decoration decoration decoration
decoration
leaf leaf leaf leaf leaf
decoration decoration

Black Friday 2018: Česká republika má seznam obchodů!

Začíná Advent, tedy příprava na svátky plné dárků a pochoutek, na Vánoce. Právě v tomto ročním období zřejmě putovali světem a přitom nakupovali drahocennosti Tři králové, aby potom darovali zlato a starověké voňavky (kadidlo a myrhu) novorozenému Ježíškovi. Moderní lidé vlastně dělají totéž, když vyrážejí do nákupních center. Obchodníci vycházejí poptávce vstříc, inzerují rekordní slevy, výhodné akce a výprodeje. Začátek nákupní sezóny dostal jméno podle památného krachu na světových burzách, kdy prudce spadly ceny akcií: Black Friday 2018. Česká republika převzala komerční módu ze severní Ameriky, ale tuzemský trh vypadá přece jenom specificky.

Seznam obchodů, kde jsou slevy na Černý pátek nejvyhledávanější

Naši spoluobčané míří jednak do kamenných obchodů: do pražského Palladia, brněnské a plzeňské Olympie, ostravské Nové Karoliny. Ovšem ještě častěji procházejí internetové obchody (e-shopy), kde poptávají především elektrospotřebiče: notebooky, mobily, herní konzole, ale taky lednice, pračky, vysavače, sušičky, mixery nebo televize. Následuje oblečení a doplňky (například kabelky), nábytek (sedací soupravy, ale třeba i rakve na auta) a široká škála dalších výrobků: kuchyňské potřeby (nádobí Tescoma, domácí perlivá voda Sodastream), relaxační stroje (infrasauny, rotopedy), hodinky, knihy, hračky (Lego).

Jak tohle všechno víme? Ze statistik internetových vyhledávačů, podle kterých sestavíme seznam obchodů, kde tráví Black Friday 2018 Česká republika.

Kdy propukne Black Friday 2018? Česká republika letos nakupuje 30.11.

Doslovný překlad anglického sousloví zvládneme hravě, postačí nám slovník: Black Friday znamená Černý pátek. Jenomže potřebujeme ještě historický, respektive kulturní kontext, abychom pochopili smysl tajemného termínu. Evropa zažila “Černý pátek” 25. října roku 1929, tedy v týdnu, kdy prudce zlevnily akcie na velkoobchodní burze v americkém New Yorku. Následovala Velká hospodářská krize, kterou sugestivně popsali Jan Werich a Jiří Voskovec: šílená nezaměstnanost, ulice plné žebráků, vzestup fašismu, ale taky pozdější posílení sociálního státu.

Black Friday byl ve skutečnosti katastrofou

Obchodníci ovšem využívají katastrofu ve vlastní prospěch, když svoje předvánoční slevové akce označují stejně jako přelomový ekonomický kolaps. Zákazníkovi vlastně namlouvají: “Podobně jako tehdy spadla hodnota akcií, nyní klesají ceny spotřebního zboží!” Jde spíše o marketingový trik. “Super akce” probíhají během celého kalendářního roku a čím více zákazníků míří k pokladnám, tím méně jsou pravděpodobné opravdové slevy. Výhodné nabídky dostaneme, teprve až budou obchody prázdné, tedy po Vánocích, anebo po sezóně (například zimní oblečení bývá vyprodávané na jaře).

A přitom nezapomeňme, že Ježíšek nepotřeboval ani zlato, ani drahé parfémy, ani “Black Friday”, nýbrž rodinu a ochranu před mocipány (před krutovládcem Herodem) – stejně jako všichni dobří lidé v dnešní České republice.

Petr Woff
Novinář (ekonomika, právo).
Podnikatel (média, marketing).
Sociolog (vzděláním).
01. Led 2018   /   

Tags: kalendář, obchod, společnost, zábava

KOMENTUJTE! Chcete-li odpověď, lajkněte náš FB.

Buďte první kdo bude komentovat!

Upozornit na
avatar
wpDiscuz
loading
×