Valorizace důchodů 2018: kalkulačka a diskuse

Bezmocně pozorujete, jak zdražuje voda, jídlo i bydlení. Rádi byste si přivydělali, ale pracovali jste celý život, tělo máte unavené a málokterá firma zaměstnává seniory. Takže zůstáváte odkázáni na standardní penzi, která Novým rokem stoupla o pouhé desetikoruny. Stop! Přestaňme fňukat. Vláda přece vloni schválila nová pravidla, podle kterých bude počítaná také valorizace důchodů 2018. Kalkulačka zvědavcům podrobně, krok za krokem ukáže celý výpočet – a zároveň netrpělivcům jediným číslem rychle prozradí, o kolik pravděpodobně dostanou přidáno.

Dřívější výpočet vyvolával rozpaky, ale byl logický

Podle zákona č. 155/1995 Sb. (o důchodovém pojištění) má starobní penze dvě hlavní složky:

  1. Základní výměra = 9 % průměrné mzdy, zaokrouhleno na celé desetikoruny nahoru
  2. Procentní výměra = zásluhová podle odpracovaných let, vydělaných peněz a vývoje ekonomiky

Valorizace důchodů tedy dříve nebyla automatická. Pokud průměrný zaměstnanec stagnoval nebo chudl, penzisté nedostali přidáno nic nebo jenom velmi málo. Důchodová kalkulačka navíc musela zohlednit zdražování!

  • Základní výměra stoupala podle růstu průměrné hrubé mzdy, spočítané jednoduše z výplatních pásek.
  • Procentní výměra stoupala podle inflace (počítané meziročně v srpnu) a jedné třetiny růstu reálných mezd.

Senioři dostanou přidáno bez ohledu na ekonomiku

Například během poslední hospodářské krize sice mzdy nadále pomalu stoupaly, ale inflace šplhala vzhůru rychleji, takže zaměstnanci reálně chudli, což pocítili také penzisté. Ovšem vláda vloni zavedla novinku, aby senioři mohli dostávat přidáno, i když třeba všichni ostatní budou strádat! Bez ohledu na skutečný výkon ekonomiky a výběr sociálního pojištění začala rychleji zvedat základní výměru i zásluhovou složku, takže průměrná valorizace lehce přesáhla 300 Kč. Letos uvidíme pokračování v podobném stylu, protože máme parlamentní volby.

Andrej Babiš cílí další důchodovou valorizaci na 400 Kč, ale nakonec zřejmě opět podlehne sociálním demokratům, kteří chtějí typickému seniorovi přidat aspoň 500 Kč. Taky navrhují novelu zákona, přičemž zdůrazňují především zásluhovou složku: Chtějí přidávat podle speciální „seniorské inflace“ a poloviny růstu reálných mezd, nikoli jenom podle dosavadní třetiny. Zároveň prosadili věkový strop pro odchod do penze, který bude nově činit 65 let.

Potěší vás valorizace důchodů 2018? Kalkulačka napoví

Předpokládejme tedy, že základní složka stoupne stejně jako letos. Na následujících příkladech uvidíme, že bohatší senioři v takovém případě opět dostanou přidáno více a chudší méně. Vaši osobní penzi potom spočítá kalkulačka, do které stačí zapsat aktuální výši měsíčního důchodu.

  • Pokud berete 3 320 Kč (minimální penze), valorizace důchodů 2018 vychází na 144 Kč.
  • Pokud berete 11 750 Kč (průměrná penze), valorizace důchodů 2018 činí 506 Kč.
  • Pokud dostáváte 25 000 Kč, valorizace důchodů 2018 dělá 1 076 Kč.

Chuďasům stát vyplácí ještě příspěvek na bydlení

Potěšila vás plánovaná valorizace důchodů 2018? Kalkulačka hovoří jasnou řečí tvrdých čísel, ale lidské názory se pochopitelně rozcházejí. V diskusním fóru pod článkem najdete komentáře pokojných občanů, kteří volají po klidné debatě a kompromisu – ale také výkřiky extremistů, kterým by nevadily koncentrační tábory. Lidem dobré vůle radíme, jak získat státní příspěvek na bydlení, jak zaplatit energie, vodné a stočné, koncesionářské poplatky nebo svoz odpadu. Naopak příspěvky, které odporují právnímu řádu a zdravému rozumu, nezveřejňujeme a mažeme.

79 komentářů

  • Zdena napsal:

    A co takhle důchod 7 600 Kč – na tak nízkou částku ani tabulka neexistuje. Takže asi zase 40 Kč, že? Hlavně, že je valorizace důchodů logická.

    • Petr Woff napsal:

      Dobrý den, Zdeno, stejně jako v ukázkových příkladech výše, také ve Vašem případě by měla valorizace důchodu představovat maximálně 1,7 % dosavadní částky.
      Počítám následovně: 1 % z dosavadní částky = 76 Kč (7 600 Kč děleno stem); 1,7 % = 76 krát 1,7; předpokládaná valorizace důchodu Vám tedy vychází až na 129 Kč.
      Starobní důchody platí lidé, kteří aktuálně pracují a vydělávají. Je mi líto, pokud Vám souvislost mezi penzemi a vývojem ekonomiky nepřipadá logická.

    • Bohumil napsal:

      Váš výpočet valorizace Zdenina důchodu je mylný. Správně: zásluhová složka = 7 600 – 2 440 (základní složka) = 5 160 Kč. Přičteme 1,7 % = 5 247,72 Kč. Přidáme zpátky základní složku (2 440 Kč) = 7687,72 Kč = důchod po valorizaci. Takže valorizace = 88 Kč.

      • Petr Woff napsal:

        Dobrý den, pane Bohumile, díky za oponenturu. Váš výpočet má jistou logiku, ale není správný už proto, že nyní ještě neznáme základní složku důchodu pro příští rok (tu vláda vyhlásí teprve koncem letošního roku, podle vývoje průměrné mzdy). Přislíbené navýšení o 1,7 %, průměrně o 200 Kč (vizte video ve článku), je počítáno z celé současné penze. Můžeme udělat jednoduchou kontrolu:

        Podle České správy sociálního zabezpečení byla průměrná výše starobního důchodu v letošním prvním kvartále 11 400 Kč; když spočítáme 1,7 %, dostaneme cca 200 Kč (přesněji 193,8 Kč); kdybychom počítali jenom 1,7 % ze zásluhové složky, dostali bychom podstatně méně (přesněji 152,3 Kč).

        Navíc to vypadá, že nakonec sociální demokraté prosadí ještě výraznější valorizaci, a to o 2,7 % (průměrně o 307,8 Kč) – ještě zjistím podrobnosti a článek aktualizuji.

    • PAVLA ŠLECHTOVÁ napsal:

      Stále procentní navýšení, zase dostanou nejvíce ti, co mají větší důchody. Lidé s nízkým důchodem dostanou nějakých 50 – 60 Kč. Proč nemohou dostat všichni stejnou částku? Vloni mi to udělalo 40 Kč, ale nájemné mi bylo navýšeno o 490 Kč. Asi někdo chce dostat důchodce pod most!

  • Břetislav Klečka napsal:

    Poplatek za jednoho nepřijatého migranta 7,000,000,- Kč. Kolik let musí žít český důchodce, aby dostal od státu tyto peníze? Padesát – šedesát let. A ti s důchodem 7,000,- 83 let. A co naši upracovaní cikáni? Každý ví, že do dvaceti let mají tři děti a pětičlenná rodina má 30-32 tisíc. To se jim to jezdí taxíkem na nákupy. Zavřel bych všechny politiky bez výjimky.

    • Petr Woff napsal:

      Dobrý den, pane Klečko, pokud patříte mezi lidi, kteří by raději poslali válečné uprchlíky na dno Středozemního moře, mohu Vás uklidnit. Díky tvrdšímu postupu Evropy za poslední květnový týden utonulo přibližně 1 000 migrantů. Jestli Vám rozumím dobře, jste také rasista, který věří mýtům o vysokém životním standardu Romů. I tady Vás ovšem mohu uklidnit – pokud začnou v Evropě vítězit fašistické strany, časem tady nebudou žádní imigranti, ani žádní Romové, a hněv průměrného člověka se obrátí proti důchodcům, kteří čekají doma bezpracně na penzi, místo aby si vydělávali třeba doplňováním regálů v supermarketu.
      Tolik mimo téma, a nyní zpátky k nadcházející valorizaci důchodů :-).

      • Alena Rybová napsal:

        Dobrý den, pane Woffe. Vaše poslední reakce je neuvěřitelná. Zřejmě nemáte problém s příjmem, na rozdíl od mnoha důchodců, jejichž finanční situace je v mnoha případech více než tristní, přesto že celý život poctivě pracovali (na rozdíl od mnoha současníků). Vůbec nechápu, jak si můžete dovolit odkazovat důchodce, kteří si své již odpracovali (a to mnohdy tak tvrdě, že o tom ani nemusíte mít představu) na doplňování regálů v supermarketu. Většinou jde o práci po skončení obvyklé denní pracovní doby, tedy v době, kdy je člověk po šedesátce nad míru unaven, pokud není navíc nemocen, což většina důchodců je, kromě toho stojí za zmínku i vyčerpanost v případě, že důchodce či důchodkyně hlídá přes den navíc vnouče, aby syn nebo dcera mohli vůbec chodit do práce, což se většinou nikde ani nezmiňuje. Podle Vás teď doma „bezpracně“ důchodci čekají na měsíční důchod, mnohdy v hodnotě, ze kterou by dnešní člověk ve věku 40 let nemohl přežít dle současných nároků a podmínek ve společnosti ani 14 dnů! To je výsměch, který nemá obdoby. A vděk za to, že tento div ne příživník důchodce vychoval v průměru dvě i více dětí, z nichž se někdy rekrutují i takoví rádoby myslitelé, kteří své laciné a povrchní názory, jak jste je sdělil i Vy, prezentují na internetu (kde jinde, že?). Z Vašeho portrétu je zřejmé že jste mladý člověk. Vaše zde zveřejněná odpověď bohužel napovídá právě o charakteru „průměrného člověka“, za kterého Vás po Vaší odpovědi pokládám. Vaše politicky korektní ohodnocení nevyřešené migrační i romské problematiky Vás zařazuje mezi lidi, se kterými je zbytečné vést diskusi. Alena Rybová.

        • Petr Woff napsal:

          Dobrý den, paní Rybová, díky za upřímný názor. Můj předchozí komentář byl samozřejmě ironickým varováním, abychom kolem sebe nešířili rasovou ani jinou nesnášenlivost, protože by se mohla lehce obrátit proti nám. Jinak si samozřejmě přeju, aby všichni lidé mohli žít spokojeně, hmotně i duchovně zabezpečení. Pokud jde o moji osobu a zkušenosti, myslím, že jste mě dobře neodhadla. Relativní chudobu znám – vyrůstal jsem v bytě, ve kterém chyběla tekoucí teplá voda, splachovací záchod i koupelna. Byl jsem jedno z mála bílých dětí v takovém romském „ghettu“ (v brněnském Bronxu, mezi ulicemi Cejl a Bratislavská), ale měl jsem šťastné dětství a dobré kamarády. Nyní měsíčně utratím za bydlení, energie, jídlo, ošacení, drogerii a další všednodenní potřeby do 12 000 Kč, ale živím zatím jenom jedno dítě, takže vlastně až tak skromně nežiji. A v globálním srovnání se mám skutečně jako pověstné prasátko v žitě. Mějte se pěkně.

        • Ludmila Kuchaříková napsal:

          Vážený pane Woffe, jsem také z Brna. Vzdělání jsem si zvýšila studiem při zaměstnání a do důchodu jsem odcházela po odpracovaných 55 letech. Měsíční nájem nám činí 12 000 Kč, takže z důchodu, který mám, bych asi těžko vyžila. Mám štěstí, že mám ještě manžela, takže máme 2 důchody, ale vyskakovat si moc nemůžeme. Jsme rádi, když se nám podaří ušetřit nějakou korunku, abychom mohli svým dětem i vnoučatům koupit alespoň nějakou maličkost. Pro sebe už toho moc nepotřebujeme. Ale bohužel zdraví nám moc neslouží a léky nám také uberou dost velkou částku z našeho měsíčního rozpočtu. Takže počítat musíme s každou korunou a třeba zajít si do divadla nebo na koncert brněnské filharmonie – o tom si už můžeme nechat jenom zdát. Ale nestěžuji si. Jenom mi je líto mých dětí i vnoučat, kteří se po neustálém zvyšování roků odchodu do důchodu a při současném pracovním vytížení asi důchodu ani nedožijí.

  • lada napsal:

    Kdo pracoval celý život poctivě, dostane velké kulové.

  • Marie Nováková napsal:

    Nechápu, proč se důchody nezvyšují všem o stejnou částku – neustále se zvětšuje rozdíl mezi nízkými a vysokými důchody. Většina lidí neměla to štěstí, aby brala vysoký plat a často právě tito lidé vychovali děti, které právě nyní odvádějí více peněz na výplatu důchodů. Krom toho si lidé s vysokými příjmy měli možnost více spořit než ti, kteří vykonávali méně placené a mnohdy pro společnost potřebnější práce.

  • Jaroslava napsal:

    Proč nedostanou všichni lidé stejnou částku?! Ti co mají velký příjem vždy dostanou nejvíce. Myslím, že to je nespravedlivé. Děkuji.

    • Jiřina Vyčítalová napsal:

      Jaroslavo, protože ti s větším příjmem odvádějí více peněz, a proto je logické, že mají vyšší důchod. Kdyby měli všichni stejné důchody, tak proč by se snažili víc pracovat? Tady tyto rovnostářské nápady „Vsjo rovno“ vedou leda do pekel.

      • Maya napsal:

        Paní Vyčítalová, ono nejde o „vsjo rovno“, ale o to, že před 30 lety měla prodavačka plat 2000 a nyní 18000 Kč, vypočtené důchody z těchto částek před 30 lety a nyní jsou v rozdílu starobního důchodu 3800 Kč. Jestli se počítá podle klíče vyšší důchod – vyšší valorizace, tak kde je spravedlnost? Tak to bohužel funguje u všech profesí. Proto argument, že vyšší důchody musí být více valorizovány, je nespravedlivý. Valorizace by měla být podle profesí. Tak, aby důchodci z jednoho oboru měli důchody stejné a je jedno, zda jsou v důchodu rok, nebo 30 let. Podle toho, jak se k tomu lidé jako vy staví, je na pohled návrh Norů pro jednotnou výši důchodu pro všechny vlastně nejspravedlivější.

        • Petr Woff napsal:

          Jenom podotknu, že platy předešlých let jsou násobeny koeficientem, který vyrovnává rozdíly v příjmech různých generací – vizte oficiální ministerskou kalkulačku pro výpočet důchodu pod TÍMTO odkazem. Například pokud zmíněná prodavačka brala v roce 1986 plat 2 000 Kč hrubého měsíčně, má nyní za stejný rok započítáno 18 222 Kč hrubého měsíčně, protože platy roku 1986 násobíme vyrovnávacím koeficientem 9,1111. To vysvětluje, proč třeba Milouš Jakeš bere starobní důchod přes 17 000 Kč (zdroj: rozhovor s M.J. v Blesku :-).

      • Jan Kuželka napsal:

        Milá Jiřinko Vyčítalová. Vy si skutečně myslíte, že výše důchodu je motivací pro větší pracovní výkon? To se ale velice mýlíte. Drtivá většina zejména mladých lidí totiž nevěří tomu, že někdy budou nějaký důchod vůbec dostávat. Jedinou motivací pro zvýšení pracovního nasazení je vyšší odměna za vykonanou práci. A výjimečně možná kariérní postup.
        Jan Kuželka

  • Vaňous Oldřich napsal:

    Proč jsou důchody valorizovány jen o 40 Kč k 1.1.2016 a k 1.1.2017 asi o Kč 200, když se v letošním roce po příznivém vývoji ekonomiky postupně přidává lékařům, učitelům, vojákům, policii atd. od 4 do 10 %? Souhlasím s tímto zvýšením platů, které byly také podhodnoceny. Ale neustále se rozevírají nůžky mezi reálným důchodem a reálnou mzdou v neprospěch důchodců. Že je spotřební koš důchodce jiný než zaměstnance, je všem známo. Neargumentujte mi tím, že na důchody nezbývají ve státním rozpočtu finance. Děkuji.

  • Lenka Zandalová napsal:

    Nikdo z lidí, kteří se zabývají valorizací, ji nenastaví tak, aby byli sami proti sobě. Vždyť právě ti, kteří mají vysoké platy a tím pádem i důchody, rozhodují o způsobu valorizace. S tím obyčejný člověk nic neudělá, i kdyby vychoval 10 dětí. Zase by byli sami proti sobě. Že mám pravdu?

  • Moravec napsal:

    Takže důchodkyně ve věku 66 let, která vychovala 4 děti a má penzi 5 800 Kč, dostane přidáno 98 Kč. Tak to ji rozhodně potěší.

    • Libuše napsal:

      Jo, já vychovala 5 dětí a mám důchod 4 400 korun, taky bezva – hlavně, že za komunistů jsem nemohla moc pracovat, pokud byly děti často nemocné, tak ukončíme s vámi pracovní poměr. Dnes směšný důchod a nemocný manžel. Fuj, vládo, že vám není hanba, vy jíte luxusní jídlo a my obyčejné, no, možná to někdo změní, jedině bůh – v toho věřím.

  • Otakar Mika napsal:

    Oceňuji inteligentní reakce pana Petra Woffa. Jsou velmi příjemné v prostoru plném vulgarity a myšlenkové lenosti.
    Přátelsky Otakar Mika

    • Petr Woff napsal:

      Díky za podporu, pane Miko. Popravdě, 2 komentáře jsem tady smazal, protože jejich pisatelé v konečném důsledku navrhovali, aby byly obnoveny koncentrační tábory v Letech u Písku a v Hodoníně u Blanska. Ale věřím, že tyto smutné případy myšlenkových lenochů jsou v celé populaci zastoupeny jenom okrajově a internetové diskuse odrážejí trošku pokřivený obraz společnosti. Mějte se hezky.

    • Ina Miková napsal:

      Jsem důchodkyně a plně s panem Woffem souhlasím. I s vámi, pane Miko.

  • Eva Nová napsal:

    Valorizace je určena důchodcům, aby mohli pokrýt ze svého důchodu základní potřeby. Ten, který pobírá důchod 12 000 Kč, má o čtvrtinu větší žaludek, anebo platí dražší elektřinu, byt, teplo a další služby, než ten, kdo pobírá důchod ve výši 7 500,- Kč? Jak mohl ústavní soud přistoupit u valorizace důchodů na tzv. zásluhovost. Ta už se projevila při výpočtu důchodu jednotlivce. Ale valorizace by měla být pro všechny stejná, to je názor mnoha důchodců, a to i těch bohatších, kterým je 200,- Kč k smíchu.

    • Eva Jirková napsal:

      Paní Evo Nová, evidentně stále žijete v komunismu. Motto: všichni máme stejné žaludky.

      • Eva Nová napsal:

        Paní Evo Jirková, ano, máme všichni stejné žaludky. A o ty žaludky doslova jde, vždyť mnoho důchodců nemá po zaplacení bytu a energií co do úst. A valorizace by měla opravdu sloužit k tomu, aby důchodce neživořil. Tak ať je průměrná valorizace 1000 Kč, aby to těm chudým důchodcům alespoň trochu pomohlo. Já nezávidím těm bohatším, ale přeji si, aby u nás nebyli senioři, kteří musí žebrat o další sociální dávky.

        Např. mnoho předčasných důchodců chtělo za každou cenu pracovat, ale nikde je nechtěli a i na úřadech práce jim naznačovali, že práce pro ně jaksi není. Náš stát je vlastně třikrát trestá, protože lidi nad padesát let nikdo nechtěl zaměstnat, podruhé kráceným důchodem a potřetí krácenou valorizací. Naši politici by si měli přečíst v naší ústavě to, co se týká zajištění potřeb občanů, kteří již nemohou pracovat. Ovšem pokud budou chtít.

  • Jarda napsal:

    Jak je to s valorizací starobního důchodu pro rok 2017, když bude přiznán k 1.1. téhož roku?

    • Petr Woff napsal:

      Jardo, vláda teprve projedná návrh valorizace, ve kterém stojí: „Důchody starobní, invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí přiznané před 1. lednem 2017 se zvyšují od splátky důchodu splatné po 31. prosinci 2016.“ O důchodech, přiznaných počínaje 1. lednem 2017, tam nevidím nic. Ale podle mého „selského rozumu“ by taky novým penzistům měla stoupnout aspoň základní výměra (o 110 Kč oproti letošnímu stavu), jinak by v celém systému nastal zmatek.

  • Libuna napsal:

    Rozdíly v důchodech již byly vypočítané při odchodu do důchodu. Tak nevidím důvod, proč valorizovat podle zásluhovosti. Měla by to být pro všechny stejná částka.

  • Jan Kuželka napsal:

    Dle mého názoru je rovná valorizace správná věc. Je scestné tvrzení, že kdo měl vyšší plat, tak toho pro společnost udělal víc nežli ten s menším platem. Ze svých osobních zkušeností vím, že drtivá většina těch „úspěšných“ vděčí za své dobře placené posty své obratnosti v rektálním alpinismu. A to naprosto bez ohledu na jakékoliv morální zábrany.

    Dle mých zkušeností byla drtivá většina občanů z nízkými příjmy pro ostatní daleko větším přínosem nežli ti výše uvedení. A jsem přesvědčen, že tak je tomu dodnes. Výjimky samozřejmě existují. Chci zdůraznit, že tento můj názor není výsledkem nějaké bolševické ideologie, ale pramení z pocitu touhy po sociální spravedlnosti.

    A ještě vzkaz těm s „vysokou zásluhovostí“: Ti, kteří sledují dění ve světě, tak jistě vědí, že vzhledem ke stále více se rozvírajícím nůžkám mezi bohatými a chudými se mezi těmi bohatými začíná šířit strach z globální revoluce. To nemá s Leninem nic společného. To je celosvětový fakt.

    Jan Kuželka

  • Jirka napsal:

    Týká se valorizace i předčasného důchodu? Popřípadě jak.

  • Petr Woff napsal:

    Drazí návštěvníci a čtenáři, dnes jsem aktualizoval článek a přidal kalkulačku podle návrhu vládního nařízení, který ve středu 21.9. projedná vláda. Už teď je skoro jisté, že návrh projde ve svojí nejvelkorysejší podobě, na které panuje shoda mezi všemi hlavními ministry. Výpočet valorizace a výsledné částky se tedy mění, výrazně stoupají ve prospěch starobních důchodců. Průběžné výpočty, které naleznete v předešlé diskusi, tedy již neplatí.

    Názory na ne/spravedlnost systému, kdy bohatší senioři dostanou přidáno v absolutních číslech více (v relativních číslech méně) však zůstávají aktuální a budu rád, když v diskusi budeme pokračovat. Prosím však o „vřelé srdce a chladný rozum“! Zbrklé komentáře, které navrhovaly genocidu židovského obyvatelstva a nucenou eutanazii všech nezaopatřené důchodců, jsem smazal. Děkuji za pochopení.

  • HANA MIKULKOVÁ napsal:

    Dobrý den, všem, jak to tak čtu, je mně zle! Pracovala jsem celý život a teď v důchodu jsem odkázaná žebrat o sociální podporu, hnus! Mám diabetes – příspěvek na dietu nemám, mám prý vyšší důchod a „nevlezu se do tabulky“ :-D. A zvýšení důchodu o 300 Kč? Směšné! Byt mi zdražili o 320 Kč, zdražila voda, elektřina, plyn, kde je nějaká valorizace na tyto poplatky? 1 000 Kč, jak psal někdo v komentářích, by bylo opravdu fér!

    A co léky? Například endiaron na průjem šel o více jak 100 % nahoru! 😀 Tak se jen modlím, abych ho z těch výmluv a výpočtů nedostala! Nemám ve zvyku být sprostá, ale potom bych se – s odpuštěním – musela ****** z podoby! Můžete můj komentář odstranit, ale bylo by slušné ho tady nechat! Děkuji. Hana

  • Jurák Antonín napsal:

    Pane Woffe, závidím Vám Váš klid a trpělivost při odpovědích na mnohé názory. Vydržte a děkuji Vám.

  • Jarmila napsal:

    Souhlasím s předešlými názory, že procentní zvyšování důchodů je nespravedlivé. To, že odváděli dnes bohatí důchodci větší částku do systému, je možné, ale dnes už nic neodvádějí, tak nechápu, proč dostanou přidáno mnohem víc než člověk s malým důchodem. Prosím, nepište zase něco o rovnostářství, tak to není. Je to jen stále dokola se opakující fráze.

  • Růžena napsal:

    Plně souhlasím s názorem, že by důchodcům měli zvyšovat stejně. Vždyť ti, kteří měli vyšší platy, tak byli ohodnoceni při výpočtu důchodu. Nestěžuji si, celkem mně můj důchod vychází, ale jsou zde lidé, kteří „mají nízký důchod“, to se nedá odhlédnout. Přeji všem důchodcům krásné dny bez zloby a s úsměvem.

  • Libča napsal:

    A což teprve ty, které jsou samy a mají jen svůj důchod – nejsou vdovy, prostě se s nimi manžel rozvedl, nedospělé děti byly dány do péče matky. Pochopitelně tím i pracovní příležitosti byly pro ně omezené a k tomu odpovídající plat, ze kterého se pak vypočítávala dávka na důchod!? Věřte, nebylo to lehké a není to jednoduché ani dnes s touto penzí vyjít! A je nás takových opravdu hodně.

  • Eliška Midlochová napsal:

    Také souhlasím s názory, že by se měly důchody navyšovat všem stejně. Měla jsem dlouhodobě částečný invalidní důchod (podle tabulek jsem nemohla dostat plný) a tím jsem byla evidována na pracovním úřadu. Chtěla jsem pracovat, ale na úřadě mně bylo vždy řečeno „nemáme práci pro zdravé, natož pro nemocné“ a když jsem šla do důchodu, tak jsem měla odpracováno „jen 35 let“, což se odrazilo na výši mého důchodu. Nechci si stěžovat, neboť mám ještě manžela, ale nevím, jak bych vystačila, kdybych byla sama.

  • Jan napsal:

    To fňukání občanů ohledně malých důchodů je neuvěřitelné, o závisti k lidem s většími důchody ani nechci mluvit. Proč jste se nesnažili v produktivním věku dosáhnout vyššího vzdělání a potom postoupit na lépe honorované místo – potom byste si ale naříkali na vysoké sociální odvody, kdyby valorizace byla pro všechny shodná.
    S čím lze souhlasit, je, že důchody vzhledem k cenovým hladinám jsou nízké.

    • Blanka Šimánková napsal:

      Jane, jen malá připomínka k Vaší odpovědi. Jsme lidé různí, na to nezapomínejme a ne každý je schopný studovat, byť by chtěl. Prostě na to nemá „hlavu“. A dále, kdyby všichni byli studovaní, seděli v kancelářích na vyšších, lépe honorovaných místech, kdo by „vytvářel hodnoty“, ze kterých jsou placení kancelářští pracovníci? Když nebudou dělníci, jejichž práce se prodává, vyplňování papírů v kancelářích žádné zisky nepřinese.

    • Karel napsal:

      Milý Jeníku, celý život jste se snažil, proto jste dostal vypočítaný pěkný důchod a tím to také končí. Teď neděláte nic jako většina, a proto by všichni penzisté měli brát stejně, stát by již neměl rozlišovat, koho má rád a koho radši.

  • Luábomír Skalický napsal:

    Souhlasím s těmi, kteří zastávají názor, že valorizace je provedena ve prospěch vysokých důchodů, a proto je nespravedlivá. Valorizace by měla padnout, měl by přicházet jednorázový příspěvek ke konci roku, jedině tak by se nerozvíraly nůžky mezi malým a velkým důchodem. Jsem důchodce, je mi 75 let a vůbec nezávidím příjemcům vyšší penze, která byla počítaná podle výše příjmu, tedy spravedlivě. Ovšem pokud byly výdělky jednou zohledněny, proč tento rozdíl neustále zvětšovat?

    • Karel napsal:

      Ano, pane Skalický, máte pravdu.
      Celkem by mi to mohlo být jedno, protože dostanu rovných 300 korun, ale přál bych je každému. Ti, co již mají 16 tisíc, snad mají dost.

  • František napsal:

    Přátelé, nerozčilujme se, jinak to už být nemůže. Stát se sice snaží, ale jak říkám, lahvového piva nedosáhne. Tak alespoň oceňme snahu, i když to bolí. Teď teprve nastává ta slavná sametová. Pěkný den, protože slunce svítí zatím zadarmo.

    • Josef napsal:

      Františku, vždycky se odněkud vykulí ona informace o ukradených miliardách z důchodového fondu. Můžete, prosím, podrobně popsat, kolik v tom vybájeném fondu bylo a kdo ho založil? Pokud je mi známo, tak důchody jsou u nás financovány průběžným systémem a tudíž žádný fond nikdy neexistoval.

  • Milan napsal:

    Tady by bylo potřeba přestat se masírovat v jednotlivých názorech.
    A bylo by zajisté potřeba, aby ti ministerští předsedové vlád za ODS, kteří si v nedávné minulosti takzvaně vypůjčili miliardy z důchodového fondu, aby je vrátili, což dodnes neučinili (čili tyto peníze ukradli) a důchodci dostali přidáno více.
    Jinak není, co řešit.

  • Petr Woff napsal:

    Díky za řadu cenných a podnětných komentářů. Přidám taky ještě několik poznámek a doufám, že nikomu nezvednu krevní tlak :-).

    Zazněl tu názor, že někteří penzisté nedostanou přidánu ani stovku měsíčně. Není to pravda. Minimální důchod je aktuálně 3 210 Kč a jeho příjemce dostane navrch 127 Kč měsíčně. Mimochodem, na ministerstvu práce a sociálních věcí vznikl návrh, aby minimální důchod stoupl na 8 000 Kč, Rada seniorů dokonce připravila návrh zákona obsahující částku 8 300 Kč – podrobnosti ZDE. Tyto nápady nejsou bez logiky, protože zmíněných částek lze už dneska dosáhnout díky příspěvkům na živobytí a bydlení.

    Růst nájmů a ceny nemovitostí mě taky trápí. Proto jsme se přestěhoval 20 kilometrů za svoje rodné město, na mnohem levnější vesnici. Další řešení představuje připravovaný zákon o sociálním bydlení, který má za jistých podmínek zajistit regulované nájemné všem nízkopříjmovým občanům. Obecně ale bude nadále platit, že kdo vydělával málo peněz, bude muset žít poměrně skromně.

    Taky zazněl názor, že manuální dělníci jsou stejně důležití jako „kancelářští pracovníci“, kteří sami nic nevyrábějí. Tento názor se mi líbí, protože mám (sentimentálně) rád poctivou lidskou práci a rovnoprávnost, ale neplatí vždycky. Jistě existují různí Viktorové Kožení a Zdeňkové Bakalové, kterých si vážím méně než posledního dělníka. Ale obecně vzato, v rámci industrializace, robotizace a globalizace tlačí naši společnost dopředu chytré hlavy. Elektrárna nahradí milion dřevorubců, automobil nahradí stovku drožkářů, dobrý počítačový program nahradí deset účetních. A tyhle technologie nevznikly samy, jsou výmyslem chytrých mozků („kancelářských pracovníků“).

    Zapomněl jsem ve článku zmínit takzvané redukční hranice. Jednoduše řečeno, čím více člověk vydělával, tím menší podíl svého výdělku dostane ve formě starobní penze. Například člověk, který vymyslel třeba geniální zdravotnické přístroje, vybudoval a vedl podnik, dal dobře placenou práci zaměstnancům, pomohl uzdravit mnoho pacientů (jsou takoví hrdinové naší doby!) a sám vydělával řekněme 250 000 Kč měsíčně, dostane starobní důchod kolem 25 000 Kč. Jenom! Jenom asi desetinu svého dřívějšího příjmu. Zatímco člověk, který zametal podlahy a bral mzdu 15 000 Kč, dostane starobní důchod cca 9 000 Kč (více než polovinu svého dřívějšího příjmu). Připadá Vám to nespravedlivé? Vůči komu?

    Jistě, solidarita je dobrý princip. Věřím, že bychom si měli pomáhat. Ale buďme, prosím, uctiví vůči lidem, kteří nám solidaritu prokazují. Protože ti „podivní kancelářští pracovníci“, kteří vymýšlejí chytré inovace a ženou ekonomiku dopředu, tady být nutně nemusejí – mohou se odstěhovat za nižšími daněmi, levnější pracovní silou, vděčnějšími spoluobčany atd. Jinými slovy: Pokud jsou peníze vydělávány nemorálně nebo nelegálně, máme zákonyžalujme, suďme, trestejme; v ostatních případech jsou výdělky měřítkem užitečnosti a zásluhovosti.

  • PAVLA ŠLECHTOVÁ napsal:

    Že je návrh na minimální důchod 8000 Kč? Bůh ví, kdy. Pokud se zvedají platy politikům, tak jeden měsíc si to schválí a další měsíc už mají o pár tisíc více, ale důchodci? To bude zase doba, než to uvidí. Bůh ví, jestli to budou politici protahovat co nejdéle a počítat, aby zbylo zase více na ně.

    Já pobírám důchod 4 447 Kč. To mám za to, že jsem se starala o postiženého syna? který je ale již po smrti! Nyní se starám o nemocného manžela, ale až se s ním něco stane, tak po něm mi přidají 25 %, což je 1 300 Kč. Takže pak skončím na ulici, neboť inkaso dělá přes 6000 Kč. Hlavně, že spadáme do kategorie, kdy se za totality muselo pracovat.

    Dnes se někteří mladí lidé flákají na dávkách, které bych jim krátila, aby je to motivovalo hledat si práci. A z ušetřených peněz by bylo hned pro důchodce s nízkým příjmem. Kolik jen se vydá za poštovné, za složenky s podporami. Dříve vyplácely úřady, ale nyní se po této stránce plýtvá penězi.

  • Karel napsal:

    No, my jsme s manželkou provozovali potravinový obchod, štěstí, že nás markety zlikvidovaly, jinak jsme dnes měli 7 tisíc. Za těch 10 let podnikání to dělalo u každého 1 500 korun.

  • Jiří Dušek napsal:

    Je chvályhodné, že současná vláda alespoň částečně napravuje přístup minulých vlád, charakterizovaný proslulou Kalouskovo složenkou. Velice si vážím také institucí, které poskytují seniorům různé slevy (MHD Praha, muzea, České dráhy apod.).

    Na druhé straně si myslím, že valorizace důchodů by měla mít přímou závislost na výši průměrné mzdy a nikoliv na inflaci. Nůžky mezi výší průměrné mzdy a průměrným důchodem se stále rozvírají. A tudíž stoupá tržní spotřeba řadových zaměstnanců, zatímco důchodci bloumají po supermarketech a vyhlížejí aktuální slevové akce. Je to nedůstojné!

  • Jan napsal:

    No, jen aby to nebyl pouze předvolební slib. Zatím není naprosto nic, ani vládní nařízení ještě nevyšlo ve Sbírce zákonů. Až vyjde, pak to bude tak na 50 % a jisté teprve, až nabude účinnosti, což bude od 1.1. 2017. Ale do té doby zatím jen planý slib.

Napište komentář. Chcete odpověď? V tom případě lajkněte náš Facebook ZDE :-).

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *