Pražský dopravní podnik uzavřel novou dohodu s přidruženými odborovými organizacemi, jejichž členové díky tomu dostali přidáno. Individuální mzda záleží na profesi, pracovní době a tarifním stupni. Nadále platí, že řidiči vydělají více v metru než v autobusu, trolejbusu a tramvaji. Zatímco revizorům chodí podprůměrný plat. Zrekapitulujme mzdové tarify v DPP, zvýšené pro rok 2022.
- Kolektivní smlouva
- Valorizace mzdových tarifů
- Řidiči, strojvedoucí a instruktoři
- Denní dělníci
- Noční dělníci
- Revizoři
- Ostatní zaměstnanci s běžnou pracovní dobou
- Ostatní zaměstnanci s kratší pracovní dobou
Kolektivní smlouva v Dopravním podniku hl. m. Prahy
Vyspělé společnosti jsou rozmanité, ale přitom nacházejí shodu na sdílených hodnotách a zájmech. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) má jediného akcionáře: českou metropoli. Jeho zaměstnance však sdružuje 26 odborových organizací. Všichni uzavřeli společnou kolektivní smlouvu, která platí pro roky 2022 až 2026. Mezitím zdražují základní životní potřeby, a proto nejsou zafixované ani výplaty.
Mzdové tarify v DPP stouply o loňskou inflaci + 1 %
Aktuální platové tabulky najdeme v kolektivní dohodě, která byla uzavřena dodatečně. Hrubé mzdové tarify v DPP letos stouply o loňskou inflaci (3,8 %) + jednoprocentní přirážku, celková valorizace tedy činí 4,8 %. Zaměstnavatel a odboráři čekali na oficiální statistická data, která dostali teprve po Novém roce 2022. Výplaty proto stouply od března, leden a únor byly doplaceny zpětně.
Řidiči, strojvedoucí a instruktoři
Začněme v první linii. Úvodní tarifní tabulka patří autobusákům, tramvajákům, strojvůdcům a instruktorům. Manipulační řidiči jsou zařazeni jinam, mezi manuální pracovníky.
Profese | Kč/hod. |
---|---|
Řidič tramvaje | 204,10 |
Řidič autobusu nebo trolejbusu | 204,10 |
Řidič tramvaje – instruktor | 211,00 |
Řidič autobusu nebo trolejbusu – instruktor | 211,00 |
Strojvedoucí metra | 237,40 |
Strojvedoucí metra – instruktor | 275,50 |
Manuální pracovníci v denních směnách
Pokračujme dělnickými profesemi, provozním a obslužným personálem. Sem patří také hasiči a manipulační řidiči.
Tarifní stupeň | Tarifní rozpětí v Kč/hod. | Tarifní střed v Kč/hod. |
---|---|---|
1. | 111,50 – 116,30 | 113,90 |
2. | 119,70 – 126,30 | 123,00 |
3. | 129,40 – 137,20 | 133,30 |
4. | 140,50 – 149,30 | 144,90 |
5. | 153,90 – 163,10 | 158,50 |
6. | 168,20 – 178,80 | 173,50 |
7. | 184,10 – 195,30 | 189,70 |
8. | 201,70 – 213,70 | 207,70 |
9. | 220,40 – 233,00 | 226,70 |
10. | 237,50 – 250,70 | 244,10 |
Manuální pracovníci v nočních směnách
Před úsvitem nového dne má metro dopravní výluku, aby dělnici zkontrolovali, uklidili či opravili tratě a tunely. Tito noční pracanti patří do další mzdové tabulky.
Tarifní stupeň | Tarifní rozpětí v Kč/měsíc | Tarifní střed v Kč/měsíc |
---|---|---|
5. | 25 020 – 26 500 | 25 760 |
6. | 27 490 – 29 110 | 28 300 |
7. | 30 240 – 32 040 | 31 140 |
8. | 33 360 – 35 340 | 34 350 |
Přepravní kontroloři neboli revizoři
Lovci neplatících pasažérů nevydělávají mnoho.
Tarifní stupeň | Tarifní rozpětí v Kč/měsíc | Tarifní střed v Kč/měsíc |
---|---|---|
1. | 19 000 – 20 200 | 19 600 |
2. | 21 030 – 22 370 | 21 700 |
3. | 25 570 – 27 170 | 26 370 |
Ostatní zaměstnanci s běžnou pracovní dobou
Následující mzdové tarify náležejí manažerům, inženýrům, technikům nebo referentům, pokud svoji profesi vykonávají 40 hodin týdně.
Tarifní stupeň | Tarifní rozpětí v Kč/měsíc | Tarifní střed v Kč/měsíc |
---|---|---|
1. | 19 810 – 21 050 | 20 430 |
2. | 21 010 – 22 310 | 21 660 |
3. | 22 570 – 23 970 | 23 270 |
4. | 24 460 – 25 980 | 25 220 |
5. | 26 640 – 28 300 | 27 470 |
6. | 29 270 – 31 090 | 30 180 |
7. | 32 210 – 34 210 | 33 210 |
8. | 35 560 – 37 760 | 36 660 |
9. | 39 250 – 41 670 | 40 460 |
10. | 43 160 – 45 840 | 44 500 |
11. | 47 470 – 50 410 | 48 940 |
12. | 52 140 – 55 360 | 53 750 |
13. | 57 100 – 60 640 | 58 870 |
Ostatní zaměstnanci s kratší pracovní dobou
Závěrečné mzdové tarify jsou určené pro „bílé límečky“, které dopravnímu podniku slouží 37,5 hodiny, nebo 30 hodin týdně. Nejkratší pracovní doba spadá do nočních přepravních výluk, když speciální týmy pečují o ztichlou podzemku.
Tarifní stupeň | Tarifní rozpětí v Kč/měsíc | Tarifní střed v Kč/měsíc |
---|---|---|
1. | 18 580 – 19 740 | 19 160 |
2. | 19 710 – 20 930 | 20 320 |
3. | 21 190 –22 510 | 21 850 |
4. | 22 890 – 24 310 | 23 600 |
5. | 24 980 – 26 540 | 25 760 |
6. | 27 450 – 29 150 | 28 300 |
7. | 30 200 – 32 080 | 31 140 |
8. | 33 310 – 35 390 | 34 350 |
9. | 36 770 – 39 050 | 37 910 |
10. | 40 430 – 42 950 | 41 690 |
11. | 44 510 – 47 270 | 45 890 |
12. | 48 880 – 51 920 | 50 400 |
13. | 53 530 – 56 850 | 55 190 |
14. | 58 500 – 62 120 | 60 310 |
Zdroj úvodní fotografie: Dopravní podnik hl. m. Prahy, Facebook
Benzín není důležitější než řidič. Dopravní podnik platí rafinériím za dražší pohonné hmoty, ale měl by přidat i zaměstnancům, jejichž nutné životní náklady nyní rychle rostou.