém stupni.
      B/ Státní zaměstnanec patří podle Katalogu správních činností do 11. platové třídy, nově dokončil magisterské vzdělání, a díky tomu má nyní započítaná všechna léta praxe.
      C/ Státní zaměstnanec vykonává „pouze“ činnosti odpovídající 8. platové třídě (což je, chápu-li dobře, Váš případ) – a potom patří do 8. platové třídy, i kdyby obdržel třeba profesuru.

      Zkrátka platová třída záleží na nejnáročnější vykonávané práci, vyšší vzdělání je „odměněno“ pouze tak, že nedochází ke „penalizaci“ za nedostatečné vzdělání.

      • Miloš Formánek napsal:

        Dobrý den,
        rád bych se zeptal na platovou třídu na ossz. Hlásím se jako referent na úřad sociální správy. V roce 2016 bych měl nastoupit a nemám žádnou praxi odpovídající v oboru, jelikož jsem teprve studoval a nyní studuji dálkově. Hlásil jsem se do 8. platové třídy a vyčetl jsem, že tedy bych měl mít 13 980 Kč v první roce. Toto číslo můžu považovat za hrubou mzdu nebo za superhrubou? Děkuji za odpověď a případné upřesnění.

        • Petr Woff napsal:

          Pane Formánku, v tabulkách jsou uváděny hrubé platy. Platové třídy státních zaměstnanců (kteří jsou ve služebním poměru a složili „služební slib“) v sociální oblasti jsou popsané ZDE. Do 8. třídy tam patří například: „Zajišťování agendy státní sociální podpory.“ Většina ostatních zaměstnanců ve veřejném sektoru má jiný katalog, kde je taky referent sociálních věcí. I tam najdete v 8. třídě například: „Zajišťování agendy státní sociální podpory.“

  • Pavlík napsal:

    Dobrý den, kdy přibližně dojde k nárůstu platů v roce 2016? Jaký máte na to názor? Děkuji a přeji příjemný den.

  • Jančíková napsal:

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak se počítá do odpracovaných roků mateřská a rodičovská dovolená. Děkuji.

    • Petr Woff napsal:

      Paní Jančíková, mateřskou a rodičovskou dovolenou podle nařízení vlády č. 564/2006 Sb. započítáváme, maximálně ovšem 6 let a pouze pod podmínkou, že „se zaměstnankyně nebo zaměstnanec současně nepřipravovali na povolání v denním nebo v prezenčním studiu“. Tzn., nelze pobírat rodičovský příspěvek, přitom studovat prezenčně třeba vysokou školu a potom mít tuhle dobu v započitatelné praxi. Nelze ani započítat 7. rok mateřské nebo rodičovské, pokud měla žena více dětí. Podrobnosti najdete v tematickém článku pod TÍMTO odkazem.

  • V.Víšková napsal:

    Dobrý den, platová tabulka platná od 1.1.2016 pro lékaře orgánu sociálního zabezpečení opravdu končí 13. třídou?

    • Petr Woff napsal:

      Paní Víšková, platová tabulka pro lékaře orgánu sociálního zabezpečení platná 1.1. 2016 končí 14. platovou třídou – vizte kompletní tabulky ZDE. V Knihovně připravované legislativy (ZDE, textový soubor „Materiál“) jsem ještě včera viděl, že od 1.11. 2016 mají uvedenu nejvýše 13. platovou třídu, což mě taky zarazilo. Ovšem mezitím byl zřejmě dokument doplněn, takže nyní – tam i tady – můžete vidět zase všech 16 tříd pro většinu státních zaměstnanců a 14 tříd pro lékaře orgánu sociálního zabezpečení.

  • Kalousek napsal:

    DD, mám dotaz k započitatelné praxi :
    1) Vykonávám činnost znalce z oboru (soudního). Jak se tato doba započítává do započitatelné praxe pro přiznání platového stupně?
    2) Vykonával jsem v souběhu dvě pracovní činnosti, každá samostatně je způsobilá jako započitatelná doba pro přiznání platového stupně. Zaměstnavatel mi ale tvrdí, že v případě souběhu může započítat jen jednu činnost – respektive roky. Domnívám se, že v případě praxe lze započítat obě doby.

    • Petr Woff napsal:

      Pane Kalousku, díky za otázku, i za podporu na sociální síti. Budu citovat nařízení vlády č. 564/2006 Sb., § 4, 2. a 3. odstavec:

      „(2) V plném rozsahu započte zaměstnavatel zaměstnanci dobu praxe v oboru požadované práce. Praxí v oboru požadované práce se pro účely tohoto nařízení rozumí výkon práce, pro kterou jsou potřebné znalosti stejného nebo obdobného zaměření jako pro výkon požadované práce.
      (3) V rozsahu nejvýše dvou třetin započte zaměstnavatel zaměstnanci dobu jiné praxe, a to v závislosti na míře její využitelnosti pro výkon požadované práce.“

      Citovaným pasáží rozumím následovně:
      1/ Pokud ve státní službě potřebujete stejné nebo podobné znalosti jako dříve, měli bychom započíst celou předchozí praxi; jinak záleží na zaměstnavateli, zda uzná 2/3, méně, anebo třeba nic z odlišné praxe.
      2/ Pokud jde o souběh více pracovních činností, bohužel souhlasím s Vaším zaměstnavatelem; protože ani když zaměstnanec dělá přesčasy, praxe není násobena žádným koeficientem (například 1,1 standardní pracovní doby/rok = 1,1 roku praxe) – prostě rok je rok a nelze jej urychlit.

  • Eva Cupáková napsal:

    Dobrý den, prosím o sdělení zařazení pověřené úřední osoby k projednávání přestupků a to vzhledem k § 111 zákona č. 250/2016 Sb. o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich?

    • Petr Woff napsal:

      Paní Cupáková, zákon č. 250/2016 Sb. teprve vejde v účinnost od 1.7. 2017, že? V obecném popisu platových tříd obsahuje Katalog správních činností přestupky zde:

      „Příprava řešení přestupků a jiných správních deliktů.“ (8. platová třída)
      „Řešení přestupků a jiných správních deliktů.“ (9. platová třída)

      A potom v podrobnějším členění. Díl 30.: Všeobecná správa vnitřních věcí státu – tam jsou přestupky zmíněny v 10., 11. a 13 třídě. A díl 50.: Dopravní soustava státu – tam jsou přestupky v 9. třídě.

Napište komentář. Chcete odpověď? V tom případě lajkněte náš Facebook ZDE :-).

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *