decoration decoration decoration
decoration
leaf leaf leaf leaf leaf
decoration decoration

Cholesterol – tabulky obsahu v potravinách

Nejez tolik vajíček! A proč, maminko? Protože obsahují hodně cholesterolu! Podobné diskuse probíhají v mnoha domácnostech. Rodiče mají skoro vždycky pravdu, ale tentokráte raději ověřme, kde všude vězí a kdy lidskému organismu škodí cholesterol. Tabulky čerpáme ze zahraničí, protože v českém prostoru zatím chyběly. Významný podíl zaujímá démonizovaná látka například v jikrách tresky, jehněčím mozečku a másle.

Životně důležitá látka, která může způsobit aterosklerózu

Cholesterol potřebujeme například pro správnou funkci buněčných membrán, tvorbu žlučových kyselin, steroidních hormonů a vitamínu D, růst organismu a obnovu tkání. Ovšem známe staré úsloví, že všeho moc škodí. Hypercholesterolémie (vysoká hladina cholesterolu) může podle některých lékařů zapříčinit smrtelnou aterosklerózu (kornatění tepen). Bohužel, nebo naštěstí hrají významnou roli geny, takže všechny obecné tabulky mají pouze velmi orientační význam.

“Hladinu cholesterolu v organismu můžeme stravou ovlivnit jenom málo, maximálně ze 30 %. Silně totiž závisí na individuálním metabolismu jedince. Řada studií prokázala, že konzumace 2 vajec denně po dobu 6 měsíců vedla naopak k mírnému snížení,” píše Mendelova univerzita ve svých studijních materiálech. Žádné komplexní tabulky nezveřejnila, ale doporučuje konzumovat 300 mg cholesterolu denně (dětem a ohroženým osobám jenom 100 g). Když sníme 1 vejce, získáme přibližně 63 až 83 % této dávky.

Co obsahuje cholesterol? Tabulky od jiker po marmeládu

Konkrétní údaj o vajíčku máme, ale komplexní přehled hledám v materiálech českých univerzit a výzkumných ústavů marně. Ovšem hezký souhrn zveřejnily taiwanské National Health Research Institutes, zřizované tamním Ministerstvem zdravotnictví. Srovnávají, jak bohaté je maso, mléko nebo čokoláda na cholesterol. Tabulky vyjadřují, kolik miligramů látky najdeme ve 100 gramech dané potraviny. Vyšší než nulové hodnoty nalezneme pouze v živočišných produktech.

Vysoký podíl cholesterolu (jehněčí, vajíčka)

Potravina mg/100 g
Jehněčí mozeček 1 900
Jehněčí játra 585
Jehněčí ledvinky 550
Jikra tresky 500
Vajíčka smažená 480
Vajíčka vařená 450
Vajíčka míchaná 410
Máslo 260
Kreveta vařená 170
Cejn 130

Nižší podíl cholesterolu (masné výrobky)

Potravina mg/100 g
Kachna pečená 160
Mléko kravské sušené 120
Vepřové vařené 110
Kuře pečené 100
Čokoláda mléčná 90
Kuře vařené 90
Sýr parmezán 90
Hovězí konzervované 85
Hovězí vařené 80
Salám 80
Sýr eidam 70

Nejnižší podíl cholesterolu (rostlinné výrobky, med)

Potravina mg/100 g
Pizza se sýrem a rajčaty 20
Mléko lidské 15
Jogurt 5
Margarín 0 – 5
Mléko kravské čerstvé 2
Chleba 1
Cornflakes 0
Cukr, marmeláda, med 0
Pšeničné vločky 0
Rýže 0

Zdroje:

Petr Woff
Novinář (ekonomika, právo).
Podnikatel (média, marketing).
Sociolog (vzděláním).
15. Čvn 2016   /   

Tags: ceny potravin, zdravotnictví

KOMENTUJTE! Chcete-li odpověď, lajkněte náš FB.

Buďte první kdo bude komentovat!

Upozornit na
avatar
wpDiscuz
loading
×