Šoféři hromadné dopravy pobírají nadprůměrné mzdy. Zatímco kamioňáci, taxikáři nebo traktoristi vydělávají méně než typický český zaměstnanec. Plat řidiče záleží na jeho pracovní smlouvě, ale také na kolektivních dohodách a zákonných tabulkách.

Kolik bere řidič v České republice

Uvedeme průměrné hrubé měsíční mzdy, které naposledy zveřejnil Český statistický úřad. Typický strojvedoucí vydělává 57 045 Kč. Šofér městské hromadné dopravy, tedy autobusu nebo tramvaje, bere 43 564 Kč. Řidič zemědělského či lesnického stroje, například traktorista pobírá 35 388 Kč. Šofér nákladního automobilu dostává 31 618 Kč. Řidič osobního vozu nebo malé dodávky, třeba taxikář vydělává 29 209 Kč.

Zaručené mzdy v soukromém sektoru

Průměrná výplata v celé České republice překonala 43 400 Kč hrubého měsíčně, ale některým zaměstnancům hrozí chudoba. Vláda proto každoročně stanovuje nejnižší povolené mzdy, které shrneme v následující tabulce.

Pokud pracujete na dohodu, potom získáváte právo na minimální sazbu. Ale jakmile uzavřete pracovní smlouvu, pravděpodobně máte zaručenou vyšší výplatu. Konkrétní příklady: Do 2. skupiny spadá řidič silničního motorového vozidla, které váží maximálně 3,5 tuny. Do 3. skupiny patří šofér pražského metra. Do 4. skupiny náleží mašinfíra na vedlejší železniční trati. Do 5. skupiny řadíme řidiče, který řídí a opravuje velký autobus.

RokMzdová jednotkaSkupina (třída)1. (1. + 2.)2. (3. + 4.)3. (5. + 6.)4. (7. + 8.)5. (9. + 10.)6. (11. + 12.)7. (13. + 14.)8. (15. + 16.)
2024Kč/m.18 90019 50021 30021 80024 10026 60029 40037 800
2024Kč/h.112,50116,10126,80129,80143,30158,20174,70225,00
2023Kč/m.17 30017 90019 70021 80024 10026 60029 40034 600
2023Kč/h.103,80106,50117,50129,80143,30158,20174,70207,60
2022Kč/m.16 20017 90019 70021 80024 10026 60029 40032 400
2022Kč/h.96,40106,50117,50129,80143,30158,20174,70192,80
2021Kč/m.15 20016 80018 50020 50022 60024 90027 50030 400
2021Kč/h.90,5099,90110,30121,80134,40148,40163,90181,00
2020Kč/m.14 60016 10017 80019 60021 70024 00026 50029 200
2020Kč/h.87,3096,30106,40117,40129,70143,20158,10174,60
2019Kč/m.13 35014 74016 28017 97019 85021 90024 18026 700
2019Kč/h.79,8088,1097,30107,40118,60130,90144,50159,60
2018Kč/m.12 20013 50014 90016 40018 10020 00022 10024 400
2018Kč/h.73,2080,8089,2098,50108,80120,10132,60146,40
2017Kč/m.11 00012 20013 40014 80016 40018 10019 90022 000
2017Kč/h.66,0072,9080,5088,8098,10108,30119,60132,00

V tabulce vyčíslujeme hrubé částky v Kč/měsíc a Kč/hodinu, v pracovní smlouvě bývá uvedena první, nebo druhá možnost. Do zaručené mzdy započítáváme základní výplatu + nadstandardní osobní prémie. Ale nezapočítáváme povinné zákonné příplatky, například za přesčasy, noční nebo víkendové směny. Tyto přirážky musí zaměstnavatel vyplácet navíc, nad rámec zaručené mzdy.

Nicméně v kolektivních smlouvách, které uzavírají zaměstnavatelé s odborovými organizacemi, mohou být stanoveny jiné mzdové tabulky. Tuto možnost využívají státní železničáři nebo pražský dopravní podnik.

Plat řidiče ve veřejném sektoru

Minimální a zaručené mzdy chrání zaměstnance v celé české ekonomice, od soukromých společností (s.r.o., a.s.) po státní sféru. Ve veřejném sektoru však paralelně existují ještě platové tabulky. Řidiči státních nemocnic, úřadů nebo bezpečnostních sborů tam najdou svůj základní hrubý měsíční plat. Záleží na jejich nejvyšším dosaženém vzdělání, dosavadní praxi a také na platové třídě, která reflektuje nejtěžší vykonávanou práci.

V veřejném sektoru dělíme řidiče podle toho, jestli řídí běžná motorová vozidla, menší vozíky, nebo sanitky a záchranky. Každý šofér každopádně patří do nejvyšší platové třídy, ve které splňuje aspoň jednu odrážku. Například: „Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu osob, která mají více než 8 míst k sezení kromě místa řidiče a jejichž nejvyšší přípustná hmotnost nepřevyšuje 5 000 kg.“

ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZIDEL

4. platová třída

  1. Řízení, údržba a běžné opravy motorových vozidel, jejichž největší přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg.

5. platová třída

  1. Řízení, údržba a běžné opravy motorových vozidel pro dopravu nákladů, jejichž největší přípustná hmotnost převyšuje 3 500 kg avšak nepřevyšuje 12 000 kg.

6. platová třída

  1. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu osob, která mají více než 8 míst k sezení kromě místa řidiče a jejichž nejvyšší přípustná hmotnost nepřevyšuje 5 000 kg.
  2. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu nákladů, jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 12 000 kg.

7. platová třída

  1. Řízení, údržba a opravy jízdních souprav složených z motorového vozidla pro přepravu nákladů, jehož maximální přípustná hmotnost převyšuje 12 000 kg a přípojného vozidla, jehož maximální přípustná hmotnost převyšuje 10 000 kg.
  2. Řízení, údržba a opravy tahačů s nákladním návěsem, jejichž maximální přípustná hmotnost převyšuje 20 000 kg.
  3. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu osob, která mají více než 8 míst k sezení kromě řidiče a jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 5 000 kg.

ŘIDIČ MOTOROVÝCH VOZÍKŮ

2. platová třída

  1. Řízení, denní ošetřování a běžné opravy akumulátorových nebo motorových vozíků, případně s vlekem, uvnitř závodu včetně manipulace s náklady.

3. platová třída

  1. Řízení, denní ošetřování a běžné opravy jeřábových vozíků včetně obsluhy zvedacího zařízení.
  2. Řízení, denní ošetřování a běžné opravy motorových vozíků s přídavnými a doplňkovými zařízeními a mechanizmy při jízdě na veřejných komunikacích včetně manipulace s břemeny.

PLAT ŘIDIČE VE ZDRAVOTNICTVÍ

5. platová třída

  1. Zajišťování transportu nemocných, raněných a rodiček vozidly zdravotnické dopravní služby, provádění jednoduchých výkonů v rámci neodkladné přednemocniční péče.

6. platová třída

  1. Výkon činností na úseku neodkladné péče při transportu nemocných, raněných a rodiček, například spolupráce při vyprošťování osob v havarijních situacích, provádění jednoduchých výkonů v rámci neodkladné přednemocniční péče, zabezpečování odborného transportu pacientů, udržování a obsluha komunikační techniky.

7. platová třída

  1. Výkon činností na úseku neodkladné péče při provádění diagnosticko-třídících činností v místě zásahu včetně obsluhy a údržby vozidel a jejich specifického zdravotnického vybavení, provádění prvotního ošetření ran, sledování a orientační hodnocení vitální funkce pacienta, přemísťování a polohování pacientů.

8. platová třída

  1. Poskytování dílčích výkonů specifické ošetřovatelské péče při poskytování přednemocniční neodkladné péče pod odborným dohledem.

22 KOMENTÁŘE

  1. Přeji dobrý den. S kolegy, řidiči nákladních automobilů, jsme zaměstnavatelem zařazení do páté platové třídy. Ale podle tabulky, kterou tady vidím, hmotnost převyšující 12 000 kg teoreticky znamená, že patříme o třídu výše. Záleží na nějakém zákonu, a pokud ano, na kterém? Anebo rozhoduje pouze zaměstnavatel? Děkuji. Matloch

    • Dobrý den, Tomáši, ano, pro splnění 6. platové třídy stačí například: „Řízení, údržba a opravy motorových vozidel pro přepravu nákladů, jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 12 000 kg.“ Základem je nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě. Platové třídy se totiž týkají pouze lidí, kteří pracují pro státní, krajské, obecní instituce apod.

      Pokud pracujete pro soukromého zaměstnavatele (s.r.o., a.s. apod.), máte právo na svoji sazbu takzvané zaručené mzdy, podle nařízení vlády č. 567/2006 Sb. Letos by pravděpodobně šlo o 89,20 Kč/hodinu, nebo 14 900 Kč/měsíc hrubého (ještě před započtením zákonných příplatků například za přesčasy, stravného apod.), podle 3. skupiny prací, kam patří například: „Řízení, údržba a opravy silničních motorových vozidel s více než 9 místy k sezení včetně řidiče nebo vozidel o celkové hmotnosti nad 3,5 t.“ Výjimkou jsou takzvané kolektivní smlouvy, pokud byly uzavřené mezi místní odborovou organizací a zaměstnavatelem, které mají v takovém případě přednost. A individuálně, nejlépe v pracovní smlouvě, lze samozřejmě vyjednat vyšší, než zákonem zaručenou mzdu.

      • Děkuji za informaci. Jsme soukromá firma (s.r.o.), takže budeme muset s kolegy dojednat výhodnější kolektivní smlouvu, ačkoli tohoto cíle zřejmě dosáhneme jenom dosti těžce. Už teď zaměstnavatel zbytečně zdržuje, nechce podepsat výsledný dokument. Tomáš

  2. Dobrý den, jakou mzdu mají zaručenou řidiči záchranné služby v soukromém sektoru? Našel jsem pouze, že ve veřejném sektoru bych patřil do 7. platové třídy. Předem děkuji za odpověď.

    • Dobrý den, Pavle, zaručené mzdy řidičů v soukromém sektoru jsou popsané pod TÍMTO odkazem. Bohužel tam nevidím zmíněné sanitky, respektive vozy záchranné služby, ačkoli Vaše profese znamená podstatně vyšší odpovědnost, než když člověk převáží například potraviny :-(. Takže mi vychází pouhá 2. skupina prací: „Řízení silničních motorových vozidel s celkovou hmotností do 3,5 t.“ Neboli letos zaručená mzda 12 200 Kč měsíčně při plném pracovním úvazku (včetně případného osobního ohodnocení, ale bez zákonných příplatků například za ztížené pracovní prostředí), eventuálně 72,90 Kč za hodinu hrubého. Stejné zařazení má například i zdravotnický pracovník sanitář.

  3. Dobrý den, je v pořádku, když řidič spadající do 3. skupiny prací má ve mzdovém výměru 13 000 Kč, pokud s prémiemi a dalšími příplatky dosáhne minimálně na 19 000 Kč hrubého? Anebo musí mít už ve výměru aspoň zaručenou mzdu, která připadá na jeho skupinu prací, aby bylo naplněno nařízení vlády? Předem děkuji za odpověď.

    • Dobrý den, Blanko, ve mzdovém výměru nemusí být nutně uvedená celá zaručená mzda, na kterou má zaměstnanec právo, pokud tuto částku zaměstnavatel dorovná „nepovinnými“ bonusy, jako je typicky osobní ohodnocení (prémie). Ale zákonem předepsané příplatky (například za přesčas, za víkend nebo svátek, za ztížené pracovní prostředí apod.) musí vyplatit „navíc“.

      Takže pokud má řidič právo na 13 400 Kč měsíčně hrubého, lze do výměru napsat 13 000 Kč a zbytek přidávat formou prémií („z dobré vůle“), ale nelze napsat do výměru 13 000 Kč a zbytek vyplácet například v rámci příplatku za noční směnu apod. (Firma musí nejdříve splnit zaručenou mzdu, a potom musí ještě splnit eventuální povinné příplatky, jako třeba za noční službu).

  4. Jezdím s nákladním autem do zahraničí a pokud tam musím přenocovat, spím tam zadarmo, nebo bych měl brát plat?

    • Pavle, podle mých informací spánek na služební cestě sice není součástí pracovní doby, ale samozřejmě patří do celkového časového intervalu, podle kterého počítáme takzvané náhrady. Takže za přenocování nemáte nárok na mzdu, ale máte právo na stravné. Například při celodenním pobytu v Rakousku nebo Německu (přes 18 hodin) dělá cestovní náhrada na jídlo 45 eur, zatímco při polodenní pobytu tamtéž (12 hodin) suma klesá na 15 eur. Podrobnosti najdete pod TÍMTO odkazem.

  5. Dobrý den, pracuji jako řidič těžkého motorového VZV s výkonem motoru nad 140kw, s celkovou váhou 40tun, a rychlostí nad 20km/h. Převážím couváním (stohy balíků do výšky 4,5m) volně ložený náklad, váhy cca 14tun na různé pozice uskladnění cca 500-1000m. Jedná se o balíky desek o délce až 560cm, Provádím uskladnění přes skenování a terminál ve stroji. Součástí je i provozní údržba. Do jaké skupiny prací patřím? děkuji za odpověď

  6. V pořádku. Jenom jsem se chtěl ujistit, zda zaměstnavatel (ne)platí tolik, kolik má. Otázka byla jasně zodpovězena a potvrdilo se, že neplatí. Proto budu trvat na řešení. Pokud zaměstnavatel nesplní svoje zákonné povinnosti, požádám o nápravu jinde: příslušný úřad tak, jak jste mi poradil. Děkuji vám mnohokráte. Hodně mi to pomohlo.

  7. Mnohokráte děkuji za odpověď. Nicméně patřím do 3. platové třídy:
    Řízení, denní ošetřování a běžné opravy jeřábových vozíků včetně obsluhy zvedacího zařízení.
    Řízení, denní ošetřování a běžné opravy motorových vozíků s přídavnými a doplňkovými zařízeními a mechanizmy při jízdě na veřejných komunikacích včetně manipulace s břemeny.

    Děkuji.

    • Ladislave, shodneme se tedy, že Vám zaměstnavatel neplatí, kolik by měl. Přece jenom se však vrátím k otázce tříd/skupin.

      Do platových tříd jsou zařazováni zaměstnanci ve veřejném sektoru, tedy například řidiči pracující na obecním úřadě.

      Do skupin prací jsou zařazováni zaměstnanci, kteří mají pracovní smlouvu (nikoli jenom dohodu o provedení práce, ani dohodu o pracovní činnosti) v soukromé firmě (s.r.o., a.s.) – podrobnosti výše ve článku.

  8. Dobrý den. Pracuji jako řidič VZV ve 3. skupině, v jedné severomoravské soukromé firmě. Dle nových tabulek mám brát 72,90 Kč na hodinu. Zaměstnavatel mi ale donesl podepsat papír jenom na rovných 72 Kč. Je to porušení? Navíc jsme na moji práci 4 destaři, vykonáváme stejnou práci, máme vše totožné i ve smlouvě, ale každý bere jiný hodinový plat – s rozdílem i 10 Kč. Jak je to možné, když se v zákoně uvádí (přesně to asi nepíši, ale jde o smysl sdělení): Za stejnou práci náleží zaměstnanci ve stejném podniku stejná mzda. To však bohužel v naší firmě neplatí. Jde také po porušení zákona? Jak se bránit, jak postupovat? Děkuji.

    • Ladislave, jenom malá oprava – „řízení a běžná údržba akumulátorových vozíků s provozem mimo veřejné komunikace včetně manipulace s náklady“ patří do 2. skupiny prací (vizte ZDE), ale zaručená hodinová mzda souhlasí: letos 72,90 Kč/hod. Pokud Vám zaměstnavatel za řízení vysokozdvižného vozíku chce letos vyplácet jenom 72 Kč, porušuje nařízení české vlády č. 567/2006 Sb. (ve znění pozdějších předpisů). Rovněž pokud jinak odměňuje svoje zaměstnance, kteří odvádějí práci stejné hodnoty (nejsou mezi nimi výkonnostní rozdíly), porušuje zákoník práce.

      Doporučuji Vám, abyste nejdříve zkusil se zaměstnavatelem vyjednat férové podmínky. V případě, že nebude ochoten rozumně komunikovat, popište uvedené problémy + jméno a adresu firmy Státnímu úřadu inspekce práce na email: opava@suip.cz. To je ovšem krajní řešení, protože inspektoři mohou zaměstnavateli udělit i několikamilionovou pokutu, což někdy představuje pro malé podniky existenční problém.

  9. Pročítal jsem opakovaně své výplatní pásky i výplatnice kolegů z MKD různých dopravních firem. Dali mi nahlédnou do výplatnic i řidiči zájezdových autobusů a mezinárodních i vnitrostátních linek. Stejně tak i daňová přiznání řidičů z povolání neodpovídají zde uváděným výdělkům.

    Údaj o výši hrubého výdělku na všech dokladech dosahoval včetně příplatků sotva poloviny zde uváděných 30 až 50 tisíc. Nemocenské dávky vyplácené řidičům jsou také daleko nižší, než by náleželo z uváděných výdělků. Neopsal někdo někde nějaké zavádějící informace?

    • Zdravím, Josefe, nevím, jaké pásky jste viděl a co všechno Vám kolegové řekli, ale do hrubé mzdy se nepočítají diety, ačkoli se samozřejmě uvádějí v celkové výši příjmu. Tedy 15 000 Kč základ + 30 000 Kč dieta a je to. Samozřejmě záleží, kolik času konkrétní řidič tráví mimo domov a republiku. Ale to už je jiná debata.

    • Josefe, díky za cenný komentář. Doposud byly ve článku uvedeny pouze mzdové nabídky, inzerované zaměstnavateli na oficiálním portále Úřadu práce. Nyní jsem přidal i střední hrubé měsíční mzdy (tzn., že polovina zaměstnanců v dané oblasti bere méně a druhá polovina bere více), které spočítal Český statistický úřad podle skutečných výplatních pásek. Věřím, že teď je článek blíže pravdě.

  10. Dobrý den. Pracuji jako řidič nákladního automobilu nad 3,5 tuny. V roce 2016 jsem měl mzdu 12 100 Kč (zaručená mzda) + prémie (1000 – 1 500 Kč). V letošním roce mohu žádat maximálně zaručenou mzdu 13 400 Kč včetně prémií. Takže žádná sláva.

  11. Dobrý den. Pracuji jako řidič motorových vozidel – civilní zaměstnanec Policie ČR. Podle potřeb řídím služební vozidla všech kategorií, od osobních po autobusy. Nejvíce ale jezdím s nákladním vozidlem – odtahovým speciálem, kde pracuji nejen jako řidič, ale i obsluha hydraulického zvedacího zařízení. Toto vozidlo zároveň v nezbytné míře opravuji a provádím údržbu včetně všech hydraulických systémů. Mám přiznanou 7. platovou třídu a započítanou praxi delší než 32 let. Nemám nárok, vzhledem k náročnosti prací, na víc? Děkuji za odpověď.

    • Pane Koši, bohužel řidiči momentálně nemají vyšší než 7. platovou třídu. A i kdybychom Vás posuzovali jako automechanika (ostatně nejenom řídíte, ale taky opravujete a děláte údržbu), ten má maximum stanovené stejně.

      Například „provádění středních a generálních oprav automobilů a těžkých pancéřových vozidel včetně seřizování chodu motorů, oprav a seřizování vzduchových, hydraulických a elektrických systémů“ patří dokonce pouze do 6. platové třídy.

      Ale pokud zaměstnavatel uznává, že děláte dobrou práci, může Vám zvýšit osobní ohodnocení tak, aby zvedl Váš základní hrubý plat o 50 %, nebo teoreticky i více.

  12. Řidič kamionu je zařazen přinejmenším do skupiny č. 4 (spíš 5, 6, 7), z celkem 8 skupin náročnosti práce, přičemž ve skupině č. 8 je minimální zaručená hodinová mzda 117,40 Kč hrubého. Platy se včetně příplatků reálně pohybují od 30 000 do 45 000 korun hrubého měsíčně.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno