Stát investuje miliony korun do kanceláří, které nám mají pomáhat při nakupování, užívání a případné reklamaci zboží. Která spotřebitelská poradna dostává nejvyšší dotace a kdo zastává roli „anděla strážného“ ve vašem regionu?

Asistence při vybírání produktů, hodnocení smluvních podmínek nebo řešení závad může být užitečnou a smysluplnou prací. Spotřebitelská poradna představuje atraktivní zaměstnání, a proto nabídka převyšuje tržní poptávku, respektive ochotu občanů platit podobným zařízením za jejich služby. Komise Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva financí a některých podnikatelů každoročně hodnotí, která spotřebitelská poradna dostane dotace. Letos rozdělila devíti projektům celkem 11 658 512 Kč. Nejvíce dostal dTEST (3 984 412 Kč), vydělávající také prodejem svého časopisu, ve kterém přináší testy a srovnání.

Přibudou budulínek.eu, AISIS a Generation Europe

V roce 2015 z okruhu dotovaných podniků vypadne Spotřebitel net, který nyní organizuje hromadnou žalobu proti IFP – Institutu finančního poradenství a.s. Naopak přibyla spotřebitelská poradna budulínek.eu bývalé europoslankyně Zuzany Roithové, zaměřená na nebezpečné výrobky pro děti. Podporu získají také vzdělávací projekty AISIS a Generation Europe.

Dotace znovu dostanou také Sdružení obrany spotřebitelů — Asociace, Sdružení českých spotřebitelů, GLE, Asociace občanských poraden, dTEST, ICOS Český Krumlov, Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, REMEDIUM Praha. Konkrétní granty pro vybrané projekty budou vyhlášeny do února. Leckterá spotřebitelská poradna ovšem čerpá zdroje jinde, a tak najdeme podobnou kancelář v každém kraji České republiky.

Spotřebitelská poradna pro každý region

Informační servis ohledně výběru zboží nebo smluvních sporů vám rádi poskytneme v diskusním fóru pod článkem, podobně jako odpovídáme na dotazy například ZDE nebo ZDE. Preferujete raději osobní schůzku? V každém tuzemském kraji má některá spotřebitelská poradna kamennou pobočku, nebo alespoň fyzicky přítomného zástupce. Níže najdete e-mailové adresy odpovědných poradců, doporučených Ministerstvem průmyslu.

Středočeský kraj: Kolín – spotrebitel@gle.cz
Praha: dtest@dtest.cz, praha@asociace-sos.cz
Moravskoslezský kraj: Ostrava, Bohumín, Český Těšín, Frenštát pod Radhoštěm, Nový Jičín, Frýdek – Místek, Bruntál – poradna@sos-msk.cz; Opava – elimopava@elimopava.cz; Nový Jičín, Opava – sturmova@asociace-sos.cz
Jihomoravský kraj: Brno, Vyškov – info@asociace-sos.cz; Znojmo – jimorava@regio.cz; Křtiny – poradna@sos-msk.cz
Ústecký kraj: Ústí na Labem – usti@ymca.cz
Jihočeský kraj: České Budějovice, Tábor – oulehlova@asociace-sos.cz; Volyně – paja@studioatlantic.cz
Olomoucký kraj: Olomouc, Prostějov, Šumperk – tesarikova@asociace-sos.cz; Přerov, Olomouc – poradna@sos-msk.cz
Zlínský kraj: Uherský Brod – kuncar@asociace-sos.cz; Kroměříž, Valašské Meziříčí, Otrokovice – poradna@sos-msk.cz
Plzeňský kraj: Plzeň – plzen@asociace-sos.cz nebo poradna@spotrebitele.org
Královéhradecký kraj: Hradec Králové – krejcar@regio.cz; Hradec Králové, Albrechtice nad Orlicí – cerny@asociace-sos.cz
Pardubický kraj: Pardubice – krejcar@regio.cz
Kraj Vysočina: Velké Meziříčí – peterkova.z@centrum.cz; Jihlava – vejvalkova@asociace-sos.cz; Bystřice nad Pernštejnem – marie.hanakova@bystricenp.czn
Liberecký kraj: Liberec – petrasko@hotmail.cz
Karlovarský kraj: Cheb – espro@email.cz nebo kraus@caper.cz

Jakou společenskou funkci má plnit spotřebitelská poradna?

Známe bonmot, připisovaný T. G. Masarykovi: Řekni mi, co čteš, a já ti řeknu, kdo jsi.“ Známe také parafráze tohoto bonmotu. „Řekni mi, co jíš… Řekni mi, co si oblékáš… Řekni mi, co kupuješ… a jí ti řeknu, kdo jsi.“ Například konzumenti fast foodů mívají jiný životní styl, než lidé pomalu vychutnávající zdravé a výživné pochoutky. Spotřebitelská poradna má podle Ministerstva průmyslu kultivovat tržní prostředí, zvyšovat finanční gramotnost obyvatelstva, vzdělávat a pomáhat především zranitelným spotřebitelům.

2 KOMENTÁŘE

  1. V článku ze dne 23.12.2014 píšete:
    „V roce 2015 z okruhu dotovaných podniků vypadne Spotřebitel net, který nyní organizuje hromadnou žalobu proti IFP – Institutu finančního poradenství a.s.“
    Pokud vím, tak hromadná žaloba je již podaná os HELP-Sdružením práv podvedených.
    Chci se jen zeptat, jestli budete kopírovat naši žalobu nebo přijdete konečně s něčím novým!

    • Fabio, díky za upozornění. Tento web neprovozuje spotřebitelská poradna Spotřebitel net, jejímž zástupcům jsem nicméně adresoval Váš dotaz e-mailem. Neodpověděli.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno