Přední finanční instituce čelí kybernetickým útokům, a proto padají její internetové aplikace. Klienti mají problémy, když se přihlašují nebo kontrolují svoje účty. Fio banka nefunguje, jak by měla, ale ujišťuje svoje zákazníky, že ochránila jejich osobní údaje. Občasné výpadky trvají už několik dní, což jako její věrný klient nepamatuji.

Do roku 2015 jsem svoje úspory posílal České spořitelně, ale potom jsem přešel k Fio bance. Primárně mě lákaly její bezplatné služby, protože na finančním trhu byly tehdy ještě rozšířené bankovní poplatky. Taky se mi líbilo, že vznikla a sídlí v České republice.

Později jsem objevil její přehledné internetové bankovnictví, výhodné spořící účty a vstřícnou zákaznickou podporu. Do zahraničních akcií investuji přes jiné levnější brokery, ale jinak jsem až do letošního roku nezaznamenal žádné problémy.

Kybernetické útoky v roce 2024

Počítačoví zločinci trápí každou úspěšnou organizaci, protože touží po cenných datech a penězích. Eventuálně pracují pro zahraniční nepřátelské mocnosti, nebo prostě rádi škodí. Technické problémy průběžně způsobují mobilním operátorům, nemocnicím, státním a dalším institucím. Proto bylo pouze otázkou času, kdy zamíří taky na Fio banku.

17. června 2024 zaútočili prostřednictvím mnoha počítačů, které mají rozmístěné v různých lokalitách. Na bankovní aplikace posílali tolik požadavků, až zahltili jejich kapacitu. Počítačoví odborníci tomuto útoku říkají DDoS, což znamená v angličtině Distributed Denial of Service a v češtině distribuované odmítnutí služby.

Fio banka nefunguje pouze částečně

Kybernetický útok pokračuje ještě dnes, 21. června 2024. Někteří klienti hlásí, že vypadává internetové bankovnictví a investiční platforma e-Broker. Taky zažívají problémy, když platí kartou. Já jsem zaznamenal výpadek, když jsem kontroloval svoje e-bankovnictví, ale po chvilce všechno zase fungovalo.

„Žádná data, citlivé údaje ani finance v nebezpečí nejsou,“ ujišťuje Fio banka. „Kolegové intenzivně pracují na tom, aby potíže odstranili,“ tvrdí opakovaně. Kamenné pobočky a bankomaty fungují normálně, mnozí klienti však řeší svoje finance pouze elektronicky, a proto nyní narážejí na chybové hlášky.

Výpadek a problémy po přihlášení

Nikdo není dokonalý, a proto ani Fio banka nefunguje ideálně. O kybernetickém útoku ještě nevydala tiskovou zprávu, zákazníky informuje pouze přes sociální sítě. Někteří klienti výpadky chápou, jiní jsou kritičtí.

„Téměř 2 dny jsem se nedostal ke svým penězům. Tomu říkám totální katastrofa,“ hodnotí Jakub. „Hypotéku normálně splácím přes internet, ale tentokrát jsem musel zajít na kamennou pobočku. Tam mi sdělili, že mi peníze převedou, ale pouze za poplatek. Jdu jinam!,“ vypráví Jarek. „Fio banka má poslední dobou pořád problémy,“ píše Eva.

„V ostatních bankách jsou výpadky ještě častější, Fio funguje relativně stabilně,“ kontruje Mirek. „Mně všechno šlape, žádný výpadek jsem nezaznamenala,“ píše Štěpánka. „Jste kvalitní česká banka, přeju vám, abyste útok úspěšně odrazili,“ uzavírá František.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno