decoration decoration decoration
decoration
leaf leaf leaf leaf leaf
decoration decoration

Británie má přísnější regulace než Evropská unie

Řidič

“Britové si díky Brexitu budou moci koupit auta za ceny, o nichž se nám může jen zdát,” píše Autoforum.cz v pozoruhodně hloupém článku. Omlouvám se za příkrost, ale diplomacie stranou.

Zatím se zdá být velmi pravděpodobné, že nepodaří-li se najít dohodu na “zřízení Brexitu”, budou tamní automobilky největší obětí. A to ani ne přes celní bariéry, ale kvůli kolapsu logistiky, kterou komplikace při pohybu přes hranice způsobí.

Ale o tom se v textu píše. Zajímavější je myšlenka, že nákup “levných Lad” či BMW je to, co brexit přinese.

Především, pokud budou muset automobilky homologovat své výrobky speciálně nově pro UK, přinese to značný nárůst nákladů, neb dnes stačí jediná homologace pro EU.

A myšlenka o tom, že se Britové vydají cestou, na které ovládnou tamní silnice čoudící žigulíky nebo jinou formou životy ohrožující samohyby jako Tata Nano, je snad pro každého, kdo něco ví o UK, absurdní.

V mnoha oblastech (třeba regulace bank) jsou britské standardy přísnější než v Unii, ceny benzínu a nafty patří k těm vyšším v Unii (z ekologických důvodů) a regulace dopravy (z hlediska životního prostředí) je v mnoha místech velmi přísná.

Osobně si nemyslím, že to je špatně.

A stejně tak si nemyslím, že by jakákoliv rozumná vláda v (nejen) západním světě riskovala snížení bezpečnostních standardů, které způsobí na silnicích více mrtvých a raněných.

Takže příště by bylo dobré si vyjasnit, o jakých standardech, na kterých Britové ušetří, pan profesor Minford a jeho ústy pan autor Mazal mluví.

A mimochodem, u vzniku unijních standardů Britové samozřejmě své místo u stolu měli. A je pozoruhodné, pokud se stejně jako my, či racionální Holanďané, efektivní Němci či regulatorně laxní “jižané” na vytváření zcela nesmyslných pravidel podíleli.

Ale papír snese všechno…

Redakční poznámka: Luděk Niedermayer svoje komentáře publikuje na svém facebookovém profilu, jejich přebírání nám laskavě povolil.

Další články od Luďka Niedermayera:

Luděk Niedermayer
Ekonom
Europoslanec (za TOP 09)
Dříve ve vrcholných funkcích České národní banky
10. Úno 2019   /   

Tags: doprava, Evropská unie

loading
×