Upřednostňuje Kaufland Německo? Srovnejte nákup v Německu a Česku

Severní Čechy mají do Německa blíže, než na Moravu. Mostecká internetová televize proto vyrazila za sousedy, aby otestovala, zda jsou německé potraviny kvalitnější a levnější. Pro srovnání vybrala Kaufland. Německo je domovinou tohoto obchodního řetězce, který provozuje síť prodejen také v České republice. Teoreticky tedy stačí navštívit pobočku v „našem“ Litvínově a saském Marienbergu, nakoupit totožné výrobky a srovnat účty. Tož posuďme výsledek!

Ukázkový nákup v Německu: VIDEO

„Češi platí doma za nákupy o 40 % více, než bohatí Němci, kteří mají navíc trojnásobné platy,“ konstatuje moderátor Mostecké TV. „Kromě nižších cen si naši západní sousedé mohou ještě libovat v širší nabídce zboží,“ pokračuje a zabírá nejenom regály, ale především nakoupené zboží. Obě hromady obsahují 14 položek: potraviny a nápoje, drogerii a zvířecích krmiva. Účet? Kaufland Německo: v přepočtu 340 Kč, Kaufland Česko: 480 Kč. Domovský stát obchodního rětězce podle reportáže představuje atraktivnější destinaci. Nákup v Německu vypadá levněji. Vybrané německé potraviny údajně nejsou horší, možná jsou naopak spíše kvalitnější. Má srovnání nějaká slabá místa?

Preferuje Kaufland Německo? Jsou německé potraviny a ceny lepší?

Příspěvek internetové televize působí důvěryhodně, ale… Jak vidíme na videu v čase 1:03, pořízené zboží není úplně stejné. Ačkoli reportéři při obou srovnáních navštívili Kaufland, Německo má logicky svoje specifické „národní“ značky, stejně jako Česko. Při našem vlastním průzkumu jsme přitom zjistili, že všechny velké řetězce kromě Tesca nám prodávají většinou tuzemské potraviny. Jelikož nabídky jsou odlišné, nelze objektivně porovnávat ceny, aniž bychom porovnali také kvalitu. Neodsuzujme automaticky místní podniky. Co když jsou české potraviny výživnější, než německé potraviny?

Dále vezměme v potaz, že obchodní řetězce staví svůj marketing na akčních letácích, které platí obvykle jenom krátkou dobu. Nákup v Německu mohl zahrnovat více zlevněných výrobků, a následující týden mohla být výhodnější česká pobočka. Evropský statistický úřad uvádí, že máme dlouhodobě asi o třetinu nižší ceny, než naši západní sousedé, ačkoli Němci se svými příjmy mají přibližně o 55 % větší kupní sílu.

Co když opravdu preferuje obchodní řetězec Kaufland Německo? Co když „doma“ prodává levnější a kvalitnější výrobny? Jsou na vině zahraniční kapitalisté, nebo naši podnikatelé a politici? Tak jednoduchý svět přece není. Můžeme nakupovat v různých tuzemských obchodech, kterými jsou například Coop nebo Hruška. Náš nákup v Německu naopak zvětšuje náskok tamní ekonomiky, které každou podobnou návštěvou přiléváme peníze. Historický vývoj také ukazuje, že centrálně plánované hospodářství a absolutní regulace cen za minulého režimu znamenala vzhledem k tehdejším nízkým platům vyšší ceny.

Napište komentář. Chcete odpověď? V tom případě lajkněte náš Facebook ZDE :-).

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *