Kolik vydělává řidič (busu, kamionu, bagru…)?

Automobilismus přitahuje moderní lidi obou pohlaví. Řidič pohodlně kočíruje stádo koní, schované pod kapotou, aby rychle jako vítr překonával horizonty. Nicméně dennodenní rutina přestává být koníčkem, a stává se povoláním. Jaké odměny, mzdy a platy pobírají profesionální řidiči v České republice? Úřad práce registruje poměrně velkou poptávku, ale finanční nabídky zaměstnavatelů možná úplně neodpovídají skutečnosti.

Řidič v soukromém sektoru (ve firmě s.r.o., a.s. apod.)

Tržní možnosti jsou skoro úplně otevřené. Osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) uzavírá cenové dohody se svými zákazníky, které ovšem musí nejdříve sehnat, což vyžaduje extrémně vysoké nasazení. Naproti tomu zaměstnanec slibuje poslušnost svému zaměstnavateli, aby měl takříkajíc svoje jisté, podle zákoníku práce. Pokud pracuje „na dohodu“, musí dostávat aspoň minimální hrubou mzdu. Pokud uzavřel plnohodnotnou pracovní smlouvu, má zákonné právo na takzvanou zaručenou hrubou mzdu, jak ukazuje následující tabulka!

Řidič spadá do 2. skupiny prací (pokud ovládá například silniční vozidlo do 3,5 tuny), 3. skupiny prací (vozidlo s více než 9 místy, těžší než 3,5 tuny), 4. skupiny prací (nákladní vlak na vedlejších tratích), nebo nově v hromadné dopravě také do 5. skupiny prací (více ZDE).

ZARUČENÁ MZDA 2016/2017Invalidé v r. 2016Zdraví v r. 2016Všichni v r. 2017
Skupina pracíPlatová třídaKč/hod.Kč/měsícKč/hod.Kč/měsícKč/hodinuKč/měsíc
1.1. a 2.55,109 30058,709 90066,0011 000
2.3. a 4.60,9010 30064,8010 90072,9012 200
3.5. a 6.67,2011 30071,6012 10080,5013 400
4.7. a 8.74,2012 50079,0013 30088,8014 800
5.9. a 10.81,9013 80087,2014 70098,1016 400
6.11. a 12.90,5015 30096,3016 200108,3018 100
7.13. a 14.99,9016 800106,3017 900119,6019 900
8.15. a 16.110,3018 600117,4019 800132,0022 000

Zaměstnavatelé samozřejmě požadují řidičské oprávnění pro svěřené vozidlo. Někteří chtějí také psychotesty, časovou flexibilitu neboli omezení osobního života, případně svářečský průkaz. Nejlepší mzdové nabídky padají za dálkovou mezinárodní přepravu: pro autobusáky až 50 000 Kč, pro kamioňáky běžně mezi 30 000 a 40 000 Kč. Následují nabídky ve vnitrostátní hromadné dopravě: převážně nad 20 000 Kč. Nižší částky mají nalákat řidiče průmyslových strojů (například náklaďáku, jeřábu, traktoru, bagru, buldozeru, shrnovače, rypadla) a nejhorší jsou lokální distributoři jídla, tisku nebo administrativní firmy: většinou nejdou přes 13 000 Kč.

Ale Český statistický úřad ve svém žebříčku průměrných výdělků ukazuje poněkud jiný obrázek, než inzerenti pracovního portálu. Ve skutečnosti totiž vypadají střední hrubé měsíční mzdy (polovina zaměstnanců bere méně, polovina bere více) včetně příplatků a prémií následovně:

  • Strojvedoucí a řidiči kolejových motorových vozíků 35 504 Kč
  • Řidiči autobusů, trolejbusů a tramvají 26 477 Kč
  • Řidiči a obsluha zemědělských a lesnických strojů 22 486 Kč
  • Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů, taxikáři 20 558 Kč
  • Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel 19 197 Kč

Řidič ve veřejném sektoru (školy, nemocnice, policie atd.)

Pokud pracujete přímo pro veřejnou instituci, dostáváte základní hrubý plat podle tabulky, určené vašemu zaměstnavateli. Jinou stupnici má například úřad státní správy, jinou nemocnice, jinou příspěvková organizace. Všechny aktuální tabulky najdete ZDE. Abychom určili základní hrubý plat řidiče, potřebujeme ještě znát platový stupeň (počet započitatelných let praxe – více ZDE) a platovou třídu, která odráží nejtěžší vykonávanou práci.

Katalog prací ve veřejných službách podrobně popisuje pozice ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZIDEL (číslo 1.06.09), ŘIDIČ DOPRAVY NEMOCNÝCH A RANĚNÝCH, ŘIDIČ VOZIDLA ZDRAVOTNICKÉ ZÁCHRANNÉ SLUŽBY (číslo 2.19.03) a ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZÍKŮ (číslo 2.01.05).

Pozor! Abychom byli zařazení do vyšší platové třídy, nemusíme vykonávat všechny činnosti, které pod ni spadají. Stačí mít ve smluvním popisu práce uvedenou některou činnost řidiče. Například: „Řízení, údržba a běžné opravy motorových vozidel pro dopravu nákladů, jejichž největší přípustná hmotnost převyšuje 3 500 kg avšak nepřevyšuje 12 000 kg.“ K hrubému základu obyčejně patří osobní ohodnocení (do 50 % nejvyššího tarifu dané platové třídy), příplatky za přesčasy, za ztížené pracovní prostředí, za vedení apod.

ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZIDEL

Řidič ve 4. platové třídě

  1. Řízení, údržba a běžné opravy motorových vozidel, jejichž největší přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg.

Řidič v 5. platové třídě

  1. Řízení, údržba a běžné opravy motorových vozidel pro dopravu nákladů, jejichž největší přípustná hmotnost převyšuje 3500 kg avšak nepřevyšuje 12 000 kg.

Řidič v 6. platové třídě

  1. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu osob, která mají více než 8 míst k sezení kromě místa řidiče a jejichž nejvyšší přípustná hmotnost nepřevyšuje 5 000 kg.
  2. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu nákladů, jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 12 000 kg.

Řidič v 7. platové třídě

  1. Řízení, údržba a opravy jízdních souprav složených z motorového vozidla pro přepravu nákladů, jehož maximální přípustná  hmotnost převyšuje 12 000 kg a přípojného vozidla, jehož maximální přípustná hmotnost převyšuje 10 000 kg.
  2. Řízení, údržba a opravy tahačů s nákladním návěsem, jejichž maximální přípustná hmotnost převyšuje 20 000 kg.
  3. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu osob, která mají více než 8 míst k sezení kromě řidiče a jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 5 000 kg.

ŘIDIČ DOPRAVY NEMOCNÝCH A RANĚNÝCH, ZÁCHRANKY

Řidič v 5. platové třídě

  1. Zajišťování transportu nemocných, raněných a rodiček vozidly dopravy nemocných a raněných, provádění jednoduchých výkonů v rámci neodkladné přednemocniční péče.

Řidič v 6. platové třídě

  1. Výkon činností na úseku neodkladné péče při transportu nemocných, raněných a rodiček, například spolupráce při vyprošťování osob v havarijních situacích, provádění jednoduchých výkonů v rámci neodkladné přednemocniční péče,  zabezpečování odborného transportu pacientů, udržování a obsluha komunikační techniky.

Řidič v 7. platové třídě

  1. Výkon činností na  úseku neodkladné péče při provádění diagnosticko-třídících činností v místě zásahu včetně obsluhy a údržby vozidel a jejich specifického zdravotnického vybavení, provádění prvotního ošetření ran, sledování a orientační hodnocení vitální funkce pacienta, přemísťování a polohování pacientů.

ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZÍKŮ

Řidič ve 2. platové třídě

  1. Řízení, denní ošetřování a běžné opravy akumulátorových nebo motorových vozíků, případně s vlekem, uvnitř závodu včetně manipulace s náklady.

Řidič ve 3. platové třídě

  1. Řízení, denní ošetřování a běžné opravy jeřábových vozíků včetně obsluhy zvedacího zařízení.
  2. Řízení, denní ošetřování a běžné opravy motorových vozíků s přídavnými a doplňkovými zařízeními a mechanizmy při jízdě na veřejných komunikacích včetně manipulace s břemeny.

12 komentářů

  • Viktor napsal:

    Řidič kamionu je zařazen přinejmenším do skupiny č. 4 (spíš 5, 6, 7), z celkem 8 skupin náročnosti práce, přičemž ve skupině č. 8 je minimální zaručená hodinová mzda 117,40 Kč hrubého. Platy se včetně příplatků reálně pohybují od 30 000 do 45 000 korun hrubého měsíčně.

  • Petr Koš napsal:

    Dobrý den. Pracuji jako řidič motorových vozidel – civilní zaměstnanec Policie ČR. Podle potřeb řídím služební vozidla všech kategorií, od osobních po autobusy. Nejvíce ale jezdím s nákladním vozidlem – odtahovým speciálem, kde pracuji nejen jako řidič, ale i obsluha hydraulického zvedacího zařízení. Toto vozidlo zároveň v nezbytné míře opravuji a provádím údržbu včetně všech hydraulických systémů. Mám přiznanou 7. platovou třídu a započítanou praxi delší než 32 let. Nemám nárok, vzhledem k náročnosti prací, na víc? Děkuji za odpověď.

    • Petr Woff napsal:

      Pane Koši, bohužel řidiči momentálně nemají vyšší než 7. platovou třídu. A i kdybychom Vás posuzovali jako automechanika (ostatně nejenom řídíte, ale taky opravujete a děláte údržbu), ten má maximum stanovené stejně.

      Například „provádění středních a generálních oprav automobilů a těžkých pancéřových vozidel včetně seřizování chodu motorů, oprav a seřizování vzduchových, hydraulických a elektrických systémů“ patří dokonce pouze do 6. platové třídy.

      Ale pokud zaměstnavatel uznává, že děláte dobrou práci, může Vám zvýšit osobní ohodnocení tak, aby zvedl Váš základní hrubý plat o 50 %, nebo teoreticky i více.

  • Marcel Adamec napsal:

    Dobrý den. Pracuji jako řidič nákladního automobilu nad 3,5 tuny. V roce 2016 jsem měl mzdu 12 100 Kč (zaručená mzda) + prémie (1000 – 1 500 Kč). V letošním roce mohu žádat maximálně zaručenou mzdu 13 400 Kč včetně prémií. Takže žádná sláva.

  • Josef napsal:

    Pročítal jsem opakovaně své výplatní pásky i výplatnice kolegů z MKD různých dopravních firem. Dali mi nahlédnou do výplatnic i řidiči zájezdových autobusů a mezinárodních i vnitrostátních linek. Stejně tak i daňová přiznání řidičů z povolání neodpovídají zde uváděným výdělkům.

    Údaj o výši hrubého výdělku na všech dokladech dosahoval včetně příplatků sotva poloviny zde uváděných 30 až 50 tisíc. Nemocenské dávky vyplácené řidičům jsou také daleko nižší, než by náleželo z uváděných výdělků. Neopsal někdo někde nějaké zavádějící informace?

    • Bali napsal:

      Zdravím, Josefe, nevím, jaké pásky jste viděl a co všechno Vám kolegové řekli, ale do hrubé mzdy se nepočítají diety, ačkoli se samozřejmě uvádějí v celkové výši příjmu. Tedy 15 000 Kč základ + 30 000 Kč dieta a je to. Samozřejmě záleží, kolik času konkrétní řidič tráví mimo domov a republiku. Ale to už je jiná debata.

    • Petr Woff napsal:

      Josefe, díky za cenný komentář. Doposud byly ve článku uvedeny pouze mzdové nabídky, inzerované zaměstnavateli na oficiálním portále Úřadu práce. Nyní jsem přidal i střední hrubé měsíční mzdy (tzn., že polovina zaměstnanců v dané oblasti bere méně a druhá polovina bere více), které spočítal Český statistický úřad podle skutečných výplatních pásek. Věřím, že teď je článek blíže pravdě.

  • Ladislav napsal:

    Dobrý den. Pracuji jako řidič VZV ve 3. skupině, v jedné severomoravské soukromé firmě. Dle nových tabulek mám brát 72,90 Kč na hodinu. Zaměstnavatel mi ale donesl podepsat papír jenom na rovných 72 Kč. Je to porušení? Navíc jsme na moji práci 4 destaři, vykonáváme stejnou práci, máme vše totožné i ve smlouvě, ale každý bere jiný hodinový plat – s rozdílem i 10 Kč. Jak je to možné, když se v zákoně uvádí (přesně to asi nepíši, ale jde o smysl sdělení): Za stejnou práci náleží zaměstnanci ve stejném podniku stejná mzda. To však bohužel v naší firmě neplatí. Jde také po porušení zákona? Jak se bránit, jak postupovat? Děkuji.

    • Petr Woff napsal:

      Ladislave, jenom malá oprava – „řízení a běžná údržba akumulátorových vozíků s provozem mimo veřejné komunikace včetně manipulace s náklady“ patří do 2. skupiny prací (vizte ZDE), ale zaručená hodinová mzda souhlasí: letos 72,90 Kč/hod. Pokud Vám zaměstnavatel za řízení vysokozdvižného vozíku chce letos vyplácet jenom 72 Kč, porušuje nařízení české vlády č. 567/2006 Sb. (ve znění pozdějších předpisů). Rovněž pokud jinak odměňuje svoje zaměstnance, kteří odvádějí práci stejné hodnoty (nejsou mezi nimi výkonnostní rozdíly), porušuje zákoník práce.

      Doporučuji Vám, abyste nejdříve zkusil se zaměstnavatelem vyjednat férové podmínky. V případě, že nebude ochoten rozumně komunikovat, popište uvedené problémy + jméno a adresu firmy Státnímu úřadu inspekce práce na email: opava@suip.cz. To je ovšem krajní řešení, protože inspektoři mohou zaměstnavateli udělit i několikamilionovou pokutu, což někdy představuje pro malé podniky existenční problém.

  • Ladislav napsal:

    Mnohokráte děkuji za odpověď. Nicméně patřím do 3. platové třídy:
    Řízení, denní ošetřování a běžné opravy jeřábových vozíků včetně obsluhy zvedacího zařízení.
    Řízení, denní ošetřování a běžné opravy motorových vozíků s přídavnými a doplňkovými zařízeními a mechanizmy při jízdě na veřejných komunikacích včetně manipulace s břemeny.

    Děkuji.

    • Petr Woff napsal:

      Ladislave, shodneme se tedy, že Vám zaměstnavatel neplatí, kolik by měl. Přece jenom se však vrátím k otázce tříd/skupin.

      Do platových tříd jsou zařazováni zaměstnanci ve veřejném sektoru, tedy například řidiči pracující na obecním úřadě.

      Do skupin prací jsou zařazováni zaměstnanci, kteří mají pracovní smlouvu (nikoli jenom dohodu o provedení práce, ani dohodu o pracovní činnosti) v soukromé firmě (s.r.o., a.s.) – podrobnosti výše ve článku.

  • Ladislav napsal:

    V pořádku. Jenom jsem se chtěl ujistit, zda zaměstnavatel (ne)platí tolik, kolik má. Otázka byla jasně zodpovězena a potvrdilo se, že neplatí. Proto budu trvat na řešení. Pokud zaměstnavatel nesplní svoje zákonné povinnosti, požádám o nápravu jinde: příslušný úřad tak, jak jste mi poradil. Děkuji vám mnohokráte. Hodně mi to pomohlo.

Napište komentář. Chcete odpověď? V tom případě lajkněte náš Facebook ZDE :-).

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *