Pedagogové v privátní sféře dostávají mzdy, jejichž minimální úroveň určuje vláda. Ve veřejných školách jsou odměňováni podle podrobnější platové tabulky, kde prostřednictvím stupňů a tříd najdeme základní hrubé měsíční tarify. Jestli chceme kvalitní vzdělávací systém, potřebujeme šikovné a motivované kantory, a proto tabulkové platy učitelů od ledna 2025 stouply o 7 %.

Kolik bere učitel v České republice?

Učitelé ve školkách vydělávají průměrně 40 500 Kč hrubého měsíčně. Na prvních stupních základních škol se výdělky pohybují kolem 51 084 Kč. Učitelé ve vyšších ročnících, ve středním školství a na konzervatořích pobírají průměrně 52 332 Kč. Výdělky na vyšších odborných a vysokých školách oscilují kolem 61 209 Kč. Záleží na pracovní pozici, praxi a příplatcích. Prostudujme detaily.

Vláda novelizovala nařízení č. 341/2017 Sb., aby od Nového roku stouply platy ve veřejném sektoru. Tam působí úředníci či strážníci, ale taky většina našich kantorů. Pedagogům, kteří učí na obecních nebo krajských školách, od 1. ledna 2025 vzrostly tabulkové tarify o 7 %. Posuďte sami, zda jsou odměňovaní bohatě, přiměřeně, či nedostatečně!

Platy učitelů na veřejných školách od 1. 1. 2025

Platová tabulka vypadá jasně. Učitelé spadají do 1. až 7. stupně podle svojí předchozí kariéry a dosaženého vzdělání, respektive do 8. až 14. třídy podle náročnosti svojí práce. Započitatelná praxe zahrnuje kantorské zkušenosti, vojenskou nebo civilní službu, mateřskou a rodičovskou dovolenou, trvalou péči o dítě maximálně v rozsahu mateřské a rodičovské, a péči o postiženou nezletilou osobu.

Ale co když člověk dříve působil v jiném oboru? Záleží na řediteli či ředitelce, zda takový čas uzná nanejvýše ze 2/3, anebo třeba vůbec.

Vláda vydala oficiální pracovní katalog, ve kterém rozděluje jednotlivé činnosti do platových tříd. Zároveň však ponechává prostor pro subjektivní interpretaci. Například „vzdělávací a výchovná činnost v odborném výcviku při přípravě žáků v oborech středního vzdělání s výučním listem“ náleží do 10. třídy. Ale pokud ředitelka uzná, že předmětem jsou náročné obory středního vzdělání s výučním listem“, stoupáme do 11. třídy.

Stupeň1. stupeň2. stupeň3. stupeň4. stupeň5. stupeň6. stupeň7. stupeň
Praxedo 2 letdo 6 letdo 12 letdo 19 letdo 27 letdo 32 letnad 32 let
4. třída16 63017 24018 32019 59020 84022 61023 250
5. třída18 05018 69019 93021 27022 66024 59025 240
6. třída19 51020 32021 62023 12024 61026 64027 390
7. třída21 14022 00023 54025 02026 78028 95029 760
8. třída26 80027 57028 29029 59030 90033 09034 030
9. třída33 49033 77034 17034 88035 96037 81038 660
10. třída33 76034 08034 60035 67036 79038 84039 660
11. třída34 37034 98035 42036 75038 29040 42041 510
12. třída35 12035 85037 29038 85041 26044 71045 780
13. třída35 96037 05038 60041 44044 62048 30049 500
14. třída37 31039 05041 15044 56048 96052 92054 180
15. třída40 11042 91045 23048 87052 99055 77057 780
16. třída43 21046 39049 65053 46057 40059 50061 710

Základní platy učitelů najdeme v 8. až 14. třídě. Tabulka platí také pro následující pedagogické pracovníky ve veřejných školách (v závorce uvádíme platové třídy): vychovatel (8-12), speciální pedagog (11-13), pedagog volného času (8-13), asistent pedagoga (4-9), metodik pro vzdělávání (12), lektor a instruktor (6-12) a akademický pracovník (12-15). Obvykle jsou přičítány ještě příplatky.

Platová třída závisí na nejobtížnější vykonávané práci

Abyste postoupili do vyšší platové třídy, nemusíte provádět všechny uvedené činnosti. Stačí jenom některá z nich, například: „Vzdělávací a výchovná činnost v odborném výcviku při přípravě žáků v oborech středního vzdělání s výučním listem.“

8. platová třída

  1. Vzdělávací a výchovná činnost směřující k získávání vědomostí, dovedností a návyků dětí v mateřské škole podle vzdělávacího programu.

9. platová třída

  1. Tvorba vzdělávacího programu třídy mateřské školy. Aplikace vzdělávacích a výchovných metod včetně případné individuální práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.

10. platová třída

  1. Tvorba a koordinace školního vzdělávacího programu mateřské školy nebo tvorba vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích programů.
  2. Vzdělávací a výchovná činnost v odborném výcviku při přípravě žáků v oborech středního vzdělání s výučním listem.

11. platová třída

  1. Tvorba koncepce rozvoje školních vzdělávacích programů mateřských škol včetně jejich koordinace v regionu.
  2. Vzdělávací a výchovná činnost zaměřená na získávání vědomostí a dovedností ve všeobecně-vzdělávacích nebo odborných předmětech podle školního vzdělávacího programu, podle vzdělávacího programu vyšší odborné školy nebo podle individuálních vzdělávacích plánů ve spolupráci s dalšími odborníky a dalších metodických doporučení z oblasti pedagogiky a psychologie.
  3. Vzdělávací a výchovná činnost v praktickém vyučování v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou nebo v praktickém vyučování nebo odborné praxi v oborech vyššího odborného vzdělání.
  4. Vzdělávací a výchovná činnost v odborném výcviku v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou nebo v náročných oborech středního vzdělání s výučním listem.
  5. Komplexní koordinace vzdělávání v praktickém vyučování nebo v odborném výcviku střední školy nebo v praktické přípravě vyšší odborné školy se znalostmi a dovednostmi z jiných oborů vzdělání a s teoretickým vyučováním.
  6. Vzdělávací činnost v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřená na oblasti pedagogiky, psychologie, teorie výchovy a didaktiky aj. oblasti podle vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

12. platová třída

  1. Komplexní vzdělávací a výchovná činnost ve všeobecně-vzdělávacích nebo odborných předmětech spojená s tvorbou a průběžnou aktualizací pedagogické dokumentace, kterou pedagogický pracovník vytváří, a podle níž postupuje při výkonu své přímé pedagogické činnosti nebo spojená s tvorbou a průběžnou aktualizací individuálních vzdělávacích plánů.
  2. Tvorba koncepcí rozvoje oboru středního vzdělání s výučním listem nebo skupiny příbuzných oborů.
  3. Komplexní vzdělávací činnost v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků spojená s tvorbou vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a jejich evaluací.
  4. Tvorba koncepce rozvoje školních vzdělávacích programů mateřských škol pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich koordinace v rámci kraje.

13. platová třída

  1. Tvorba koncepce rozvoje oboru středního vzdělání s maturitní zkouškou nebo oboru vzdělání ukončeného absolutoriem nebo rámcových vzdělávacích programů.
  2. Specializovaná metodologická činnost v oblasti pedagogiky a psychologie, k jejímuž výkonu je nezbytné získání specializace stanovené zvláštním právním předpisem.
  3. Tvorba a koordinace mezinárodních projektů zaměřených na vzdělávání a výchovu a projektů dalšího vzdělávání přesahujících rámec škol, tvorba a koordinace vzdělávacích programů vyšších odborných škol.

14. platová třída

  1. Tvorba koncepcí celostátních nebo mezinárodních programů vzdělávání.

Zaručené platy ve veřejných školách pro rok 2025

Jak vidíme, některé tabulkové tarify jsou poměrně nízké. Kupříkladu začínající učitelce v mateřské škole vychází 26 800 Kč hrubého měsíčně, což po daňových a pojistných srážkách vystačí pouze na základní životní náklady. Naše děti přitom potřebují kvalitní pedagogy, kteří pochopitelně vyžadují důstojnou výplatu. V zákoníku práce proto najdeme ještě zaručené platy, odstupňované podle platových tříd.

Učitelé ve veřejném sektoru letos vydělají minimálně 29 120 Kč/měsíc nebo 174,20 Kč/hodinu. Od 10. platové třídy pobírají přinejmenším 33 280 Kč/měsíc nebo 199,10 Kč/hodinu hrubého. Do těchto částek započítáváme osobní bonusy, které zaměstnavatel vyplácí zaměstnanci dobrovolně. Eventuální zákonné příplatky, například 1 500 až 3 000 Kč pro třídního učitele, musí přidat ještě navíc.

ZařazeníSoukromý sektorVeřejný sektor
SkupinyTřídyKč/měsícKč/hodinuKč/měsícKč/hodinu
1.1.–⁠⁠⁠⁠⁠⁠2.20 800124,4020 800124,40
2.3.–⁠⁠⁠⁠⁠⁠5.20 800124,4024 960149,30
3.6.–⁠⁠⁠⁠⁠⁠9.20 800124,4029 120174,20
4.10.–⁠⁠⁠⁠⁠⁠16.20 800124,4033 280199,10

Minimální a reálné mzdy v soukromém sektoru

Volnější pravidla panují v privátní sféře, do které patří obchodní společnosti nebo církevní organizace. Tady mají pedagogové garantovanou pouze minimální mzdu ve výši 20 800 Kč/měsíc nebo 124,40 Kč/hodinu hrubého. Do těchto částek zahrnujeme benefity, které zaměstnavatel vyplácí dobrovolně. Navíc přičítáme ještě případné zákonné příplatky za přesčasy, víkendovou a sváteční výuku nebo ztížené pracovní prostředí.

Žádané soukromé školy vybírají od svých studentů vysoké školné, aby zaplatily výborné učitele, takže v praxi jsou mzdy vyšší. Přesná data zveřejňuje společnost Trexima, která přepočítává výdělky pro Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV). Učitelům v soukromé sféře vycházejí tyto průměrné mzdy: 34 767 Kč ve školkách, 51 266 Kč ve středních školách, 61 439 Kč hrubého měsíčně na vyšších odborných a vysokých školách.

Podíl privátního sektoru průběžně roste, ale stále představuje menšinu. Pokud jako měřítko vezmeme žáky a studenty, soukromé a církevní školy vzdělávají zhruba 2 až 14 % populace, přesněji: mateřské 4 %, základní 2 %, všeobecné střední s maturitou 14 %, vysoké (podílem absolventů) 13 %. Mzdy tady mají větší rozptyl, než platy ve veřejné sféře.

Průměrné výplaty pedagogických pracovníků

Probrali jsme základní tabulkové platy ve veřejném sektoru a mzdy v soukromém školství. Nyní porovnejme celkové hrubé měsíční výplaty, jak byly spočítány Českým statistickým úřadem. Přitom smažeme hranici mezi veřejným a soukromým sektorem, pedagogy rozdělíme podle jejich specializací a pohlaví.

Výdělky vyjádříme aritmetickým průměrem (nejdříve sečteme všechny mzdy a platy, tento součet následně vydělíme počtem výplatních pásek) a mediánem (pomyslně postavíme zaměstnance do řady podle toho, kolik vydělávají, a najdeme prostředního).

Na základních, středních, vyšších odborných a vysokých školách obě hodnoty přesahují 51 000 Kč. Genderové rozdíly gradují na akademické půdě, kde vydělávají podstatně více muži nežli ženy, ač oficiálně pracují stejně dlouho (níže uvádíme počty proplacených hodin za měsíc). Jinak jsou příjmové rozdíly nejširší mezi specialisty, kteří školí dospělé lidi (zaměstnance, vysokoškoláky), čemuž odpovídá variační koeficient.

PROFESEPRŮMĚRmužiženyHODINYmužiženyMEDIÁNmužiženyVARIACELIDÍmužůžen
Řídící pracovníci v oblasti vzdělávání795118289277420173,7173,7173,77758080914761090,291120043006900
Učitelé na VŠ a VOŠ612096571853610173,4173,4173,45229255694479450,5226100164009700
Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku, lektoři502044992850478173,8173,7173,84826647227496040,271600080008000
Učitelé SŠ (kromě odborných předmětů), konzervatoří, 2. stupně ZŠ5233252333523321741741745154351184516760,17486001330035300
Učitelé na 1. stupni ZŠ510845109351084173,9173,9173,95102849486511120,1527400160025800
Učitelé v oblasti předškolní výchovy40500-40494173,7173,4173,740066-400730,1527900-27700
Specialisté zaměření na metody výuky513355412250478173,3173,5173,25077953658506250,23600100500
Učitelé, vychovatelé pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami486214842148689173,9174173,84797546630484450,19990025007400
Lektoři a učitelé jazyků na ostatních školách---171,2-170,7-------
Lektoři a učitelé hudby na ostatních školách479874769848162174,4174,3174,44736746938475800,14320012002000
Lektoři a učitelé umění na ostatních školách476414796347478174,3174,2174,44746247044477120,1715005001000
Specialisté, odborní pracovníci v oblasti výchovy, vzdělávání jinde nejmenovaní436584600943340174174174,14202743633418770,214700180013000
Specialisté v oblasti vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů665668256559138172171,81725641774592520270,5516005001100
Sportovní trenéři, instruktoři a úředníci sportovních klubů4159443887-175,1176173,93894644497-0,371300700-
Instruktoři, programoví vedoucí rekreačních zařízení, fitcenter---172,8173,4171,9-------
Instruktoři autoškoly---173172,9-------
Pracovníci péče o děti v mimoškolních zařízeních a domácnostech28521-28568172,6-172,627942-279420,22380003600
Asistenti pedagogů329073676032596173,9174173,83234335257321750,1718400140017000

17 KOMENTÁŘE

  1. Nějak to nevychází. Kdyby asistent pedagoga měl opravdu 32 tisíc, musel by mít 6. stupeň, to je 27 let praxe. Tak dlouho asistenti na základních školách ani nejsou.

  2. Pokud je učitelství povolání snů, málo práce, hodně peněz a spousta volna, proč je tak málo kvalitních učitelů, jako si většina lidí stěžuje? Proč ti z vás, kteří si toto myslí, nejdou učit? 20 – 30 puberťáků ve třídě, kdy víc jak polovinu to nebaví a školu za ně vybrali rodiče a z toho 2 – 5 mají papír z poradny, ze musí mít jiný přístup nebo trpí psychickými problémy. Do toho rodiče, kteří hodnotí něco, co reálně nevidí a nemohou posoudit a vyhrožují ČŠI. A 50 000 hrubého je ve školství utopie.

  3. Různé tzv. nepedagogické a nezdravotnické profese mají nízké platy a vláda je chce nějakým trikem zvýšit. Jenomže chybí vysvětlení proč. Proč mají tito zaměstnanci nižší platy? Není to proto, že vykonávají práci s poměrně nízkou kvalifikací, popř. i bez ní a s minimální, resp. přiměřenou odpovědností? Ty platové tabulky vznikly právě podle toho, jakou práci zaměstnanec vykonává. Takže ostatní je asi jenom závist.

  4. Nejde o titul, ale co za nejnáročnější práci ten zaměstnanec bude dělat a podle toho dostane třídu; to je rovněž vše napsané v zákoně. Když budu se třemi tituly dělat speciálního pedagoga, kde není potřeba ani maturita, tak dostanu to samé co člověk bez maturity.

  5. Dobrý den. Chtěl bych se zeptat proč ženě po 23 letech ve školství za poslední dva roky klesl čistý plat o víc jak 4000,- Kč? Pracuje jako učitelka na prvním stupni, ve třídě má vždy jednoho nebo dva postižené žáky. Je ve 12té třídě a 5 stupni. Přesto že je třídní učitelka nemá příplatek za třídnictví.

    • Příplatek za práci třídního učitele je nároková složka platů, ředitel ji musí přiznat. Jeho výše je 1500-3000, konkrétní výše se řídí vnitřní směrnicí, vydanou ředitelem školy. Ať na to manželka ředitele upozorní. Vědomé neplnění právních předpisů může mít neblahý dopad i na ředitele školy.

  6. Soudím, že učitelé mají poměrně dobré platy. Ale pokud chceme šťastné děti a skvělou budoucnost, potom do školství investujme tolik jako Skandinávci a další vyspělé společnosti. Platová stagnace = nadprůměrní učitelé odejdou, průměrní a podprůměrní zůstanou. Platový růst = nadprůměrní učitelé zůstanou a podprůměrní budou vytlačeni novými lepšími.

    • Takhle to nefunguje. Špatní učitelé půjdou na demonstraci, že jim berou pracovní místa. A náš stát okamžitě vytvoří další pracovní místa, například zavedením 10. ročníku základní školy.
      Pamatuji si, když se v Polsku zkracovala základní škola z 9 na 8 let (myslím si, že to byl dobrý krok), a co následovalo? Masivní demonstrace špatných učitelů, že přijdou o práci. A stát musel slíbit, že žádný ze špatných učitelů o práci nepřijde.

  7. Myslím si, že jste to popsala správně! Jsou kantoři, kteří si nestěžují, protože mají objektivní pohled na věc, protože se dříve živili i něčím jiným než kantořinou! Ale jsou tací, bohužel většina, kteří budou brečet vždy a přitom jejich profesní kvality mnohdy neodpovídají platu, který dostávají!

  8. Moje manželka je učitelka v mateřské školce, když vidím jak chodí domů vyřízená, tak bych to nedělal ani za sto.

  9. Pokud řekneme A, měli bychom k platům pedagogů pro objektivitu říci také B.

    Jako příklad uvedu svojí ženu: učí jazyky na menším městě. Týdně tráví ve škole kolem 30 hodin. Učí 11 let, přípravu tedy již žádnou nepotřebuje, domů si sešity donese tak jednou za měsíc, na jejich otevření však v 99 % případů stejně nedojde. Pokud vezmeme, že má 3,5 měsíce volna, odpracuje ročně cca 1.000 hodin (při osmihodinové pracovní době to zaměstnanci dělá cca 2.000 hodin). Včetně mateřské, stáže v posledním ročníku fakulty a několika let, kdy soukromě několik hodin týdně učila jazyky, jí byla uznána praxe 20 let (připomínám, že ve škole učí 11. rok). Průměr včetně prémií má 42.800,- Kč. Ročně tedy vydělá kolem 500.000,- hrubého. To všechno za 1.000 odpracovaných hodin. Každý ať si zodpovědně posoudí, jestli je to opravdu málo a zda má sám skutečně 500,- na hodinu.

    • Vaše žena to má slušně na háku. Já mám uznanou praxi 26 let, odučila jsem 23 let. Učím na 1. stupni. Mám 25 žáků na prezenčním vzdělávání a 20 domškoláků. Odučím 22 hodin ve škole, 3 hodiny se věnuji nadaným žákům metodou mbet. Sešity opravuji minimálně 3 hodiny týdně, ale většinou víc. Hodinu týdně tvořím týdenní plán pro děti a rodiče. Přípravy mi zaberou minimálně hodinu denně, spíše víc. Už teď jsme na 34 hodinách týdně. Na emaily a komunikaci s rodiči mám vyhrazenou hodinu denně, tak jsme na 39 hodinách. Domškoláčci mi zaberou další dvě hodiny týdně – tedy 41 hodin týdně celkem. Ale to je běžný týden.

      Každý měsíc tvořím slovní hodnocení pro 25 žáků, ve čtvrtletí a pololetí máme konzultace – 20 minut na žáka. Dále mám každý měsíc konzultace pro domškoláky, v lednu je musím přezkoušet, to je hodina na každého domškoláka. Pak píšu vysvědčení – 2 hodiny mi zabere jedno (je jich 45). Nezapomenu ani na pedagogickou radu, metodické sdružení, školskou radu, celodenní školní výlety a každý týden provozní poradu a dozory. Pokud dělám projekty, pak mi příprava na jeden den zabere víc než 4 hodiny. Pak také zajišťuji akce, organizuji soutěže, sháním pomůcky. Také se věnuji studentům a mnoho hodin je seznamuji s tím, jak má vypadat práce učitele. Samozřejmě, že se dál vzdělávám a každý týden se hlásím na nějaký webinář.

      Vaše žena je tedy přesně ten, kdo si svoje peníze nezaslouží. Já je mám oprávněně.

    • Jaj, asi bych nebyla hrdá na partnera s takovým přístupem ke své profesi. Bohužel, nepíšete pravdu ohledně volna – učitelé mají 42 dnů dovolené a 12 dnů studijního volna. Je velký rozdíl ve výši nenárokové složky mzdy podle místa, kde škola leží a kdo je zřizovatel. Od roku 2022 se nám poprvé letos zdvihá tarifní mzda a tedy poprvé za celou dobu Fialovy vlády, předchozí údajné navyšování k většině učitelů nedošlo… I přes to zůstáváme s dětmi ve výuce, protože tuhle práci máme rádi.

  10. Dobrý den. Mám dvě dcery a obě prošly po ZŠ gymnáziem. Během 4 let jsem mohl pozorovat práci pedagogů. Letošního roku od března jsem viděl vyučování dokonce on-line u dcery na PC díky covidu. A nemohu hodnotit jiným slovem než tragédie. 9 z 10 učitelů naprosto neschopných. Některé výkony tzv. pedagogů jsem si musel natočit na video aby mně to ostatní věřili. Ano, dobré pedagogy dobře zaplatit, špičkové pedagogy špičkově zaplatit. Ale to co učí dnes? Měsíc před prázdninami už nedělali vůbec nic. Týden před a týden po vánocích nedělají vůbec nic. Velikonoce jakbysmet. Navíc dva měsíce prázdnin. Podnikám v oblasti stavebnictví a jestli by chtěli učitelé čichnout k opravdové dřině, tak ať se přihlásí.

  11. Dobrý článek. Hlavně je vidět, jak jsou hodnoceni učitelé odborných předmětů. Když už si tu odbornou přípravu každý bere do úst. Faktem je, že inženýrům se ve školství počítají jen 2/3 dosavadní praxe pro určení stupně v platové třídě. Proti „vyučeným učitelům“ češtiny, počtů, atd. nemají šanci je platově jen dostihnout. A to si ještě musí „doplnit vzdělání“ tzv. pedagogikou! Není to marná věc. Ale někdo učit umí a někdo ne. To vás nikdo nenaučí. Je celkem lhostejné, jestli na to máte pedagogiku, didaktiku, atd. nebo ne. Učitel musí hlavně svůj předmět umět, děti to poznají celkem spolehlivě. Pak jsou problémy s kázní a konečná!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno