decoration decoration decoration
decoration
leaf leaf leaf leaf leaf
decoration decoration

Ceny potravin: srovnání supermarketů

Zavřeme aspoň prozatím slevové letáky! Vyrazili jsme postupně do všech obchodních řetězců, a srovnali skutečné ceny potravin. Kdo má nejlevnější nabídku: Kaufland, Tesco, Albert, Penny Market, Coop, Globus, Lidl, Billa, nebo Interspar? Měřítkem byly ceny 18 základních potravin, a výsledné žebříčky potvrzují, že akční letáky mohou být matoucí.

Jídlo, pití, bydlení a energie znamenají většinu spotřebního koše. Jinými slovy, představují většinu typických rodinných výdajů. Přední obchodníci proto sázejí na nízké ceny potravin, které často prezentují slevovými letáky. Srovnejme tedy supermarkety podle nejprostšího kritéria, ačkoli pozornost zasluhuje také podíl tuzemských výrobků nebo společenská odpovědnost firem.

Kdo má nejnižší ceny potravin? Neexistuje jednoduchá odpověď

Cenovky ve skutečných obchodních regálech ukazují, že žádný obchodní řetězec není nejlevnější. Kdo má nejvýhodnější česnek, může předražit jablka. Kdo prodává levný med, prohrává třeba svou nabídkou cibule. Zákazník hledající jenom nejnižší ceny potravin musí oběhnout většinu obchodních řetězců, aby poskládal ideální nákup. Schválně postupně projděme oddělení ovoce a zeleniny, živočišných výrobků a dalších potravin.

OVOCE A ZELENINA

Ceny brambor, česneku, cibule, jablek, rajčat a mrkve jsou vyčíslené v českých korunách za kilogram (Kč/kg).

 BramboryČesnekCibuleJablkaRajčataMrkev
Kaufland10.9583.1311.912.4553.28.3
Tesco5.8299.911.915.929.912.9
Albert9.989.912.919.936.99.9
Penny Market9.917.911.924.934.99.9
COOP8817.9204012.1
Globus8.931.811.913.924.911.9
Lidl10.95174.56.9819.929.912.9
Billa24.944.921.929.937.916.9
Interspar5.999.914.917.934.912.9
Průměr10.5880.3312.4619.4235.8311.97

ŽIVOČIŠNÉ PRODUKTY

Ceny medu, másla a kuřecího masa jsou uvedené v Kč/kg, pouze pro mléko používáme jednotku Kč/litr a pro vajíčko Kč/kus.

 MedMlékoMásloKuřecíVajíčko
Kaufland143.418.9119.664.931.96
Tesco164.7818.9127.664.942.33
Albert155.4417.9119.684.832.83
Penny Market119.818.9119.664.932.99
COOP155.318.9135.6693.39
Globus143.312.9171.684.92.83
Lidl179.819.8119.649.92.83
Billa179.816.9119.659.93.29
Interspar113.818.9119.669.93
Průměr150.618128.0468.142.83

DALŠÍ POTRAVINY

Ceny cukru, chleba, mouky, kávy a soli jsou vyjádřené jednotkou Kč/kg, jenom pivo jednotkou Kč/půllitr a rohlík Kč/kus.

 CukrPivoChlebaMoukaKávaRohlíkSůl
Kaufland19.95.932.67.4129.81.53.9
Tesco20.96.521.5810.9114.91.53.9
Albert19.95.921.5812.91991.56.9
Penny Market15.95.921.5812.984.91.54.5
COOP19.97.926.312.9153.82.25.9
Globus13.94.527.812.91661.53.9
Lidl19.97.939.812.9159.61.54.5
Billa19.912.929.912.9191.61.97.5
Interspar13.95.924.9212.9149.91.75.9
Průměr18.237.0327.3412.07149.941.645.21

Metodika: Jak jsme srovnávali ceny potravin?

Výzkum proběhl ve 3. čtvrtletí roku 2014. Několikrát obešli největší obchodní řetězce Kaufland, Tesco, Albert, Penny Market, Coop, Globus, Lidl, Billa, Interspar, a to ve městech různých velikostí: hlavním, krajském a okresním. Tabulky shrnují nejnižší ceny potravin, za které bylo možné nakoupit uvedené zboží při každé návštěvě daného řetězce

Při monitoringu jsme neuznávali atraktivní cenovky nad regály, které zely prázdnotou anebo byly nepřístupně zatarasené jiným, právě přivezeným a ještě nerozbaleným zbožím. Zahrnuli jsme jenom ceny potravin, které nesly požadovaný název. Například máslo muselo být pojmenované máslo, nikoli roztíratelný rostlinný tuk, ačkoli ten může být levnější.

Petr Woff
Novinář (ekonomika, právo).
Podnikatel (média, marketing).
Sociolog (vzděláním).
31. Pro 2014   /   

Tags: Albert, Billa, ceny potravin, Coop, Globus, Interspar, Kaufland, Lidl, obchod, Penny Market, Tesco

KOMENTUJTE! Chcete-li odpověď, lajkněte náš FB.

1 Komentář zapnuto "Ceny potravin: srovnání supermarketů"

Upozornit na
avatar
číňan v japonsku
číňan v japonsku

Přiznám se, že nemám příliš rád Kaufland. Ale miluji lidi. A každá komerční značka je vlastně pouze nálepkou pro nějakou lidskou společnost, která zahrnuje nejenom kapitalistické majitele, ale i chudáky zaměstnance a brigádníky, a nepřímo taky nakupující a platící zákazníky. Takže ať už jde o Kaufland nebo jinou korporaci, přeji nám všem, aby touha po zisku nezvítězila nad citem a zdravým rozumem: aby námezdní pracovníci měli důstojné podmínky, aby spotřebitelé (nebo lépe řečeno občané) nebyli podváděni a abychom nepřetěžovali naši planetu (půdu, vegetaci, živočichy) – už kvůli našemu vlastnímu pudu sebezáchovy.

wpDiscuz
loading
×