Za oblíbenými produkty, značkami a osobnostmi stojí specialisté, kteří efektivně získávají naši pozornost, přízeň a důvěru. Budují vztahy mezi svým zaměstnavatelem a veřejností, anglicky „public relations“, zkráceně PR („pí ár“). Obvykle dostávají o třetinu vyšší mzdu, než běžný český zaměstnanec.
Majitelé obchodních společností se svobodně rozhodují, co budou vyrábět a koho chtějí obsluhovat. Ale dříve nebo později potřebují platící zákazníky, kteří nakupují podle módních trendů, reklamy, recenzí, přátelských rad a vlastního úsudku. Podobně také veřejné instituce jsou závislé na vládnoucích politicích, voličích a daňových poplatnících.
Sebelepší práce přijde vniveč, pokud nefunguje PR – firma zkrachuje, úřad bude zrušen. Zaměstnanci, kteří zajišťují dobré public relations, proto obvykle dostávají slušně zaplaceno.
Vztahy mezi veřejností a soukromým sektorem
Tuzemské tiskové mluvčí, odborníky na krizovou komunikaci a další „píáristy“ přepočítal Český statistický úřad. Střední hrubá měsíční mzda (medián, který rozděluje zkoumanou populaci na chudší a bohatší polovinu) každopádně vyčnívá vysoko nad celostátním normálem:
- řadoví specialisté v PR (public relations professionals): 46 521 Kč
- řídící pracovnice v reklamě a PR (advertising and public relations managers): 60 430 Kč
Nicméně existují výjimky, zvláště v soukromých obchodních firmách (s.r.o., a.s.). Tady někteří začínající „copywriteři“ procházejí neplacenými „stážemi“, aby získali praxi. Přitom pokud máte uzavřenou pracovní smlouvu, podle vládního nařízení č. 567/2006 Sb. musíte dostávat aspoň svoji zaručenou mzdu, vizte následující tabulku.
Například do 2. skupiny patří zaměstnanci, kteří poskytují „různorodé informace, informační a jiné písemnosti nebo materiály“. Čím odpovědnější dostáváte úkoly, tím výše stoupáte. Do 7. skupiny patří marketingoví stratégové, koordinátoři a prognostici.
ZARUČENÁ MZDA 2022 | |||
---|---|---|---|
Skupina | Třída | Kč/h. | Kč/m. |
1. | 1.+2. | 96,40 | 16 200 |
2. | 3.+4. | 106,50 | 17 900 |
3. | 5.+6. | 117,50 | 19 700 |
4. | 7.+8. | 129,80 | 21 800 |
5. | 9.+10. | 143,30 | 24 100 |
6. | 11.+12. | 158,20 | 26 600 |
7. | 13.+14. | 174,70 | 29 400 |
8. | 15.+16. | 192,80 | 32 400 |
PR neboli Public Relations ve veřejném sektoru
Prozatím opustíme soukromé zaměstnavatele a přejdeme do platové sféry. Nyní půjde o samosprávy, příspěvkové organizace nebo státní instituce. Ve veřejném sektoru dostanete plat podle příslušné tabulky, nejvyššího dosaženého vzdělání a dosavadní praxe. Záleží také na pracovní náplni, jak uvidíme níže.
Pozor! Nemusíte vykonávat všechny vyjmenované činnosti, abyste postoupili výše, stačí jedna odrážka. Například pokud monitorujete, jaké názory, stížnosti a připomínky adresuje veřejnost vaší organizaci, patříte minimálně do 6. platové třídy.
3. platová třída
- Poskytování informací o příslušnosti útvarů, pracovišť nebo osob, o pracovní době a základních náležitostech podání. Poskytování průvodní základní obecné dokumentace, informačních brožur a jiných materiálů.
4. platová třída
- Podávání informací občanům o náležitostech podání a o postupech při vyřizování jednotlivých podání občanů.
5. platová třída
- Zpracovávání návodů a obdobných materiálů (přehledů, seznamů, adresářů) pro veřejnost k vysvětlení postupu při vyřizování jejich záležitostí ve věcech příslušejících celému úřadu.
- Podávání komplexních informací o různorodých skutečnostech, dějích, datech a procesech se vzájemnými souvislostmi a vazbami, například o poskytovaných službách, zajímavostech, ubytování, stravování a cenách.
6. platová třída
- Podávání informací občanům při vyřizování jejich záležitostí o věcné, místní a funkční příslušnosti všech územních správních úřadů a orgánů obcí.
- Monitorování názorů, stížností a připomínek veřejnosti k činnosti organizace.
- Poskytování odborných informací z různých oborů podle stanovené dokumentace a postupů, například historických, zeměpisných a přírodopisných.
7. platová třída
- Příprava a organizace informačních a popularizačních akcí pro veřejnost, například dnů otevřených dveří.
- Vyhodnocování názorů veřejnosti na činnost organizace, správního úřadu nebo orgánů územního samosprávného celku. Získávání různorodých informací z různých zdrojů včetně jejich třídění a poskytování k dalšímu využívání a zpracovávání rešerší podle obecných zadání.
- Zajišťování zveřejňování aktuálních informací organizace, správního úřadu nebo orgánů územního samosprávného celku formou populárně-informačních materiálů.
- Poskytování specializovaných odborných informací a konzultací ve vymezeném dílčím úseku v reálném čase.
8. platová třída
- Sledování periodik, vyhodnocování jejich přístupu k vybraným tématům, zpracovávání monitorů denního tisku včetně zpracovávání statistických přehledů.
- Zajišťování publicity významných společenských akcí, případně některých pracovních jednání. Zpracovávání rozborů a vyhodnocování publicity a podnětů veřejnosti k činnosti organizace, správního úřadu nebo orgánů územního samosprávného celku včetně návrhů na další postup.
- Příprava a organizace informačních a popularizačních akcí s vlivem na nejširší skupiny obyvatel včetně zajišťování součinnosti s médii a organizace tiskových konferencí.
- Systematické soustřeďování a vyhodnocování informací ve všech oborech činnosti organizace, tvorba odborných informačních výstupů a zpracovávání pravidelných informací pro hromadné sdělovací prostředky.
- Koordinace poskytování informací, poradenské a konzultační činnosti v reálném čase. Poskytování odborných konzultací ve specializovaném oboru v reálném čase.
9. platová třída
- Vytváření a realizace projektů a programů informování a prezentace činnosti organizace ve vztahu k veřejnosti.
10. platová třída
- Komplexní zajišťování informačních, publicistických a tiskových vztahů k veřejnosti a hromadným sdělovacím prostředkům (tiskový mluvčí).
- Stanovování přístupů a způsobů provádění informačních kampaní ve sdělovacích prostředcích včetně jejich přípravy a realizace.
11. platová třída
- Zajišťování informačních, publicistických a tiskových vztahů kraje, hlavního města Prahy, statutárního města nebo správních úřadů s celostátní působností k veřejnosti a hromadným sdělovacím prostředkům ve věcech zpravidla širokého významu včetně publicistické činnosti a vystupování v hromadných sdělovacích prostředcích (tiskový mluvčí).
- Zpracovávání koncepce vztahu organizace k veřejnosti.
12. platová třída
- Zajišťování informačních, publicistických a tiskových vztahů prezidenta republiky, parlamentu, vlády, ústředního správního úřadu nebo bezpečnostního sboru v zásadních věcech s celostátním nebo mezinárodním dosahem ve vztahu k veřejnosti, cizozemským orgánům, hromadným sdělovacím prostředkům apod. (tiskový mluvčí).
- Tvorba komplexních mediálních projektů a koncepcí uvnitř rezortu, koordinace komunikačních toků s rozsáhlou hierarchickou strukturou a vazbami a utváření zdrojové základny informací.
Public Relations ve 13. platové třídě
- Tvorba koncepce mediální politiky a mediálních strategií prezidenta republiky, parlamentu, vlády, ústředního správního úřadu nebo bezpečnostního sboru, utváření rozsáhlé komunikační soustavy a koordinace jejího začleňování do jednotného rezortního nebo multirezortního systému, členěného na organizační složky státu nebo příspěvkové organizace.
Autor úvodní ilustrační fotografie: Dean Moriarty