decoration decoration decoration
decoration
leaf leaf leaf leaf leaf
decoration decoration

Kolik vydělává řidič (busu, kamionu, bagru…)?

Automobilismus přitahuje moderní lidi obou pohlaví. Řidič pohodlně kočíruje stádo koní, schované pod kapotou, aby rychle jako vítr překonával horizonty. Nicméně dennodenní rutina přestává být koníčkem, a stává se povoláním. Jaké odměny, mzdy a platy pobírají profesionální řidiči v České republice? Úřad práce registruje poměrně velkou poptávku, ale finanční nabídky zaměstnavatelů možná úplně neodpovídají skutečnosti.

Řidič v soukromém sektoru (ve firmě s.r.o., a.s. apod.)

Tržní možnosti jsou skoro úplně otevřené. Osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) uzavírá cenové dohody se svými zákazníky, které ovšem musí nejdříve sehnat, což vyžaduje extrémně vysoké nasazení. Naproti tomu zaměstnanec slibuje poslušnost svému zaměstnavateli, aby měl takříkajíc svoje jisté, podle zákoníku práce. Pokud pracuje „na dohodu“, musí dostávat aspoň minimální hrubou mzdu. Pokud uzavřel plnohodnotnou pracovní smlouvu, má zákonné právo na takzvanou zaručenou hrubou mzdu, jak ukazuje následující tabulka!

Řidič spadá do 2. skupiny prací (pokud ovládá například silniční vozidlo do 3,5 tuny), 3. skupiny prací (vozidlo s více než 9 místy, těžší než 3,5 tuny), 4. skupiny prací (nákladní vlak na vedlejších tratích), nebo nově v hromadné dopravě také do 5. skupiny prací (více ZDE).

ZARUČENÁ MZDA 2016/2017Invalidé v r. 2016Zdraví v r. 2016Všichni v r. 2017
SkupinaTřídaKč/hod.Kč/měsícKč/hod.Kč/měsícKč/hodinuKč/měsíc
1.1.+2.55,109.30058,709.90066,0011.000
2.3.+4.60,9010.30064,8010.90072,9012.200
3.5.+6.67,2011.30071,6012.10080,5013.400
4.7.+8.74,2012.50079,0013.30088,8014.800
5.9.+10.81,9013.80087,2014.70098,1016.400
6.11.+12.90,5015.30096,3016.200108,3018.100
7.13.+14.99,9016.800106,3017.900119,6019.900
8.15.+16.110,3018.600117,4019.800132,0022.000

Zaměstnavatelé samozřejmě požadují řidičské oprávnění pro svěřené vozidlo. Někteří chtějí také psychotesty, časovou flexibilitu neboli omezení osobního života, případně svářečský průkaz. Nejlepší mzdové nabídky padají za dálkovou mezinárodní přepravu: pro autobusáky až 50 000 Kč, pro kamioňáky běžně mezi 30 000 a 40 000 Kč. Následují nabídky ve vnitrostátní hromadné dopravě: převážně nad 20 000 Kč. Nižší částky mají nalákat řidiče průmyslových strojů (například náklaďáku, jeřábu, traktoru, bagru, buldozeru, shrnovače, rypadla) a nejhorší jsou lokální distributoři jídla, tisku nebo administrativní firmy: většinou nejdou přes 13 000 Kč.

Ale Český statistický úřad ve svém žebříčku průměrných výdělků ukazuje poněkud jiný obrázek, než inzerenti pracovního portálu. Ve skutečnosti totiž vypadají střední hrubé měsíční mzdy (polovina zaměstnanců bere méně, polovina bere více) včetně příplatků a prémií následovně:

  • Strojvedoucí a řidiči kolejových motorových vozíků 35 504 Kč
  • Řidiči autobusů, trolejbusů a tramvají 26 477 Kč
  • Řidiči a obsluha zemědělských a lesnických strojů 22 486 Kč
  • Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů, taxikáři 20 558 Kč
  • Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel 19 197 Kč

Řidič ve veřejném sektoru (školy, nemocnice, policie atd.)

Pokud pracujete přímo pro veřejnou instituci, dostáváte základní hrubý plat podle tabulky, určené vašemu zaměstnavateli. Jinou stupnici má například úřad státní správy, jinou nemocnice, jinou příspěvková organizace. Všechny aktuální tabulky najdete ZDE. Abychom určili základní hrubý plat řidiče, potřebujeme ještě znát platový stupeň (počet započitatelných let praxe – více ZDE) a platovou třídu, která odráží nejtěžší vykonávanou práci.

Katalog prací ve veřejných službách podrobně popisuje pozice ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZIDEL (číslo 1.06.09), ŘIDIČ DOPRAVY NEMOCNÝCH A RANĚNÝCH, ŘIDIČ VOZIDLA ZDRAVOTNICKÉ ZÁCHRANNÉ SLUŽBY (číslo 2.19.03) a ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZÍKŮ (číslo 2.01.05).

Pozor! Abychom byli zařazení do vyšší platové třídy, nemusíme vykonávat všechny činnosti, které pod ni spadají. Stačí mít ve smluvním popisu práce uvedenou některou činnost řidiče. Například: „Řízení, údržba a běžné opravy motorových vozidel pro dopravu nákladů, jejichž největší přípustná hmotnost převyšuje 3 500 kg avšak nepřevyšuje 12 000 kg.“ K hrubému základu obyčejně patří osobní ohodnocení (do 50 % nejvyššího tarifu dané platové třídy), příplatky za přesčasy, za ztížené pracovní prostředí, za vedení apod.

ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZIDEL

Řidič ve 4. platové třídě

  1. Řízení, údržba a běžné opravy motorových vozidel, jejichž největší přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg.

Řidič v 5. platové třídě

  1. Řízení, údržba a běžné opravy motorových vozidel pro dopravu nákladů, jejichž největší přípustná hmotnost převyšuje 3500 kg avšak nepřevyšuje 12 000 kg.

Řidič v 6. platové třídě

  1. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu osob, která mají více než 8 míst k sezení kromě místa řidiče a jejichž nejvyšší přípustná hmotnost nepřevyšuje 5 000 kg.
  2. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu nákladů, jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 12 000 kg.

Řidič v 7. platové třídě

  1. Řízení, údržba a opravy jízdních souprav složených z motorového vozidla pro přepravu nákladů, jehož maximální přípustná  hmotnost převyšuje 12 000 kg a přípojného vozidla, jehož maximální přípustná hmotnost převyšuje 10 000 kg.
  2. Řízení, údržba a opravy tahačů s nákladním návěsem, jejichž maximální přípustná hmotnost převyšuje 20 000 kg.
  3. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu osob, která mají více než 8 míst k sezení kromě řidiče a jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 5 000 kg.

ŘIDIČ DOPRAVY NEMOCNÝCH A RANĚNÝCH, ZÁCHRANKY

Řidič v 5. platové třídě

  1. Zajišťování transportu nemocných, raněných a rodiček vozidly dopravy nemocných a raněných, provádění jednoduchých výkonů v rámci neodkladné přednemocniční péče.

Řidič v 6. platové třídě

  1. Výkon činností na úseku neodkladné péče při transportu nemocných, raněných a rodiček, například spolupráce při vyprošťování osob v havarijních situacích, provádění jednoduchých výkonů v rámci neodkladné přednemocniční péče,  zabezpečování odborného transportu pacientů, udržování a obsluha komunikační techniky.

Řidič v 7. platové třídě

  1. Výkon činností na  úseku neodkladné péče při provádění diagnosticko-třídících činností v místě zásahu včetně obsluhy a údržby vozidel a jejich specifického zdravotnického vybavení, provádění prvotního ošetření ran, sledování a orientační hodnocení vitální funkce pacienta, přemísťování a polohování pacientů.

ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZÍKŮ

Řidič ve 2. platové třídě

  1. Řízení, denní ošetřování a běžné opravy akumulátorových nebo motorových vozíků, případně s vlekem, uvnitř závodu včetně manipulace s náklady.

Řidič ve 3. platové třídě

  1. Řízení, denní ošetřování a běžné opravy jeřábových vozíků včetně obsluhy zvedacího zařízení.
  2. Řízení, denní ošetřování a běžné opravy motorových vozíků s přídavnými a doplňkovými zařízeními a mechanizmy při jízdě na veřejných komunikacích včetně manipulace s břemeny.
Petr Woff
Novinář (ekonomika, právo).
Podnikatel (média, marketing).
Sociolog (vzděláním).
01. Led 2017   /   

Tags: doprava, plat, povolání

KOMENTUJTE! Chcete-li odpověď, lajkněte náš FB.

16 Komentáře zapnuto "Kolik vydělává řidič (busu, kamionu, bagru…)?"

Upozornit na
avatar
Viktor
Viktor

Řidič kamionu je zařazen přinejmenším do skupiny č. 4 (spíš 5, 6, 7), z celkem 8 skupin náročnosti práce, přičemž ve skupině č. 8 je minimální zaručená hodinová mzda 117,40 Kč hrubého. Platy se včetně příplatků reálně pohybují od 30 000 do 45 000 korun hrubého měsíčně.

Petr Koš
Petr Koš

Dobrý den. Pracuji jako řidič motorových vozidel – civilní zaměstnanec Policie ČR. Podle potřeb řídím služební vozidla všech kategorií, od osobních po autobusy. Nejvíce ale jezdím s nákladním vozidlem – odtahovým speciálem, kde pracuji nejen jako řidič, ale i obsluha hydraulického zvedacího zařízení. Toto vozidlo zároveň v nezbytné míře opravuji a provádím údržbu včetně všech hydraulických systémů. Mám přiznanou 7. platovou třídu a započítanou praxi delší než 32 let. Nemám nárok, vzhledem k náročnosti prací, na víc? Děkuji za odpověď.

Marcel Adamec
Marcel Adamec

Dobrý den. Pracuji jako řidič nákladního automobilu nad 3,5 tuny. V roce 2016 jsem měl mzdu 12 100 Kč (zaručená mzda) + prémie (1000 – 1 500 Kč). V letošním roce mohu žádat maximálně zaručenou mzdu 13 400 Kč včetně prémií. Takže žádná sláva.

Josef
Josef

Pročítal jsem opakovaně své výplatní pásky i výplatnice kolegů z MKD různých dopravních firem. Dali mi nahlédnou do výplatnic i řidiči zájezdových autobusů a mezinárodních i vnitrostátních linek. Stejně tak i daňová přiznání řidičů z povolání neodpovídají zde uváděným výdělkům.

Údaj o výši hrubého výdělku na všech dokladech dosahoval včetně příplatků sotva poloviny zde uváděných 30 až 50 tisíc. Nemocenské dávky vyplácené řidičům jsou také daleko nižší, než by náleželo z uváděných výdělků. Neopsal někdo někde nějaké zavádějící informace?

Bali
Bali

Zdravím, Josefe, nevím, jaké pásky jste viděl a co všechno Vám kolegové řekli, ale do hrubé mzdy se nepočítají diety, ačkoli se samozřejmě uvádějí v celkové výši příjmu. Tedy 15 000 Kč základ + 30 000 Kč dieta a je to. Samozřejmě záleží, kolik času konkrétní řidič tráví mimo domov a republiku. Ale to už je jiná debata.

Ladislav
Ladislav
Dobrý den. Pracuji jako řidič VZV ve 3. skupině, v jedné severomoravské soukromé firmě. Dle nových tabulek mám brát 72,90 Kč na hodinu. Zaměstnavatel mi ale donesl podepsat papír jenom na rovných 72 Kč. Je to porušení? Navíc jsme na moji práci 4 destaři, vykonáváme stejnou práci, máme vše totožné i ve smlouvě, ale každý bere jiný hodinový plat – s rozdílem i 10 Kč. Jak je to možné, když se v zákoně uvádí (přesně to asi nepíši, ale jde o smysl sdělení): Za stejnou práci náleží zaměstnanci ve stejném podniku stejná mzda. To však bohužel v naší firmě neplatí.… Číst vice »
Ladislav
Ladislav

Mnohokráte děkuji za odpověď. Nicméně patřím do 3. platové třídy:
Řízení, denní ošetřování a běžné opravy jeřábových vozíků včetně obsluhy zvedacího zařízení.
Řízení, denní ošetřování a běžné opravy motorových vozíků s přídavnými a doplňkovými zařízeními a mechanizmy při jízdě na veřejných komunikacích včetně manipulace s břemeny.

Děkuji.

Ladislav
Ladislav

V pořádku. Jenom jsem se chtěl ujistit, zda zaměstnavatel (ne)platí tolik, kolik má. Otázka byla jasně zodpovězena a potvrdilo se, že neplatí. Proto budu trvat na řešení. Pokud zaměstnavatel nesplní svoje zákonné povinnosti, požádám o nápravu jinde: příslušný úřad tak, jak jste mi poradil. Děkuji vám mnohokráte. Hodně mi to pomohlo.

Pavel
Pavel

Jezdím s nákladním autem do zahraničí a pokud tam musím přenocovat, spím tam zadarmo, nebo bych měl brát plat?

Blanka
Blanka

Dobrý den, je v pořádku, když řidič spadající do 3. skupiny prací má ve mzdovém výměru 13 000 Kč, pokud s prémiemi a dalšími příplatky dosáhne minimálně na 19 000 Kč hrubého? Anebo musí mít už ve výměru aspoň zaručenou mzdu, která připadá na jeho skupinu prací, aby bylo naplněno nařízení vlády? Předem děkuji za odpověď.

wpDiscuz
loading
×