V hromadné dopravě musí řidič a údržbář vozidla dostávat minimálně 24 100 Kč hrubého měsíčně či 143,30 Kč za hodinu.
Každému podle jeho zásluh! Toto idealistické heslo zkoušejí alespoň částečně naplnit čeští politici. Ve veřejném sektoru regulují zaměstnavatele detailními platovými třídami a tabulkami. Naproti tomu soukromým firmám ponechávají relativní svobodu, aby uzavíraly pracovní smlouvy podle vlastního uvážení. Naši státní představitelé totiž neomezují odměnu, kterou dostává řidič nebo automechanik. Ale ve vládním nařízení č. 567/2006 Sb. najdeme pojmy minimální mzda a zaručená mzda.
Se složitostí, odpovědností a namáhavostí dané profese stoupají takzvané skupiny prací, a s nimi také garantovaná odměna. Minimální mzda představuje základní sazbu, ale většina zaměstnanců musí dostávat více. Uvedené sazby platí pro týdenní pracovní dobu 40 hodin, bez příplatků za ztížené pracovní prostředí apod.
Rok | Mzdová jednotka | Skupina (třída) | 1. (1. + 2.) | 2. (3. + 4.) | 3. (5. + 6.) | 4. (7. + 8.) | 5. (9. + 10.) | 6. (11. + 12.) | 7. (13. + 14.) | 8. (15. + 16.) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | Kč/m. | 18 900 | 19 500 | 21 300 | 21 800 | 24 100 | 26 600 | 29 400 | 37 800 | |
2024 | Kč/h. | 112,50 | 116,10 | 126,80 | 129,80 | 143,30 | 158,20 | 174,70 | 225,00 | |
2023 | Kč/m. | 17 300 | 17 900 | 19 700 | 21 800 | 24 100 | 26 600 | 29 400 | 34 600 | |
2023 | Kč/h. | 103,80 | 106,50 | 117,50 | 129,80 | 143,30 | 158,20 | 174,70 | 207,60 | |
2022 | Kč/m. | 16 200 | 17 900 | 19 700 | 21 800 | 24 100 | 26 600 | 29 400 | 32 400 | |
2022 | Kč/h. | 96,40 | 106,50 | 117,50 | 129,80 | 143,30 | 158,20 | 174,70 | 192,80 | |
2021 | Kč/m. | 15 200 | 16 800 | 18 500 | 20 500 | 22 600 | 24 900 | 27 500 | 30 400 | |
2021 | Kč/h. | 90,50 | 99,90 | 110,30 | 121,80 | 134,40 | 148,40 | 163,90 | 181,00 | |
2020 | Kč/m. | 14 600 | 16 100 | 17 800 | 19 600 | 21 700 | 24 000 | 26 500 | 29 200 | |
2020 | Kč/h. | 87,30 | 96,30 | 106,40 | 117,40 | 129,70 | 143,20 | 158,10 | 174,60 | |
2019 | Kč/m. | 13 350 | 14 740 | 16 280 | 17 970 | 19 850 | 21 900 | 24 180 | 26 700 | |
2019 | Kč/h. | 79,80 | 88,10 | 97,30 | 107,40 | 118,60 | 130,90 | 144,50 | 159,60 | |
2018 | Kč/m. | 12 200 | 13 500 | 14 900 | 16 400 | 18 100 | 20 000 | 22 100 | 24 400 | |
2018 | Kč/h. | 73,20 | 80,80 | 89,20 | 98,50 | 108,80 | 120,10 | 132,60 | 146,40 | |
2017 | Kč/m. | 11 000 | 12 200 | 13 400 | 14 800 | 16 400 | 18 100 | 19 900 | 22 000 | |
2017 | Kč/h. | 66,00 | 72,90 | 80,50 | 88,80 | 98,10 | 108,30 | 119,60 | 132,00 |
V příloze zmíněného vládního nařízení má speciální kapitolku doprava. Upřesněny jsou skupiny prací pro řidiče, automechaniky nebo kapitány lodí. V roce 2017 přibyla 5. sazba zaručené mzdy, určená šoférům hromadné dopravy.
Doprava (řidič, automechanik, kapitán lodě apod.)
Řidič nebo automechanik ve 2. skupině
- Řízení a běžná údržba akumulátorových vozíků s provozem mimo veřejné komunikace včetně manipulace s náklady.
- Řízení silničních motorových vozidel s celkovou hmotností do 3,5 t.
- Přeprava cestujících na určeném přívozu na převozní lodi bez vlastního strojního pohonu s dodržováním všech bezpečnostních předpisů včetně inkasa a vyúčtováním tržeb. Provádění drobné údržby lodi a přistávacích míst.
Řidič a automechanik ve 3. skupině
- Řízení, údržba a opravy silničních motorových vozidel s více než 9 místy k sezení včetně řidiče nebo vozidel o celkové hmotnosti nad 3,5 t.
- Provádění středních a generálních oprav automobilů včetně seřízení chodu motoru, opravy a seřízení vzduchových, hydraulických a elektrických systémů.
- Řízení a obsluha souprav vlaků metra při přepravě osob.
- Montáž a opravy funkčních částí motorových vozidel, například karburátorů, převodovek, rozdělovačů, startérů a náprav včetně seřízení geometrie.
- Přeprava cestujících na převozních lodích na vodních cestách s dodržováním všech bezpečnostních předpisů včetně inkasa a vyúčtováním tržeb. Provádění údržby lodi a zajišťování provozuschopnosti a údržby motoru.
Řidič, automechanik nebo kapitán remorkéru ve 4. skupině
- Kontrola motorových vozidel po opravě nebo diagnostika závad a testování motorů a elektrického a elektronického příslušenství vozidel včetně odstranění závad.
- Řízení a údržba regenerační kolony a koordinace pracovních činností při opravě živičných povrchů vozovek.
- Řízení, obsluha a údržba hnacích vozidel osobních a nákladních vlaků na vedlejších železničních tratích.
- Provádění nejsložitějších výměn agregátů letecké techniky nebo jejich částí, vyhledávání závad a jejich odstraňování.
- Samostatné řízení plavidel, řízení nakládky a vykládky zboží z a do plavidel, odborné a bezpečné ukládání nákladů a kapitánské práce na remorkérech.
Řidič hromadné dopravy v 5. skupině
- Řízení, údržba a opravy motorových vozidel, jejichž délka přesahuje 8 metrů, a která jsou určena pro přepravu více než 16 osob.
Autor úvodní ilustrační fotografie: Felix Mittermeier