Shlíží na svět perspektivou orla, krájí nadýchaná oblaka a přitom pomáhá lidem, aby rychle a pohodlně podnikli služební cestu nebo poznali daleká místa. Pilot vykonává vzrušující, ale nesmírně náročnou práci. Přeskakuje časová a podnebná pásma – dneska ráno možná vyletěl, 12 hodin ochraňuje životy pasažérů a až skončí směnu, bude zase ráno. Časoprostorové posuny musí překonávat i letuška, zatímco dole organizují provoz dispečeři a letečtí mechanici precizně udržují stroje. Porovnejme mzdy a platy profesionálů, kteří zabezpečují vzdušnou dopravu!
Zaměstnanci aerolinek vyjednávají o mzdách kolektivně
Kapitáni a ochránci letecké dopravy většinou vyjednávají o svých mzdách pokrokově, prostřednictvím odborů. Výsledkem jsou především následující kolektivní smlouvy, uzavřené s akciovou společností České aerolinie:
- České sdružení dopravních pilotů (CZALPA)
- Odborová organizace posádek letadel (OOPL, např. letušky)
- Česká asociace dispečerů letecké dopravy (CZALDA)
- Základní organizace Odborového svazu dopravy (OSD)
- Základní organizace Odborového svazu zaměstnanců letectví (OSZL)
V dokumentech najdeme řadu záruk a benefitů, například: „Zaměstnavatel se zavazuje zajišťovat zaměstnancům vykonávajícím pracovní směnu na mateřském letišti, a to i na odloučených a vzdálených pracovištích denně jedno hlavní jídlo, a to i v sobotu a v neděli a v den, na který připadá svátek.“ Při velmi dobrém hospodářském výsledku společnosti (nad 36 518 000 Kč) dostane odměnu 5 000 Kč každý zaměstnanci, který pro ni pracoval aspoň půl roku. Při odchodu do důchodu dostávají odměnu až 30 000 Kč, podle roků odpracovaných v podniku.
Mohli bychom pokračovat, ale našince pravděpodobně zajímá především jedno jediné číslo, totiž pravidelná měsíční výplata. V následujícím přehledu uvedeme základní měsíční hrubé částky podle mzdových tarifů. Připočítávány jsou samozřejmě příplatky – minimálně podle zákoníku práce, anebo také podle odlétaných hodin, jak uvidíme níže. Ovšem rovnou musíme přiznat, že konkrétní tabulky vyjednali pouze piloti a posádky letadel, dispečeři a další pozemní zaměstnanci aerolinek patrně o výplatách smlouvají individuálně.
Základní hrubá měsíční mzda pilota u Českých aerolinií
Základní mzdové tarify pilotů v Českých aeroliniích | ||||
---|---|---|---|---|
Praxe v letech | Proudová letadla | Regionální letadla | ||
Velitel letounu | Druhý pilot | Velitel letounu | Druhý pilot | |
od 0 do 7 | 104 954 | 74 701 | 84 694 | 60 028 |
od 7,01 do 14 | 112 476 | 80 483 | 89 770 | 63 654 |
od 14,01 | 119 039 | 85 305 | 94 845 | 67 279 |
instruktor / examinátor | 119 039 | - | 94 845 | - |
+ Speciální příplatek za každou odlétanou hodinu nad základní limit, který činí 45 hodin měsíčně v proudovém letadle a 35 hodin měsíčně v regionálním letadle. Vedoucí letounu potom vydělává 810 Kč/hod., druhý pilot 570 Kč/hod. Příklad: Jste vedoucí proudového letounu a v tomto kalendářním měsíci jste odlétali už 45 hodin. Za 46. a každou další odlétanou hodinu tedy dostanete 810 Kč. Pilot ve výcviku (kadet) bere 30 000 Kč hrubého měsíčně.
Základní hrubé měsíční mzdy ostatní posádky letadel
- vedoucí kabiny: 29 794 Kč
- palubní průvodčí: 26 415 Kč
- palubní průvodčí žák: 15 000 Kč
- navíc 10 % za řádné plnění pracovních úkolů
- navíc 220 Kč pro vedoucího kabiny a 210 Kč pro palubního průvodčího za 56. a každou další odlétanou hodinu v daném kalendářním měsíci
Plat pilota, letušky nebo dispečera ve veřejném sektoru
Akciové a další soukromé společnosti jsou základem volného trhu, takže nastavují mzdové podmínky víceméně svobodně. Příspěvkové organizace a obecně veřejný sektor musí respektovat upjatější pravidla, která nařizuje vláda. Místo mezd vyplácí platy, především základní tarif, který zjistíme podle praxe, vzdělání a pracovní náplně.
- Letecký mechanik
- Mechanik letadlových přístrojů
- Řídící letového provozu
- Letecký technik
- Pracovník letištního, provozního a radiotechnického zabezpečení
- Palubní průvodčí (letuška, steward)
- Referent pro civilní letectví
- Velitel letadla, pilot letadla, letecký navigátor, palubní inženýr operátor nebo technik