Česká spořitelna má kamenné pobočky v každém větším tuzemském městě, ovšem svým zákazníkům slouží taky ve virtuálním světě. Každému zájemci nabízí osobní účet v internetové aplikaci, které říká George. Výpadek dnes zatím nebyl oficiálně ohlášen, nicméně poruchy nelze vyloučit. Sepsali jsme návod, jak postupovat, když internetové bankovnictví nefunguje.

Česká spořitelna zve do aplikace

Ve svobodném světě se daří mezinárodnímu obchodu, a proto v našem finančním sektoru dominují nadnárodní společnosti. Občané různých států přitom zažívají podobnou firemní kulturu, když vybírají nejvhodnější spořící účet nebo žádají o hypotéku. Univerzální lidské hodnoty, jako hospodárnost a spolehlivost, jsou potom důležitější než národnost.

Kupříkladu pod rakouskou Erste Group Bank patří její maďarská a chorvatská jmenovkyně, Česká spořitelna, Slovenská sporiteľňa a rumunská Banca Comercială Română (BCR). Jejich klienti používají stejnou internetovou platformu, když hospodaří se svými elektronickými penězi. Přitom závisejí na počítačových expertech, kteří pracují ve Vídni, Praze, Bratislavě nebo Košicích.

Rakouští bankéři pojmenovali svoji platformu stejně, jako někteří piloti přezdívají autopilotovi – George. Aktuálně zde zabezpečují asi 10 000 000 osobních účtů. Jejich klienti přes George přijímají, ukládají, investují a utrácejí peníze. Jde vlastně o virtuální banku, která běží v klasickém internetovém prohlížeči nebo v chytrém telefonu jako mobilní aplikace.

George – výpadek dnes není pravděpodobný

Autopilot většinou funguje samostatně, v náročných situacích však potřebuje lidskou obsluhu. Taky George občas selhává. Problémy nastávají, například když se v jeho zdrojovém kódu projeví nějaká programátorské chyba. Nebo uživatelé přetíží jeho servery (datová úložiště). Průběžně taky útočí virtuální zločinci (hackeři), kteří hledají slabá místa ve všech podobných systémech…

Každý má své chyby a slabiny, jak ukazuje Česká spořitelna a její George. Výpadek dnes oficiálně potvrzený není, ale v minulosti krátkodobě nefungovalo přihlášení, zlobila mobilní aplikace nebo internetová banka reagovala zpomaleně.

  • 7. 12. 2018 kvůli interní technické chybě nefungovalo přihlášení
  • 21. 1. 2019 byl George zase nepřístupný
  • 29. 9. 2020 trvalo nezvykle dlouho, než odešla zadaná platba
  • 23. 12. 2020 zadrhávalo přihlášení
  • 15. 2. 2021 opět selhávala přihlašovací stránka
  • 30. 8. 2023 bylo internetové bankovnictví zpomalené, protože útočili ruští hackeři
  • 11. 9. 2023 probíhala neplánovaná aktualizace, systém proto pracoval pomalu
  • 9. 2. 2024 Česká spořitelna přiznala výpadek internetového bankovnictví
  • 21. 2. 2024 se projevila technická chyba, a proto byl George krátkodobě mimo provoz
  • 29. 7. 2024 George znovu spadl

Co když bankovní služba nefunguje

Internetové bankovnictví České spořitelny běží na adrese george.csas.cz, nebo v mobilních operačních systémech Android a iOS. Alternativu nabízí ČSOB na identita.csob.cz, Komerční banka na login.kb.cz, UniCredit Bank na cz.unicreditbanking.eu, Moneta na ib.moneta.cz či Fio banka na ib.fio.cz.

Každá platforma občas vypadne, a proto je dobré, když má člověk svoje úspory rozloženy na různých účtech – když zrovna nefunguje jeden, pomůže jiný. Nicméně závěrem ještě zrekapitulujme, co podniknout, když nefunguje George.

  • Opravdu jde o neplánovaný výpadek? Česká spořitelna občas uzavírá svoje internetové bankovnictví, aby jej aktualizovala a potom znovu spustila. Tyto plánované odstávky obvykle předem oznamuje na svém webu nebo na sociálních sítích, takže se tam podívejte.
  • Nefunguje vám přihlášení? Zkontrolujte, zda do přihlašovacího formuláře zadáváte správné klientské číslo nebo uživatelské jméno, datum svého narození, heslo a kód, který vám přišel textovou telefonní zprávou (SMS).
  • Načítají se stránky pomalu? Ověřte, že máte silné internetové připojení, eventuálně na chytrém telefonu dostatek mobilních dat.
  • Na adrese internetového bankovnictví vidíte chybovou hlášku, například: Tento web není dostupný? Přesvědčte se, že vám fungují jiné stránky a aplikace. Jestli jste zcela odpojení, pravděpodobně selhává vaše internetové připojení, došla vám mobilní data nebo vypadla elektřina.
  • Jiné webové stránky normálně fungují a zlobí pouze internetové bankovnictví České spořitelny? To znamená, že George má asi problémy. Chvíli počkejte, výpadky bývají výjimečné a krátké. Případně upozorněte Českou spořitelnu na Facebooku nebo na sociální síti X, že registrujete její technické potíže.
  • Problémy trvají déle, zatímco nutně potřebujete svoji banku? Zatelefonujte na zákaznickou linku 800 207 207. Nebo zajděte na fyzickou pobočku České spořitelny a vyřešte svoje požadavky osobně.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno