Minimální a zaručená mzda řidičů nebo automechaniků (doprava)

Každému podle jeho zásluh! Idealistické heslo zkouší alespoň částečně naplňovat stát. Ve veřejném sektoru reguluje odměňování zaměstnanců platovými třídami a tabulkami. Soukromníkům nechává v uzavírání pracovních smluv značnou svobodu. Přesněji: Stát neomezuje odměnu, kterou dostává řidič nebo automechanik. Ale vládní nařízení č. 567/2006 Sb. zavádí pojmy minimální mzda a zaručená mzda.

Se složitostí, odpovědností a namáhavostí stoupají takzvané skupiny prací, a s nimi také garantovaná odměna. Minimální mzda představuje základní sazbu, ale většina zaměstnanců musí dostávat více. Uvedené sazby platí pro týdenní pracovní dobu 40 hodin, bez příplatků za ztížené pracovní prostředí apod.

ZARUČENÁ MZDA 2016/2017Invalidé v r. 2016Zdraví v r. 2016Všichni v r. 2017
SkupinaTřídaKč/hod.Kč/měsícKč/hod.Kč/měsícKč/hodinuKč/měsíc
1.1.+2.55,109.30058,709.90066,0011.000
2.3.+4.60,9010.30064,8010.90072,9012.200
3.5.+6.67,2011.30071,6012.10080,5013.400
4.7.+8.74,2012.50079,0013.30088,8014.800
5.9.+10.81,9013.80087,2014.70098,1016.400
6.11.+12.90,5015.30096,3016.200108,3018.100
7.13.+14.99,9016.800106,3017.900119,6019.900
8.15.+16.110,3018.600117,4019.800132,0022.000

V příloze zmíněného vládního nařízení má speciální kapitolku doprava. Upřesněny jsou skupiny prací pro řidiče, automechaniky nebo kapitány lodí. V roce 2017 přibyla 5. sazba zaručené mzdy, určená šoférům hromadné dopravy.

Doprava (řidič, automechanik, kapitán lodě apod.)

Řidič nebo automechanik ve 2. skupině

  1. Řízení a běžná údržba akumulátorových vozíků s provozem mimo veřejné komunikace včetně manipulace s náklady.
  2. Řízení silničních motorových vozidel s celkovou hmotností do 3,5 t.
  3. Přeprava cestujících na určeném přívozu na převozní lodi bez vlastního strojního pohonu s dodržováním všech bezpečnostních předpisů včetně inkasa a vyúčtováním tržeb. Provádění drobné údržby lodi a přistávacích míst.

Řidič a automechanik ve 3. skupině

  1. Řízení, údržba a opravy silničních motorových vozidel s více než 9 místy k sezení včetně řidiče nebo vozidel o celkové hmotnosti nad 3,5 t
  2. Provádění středních a generálních oprav automobilů včetně seřízení chodu motoru, opravy a seřízení vzduchových, hydraulických a elektrických systémů.
  3. Řízení a obsluha souprav vlaků metra při přepravě osob.
  4. Montáž a opravy funkčních částí motorových vozidel, například karburátorů, převodovek, rozdělovačů, startérů a náprav včetně seřízení geometrie.
  5. Přeprava cestujících na převozních lodích na vodních cestách s dodržováním všech bezpečnostních předpisů včetně inkasa a vyúčtováním tržeb. Provádění údržby lodi a zajišťování provozuschopnosti a údržby motoru.

Řidič, automechanik nebo kapitán remorkéru ve 4. skupině

  1. Kontrola motorových vozidel po opravě nebo diagnostika závad a testování motorů a elektrického a elektronického příslušenství vozidel včetně odstranění závad.
  2. Řízení a údržba regenerační kolony a koordinace pracovních činností při opravě živičných povrchů vozovek.
  3. Řízení, obsluha a údržba hnacích vozidel osobních a nákladních vlaků na vedlejších železničních tratích.
  4. Provádění nejsložitějších výměn agregátů letecké techniky nebo jejich částí, vyhledávání závad a jejich odstraňování.
  5. Samostatné řízení plavidel, řízení nakládky a vykládky zboží z a do plavidel, odborné a bezpečné ukládání nákladů a kapitánské práce na remorkérech.

Řidič hromadné dopravy v 5. skupině

  1. Řízení, údržba a opravy motorových vozidel, jejichž délka přesahuje 8 metrů, a která jsou určena pro přepravu více než 16 osob.

6 komentářů

  • Jakub Barták napsal:

    Dobrý den, rád bych se Vás zeptal na názor ohledně přesunutí řidičů hromadné dopravy ze 3. do 5. skupiny prací zaručené mzdy. V příloze nařízení vlády 567/2006 (dopravy) je nově stanoveno, že do 5. skupiny patří: „Řízení, údržba a opravy motorových vozidel, jejichž délka přesahuje 8 metrů, a která jsou určena pro přepravu více než 16 osob.“ Mám to chápat tak, že to platí pouze pro řidiče?

    Co zaměstnanci, kteří nejsou řidiči, ale provádějí údržbu a opravu těchto vozidel? Dle mého názoru jazykový a logický výklad svědčí o tom, že by se do 5. skupiny měli řadit i mechanici dotyčných vozidel. Stejně tak jako řidič nemusí provádět údržbu a opravy těchto vozidel, platí, že mechanik nevykonává řízení těchto vozidel. Děkuji.

    • Petr Woff napsal:

      Dobrý den, pane Bartáku. Díky za podnětný dotaz. Nebyl jsem si jist, jak odpovědět, proto jsem Vaši otázku předal přímo na Ministerstvo práce a sociálních věcí. Zde je odpověď pana Petra Hůrky, náměstka ministryně pro řízení sekce legislativy. Bohužel nepotvrzuje Váš názor:

      „Do této skupiny prací jsou zařazeni zaměstnanci, jejichž výkon práce spočívá v řízení, údržbě a opravách motorových vozidel, u kterých délka přesahuje 8 metrů a jsou určena pro přepravu více než 16 osob. Jedná se o skupinu řidičů, kteří řídí vozidla, pro něž se vyžaduje řidičské oprávnění skupiny D. Pro účely zařazení do této skupiny prací musí zaměstnanec splňovat všechny uvedené podmínky, tj. vykonávat všechny činnosti.“

  • Fišerová napsal:

    Dobrý den, řidič kamionu, který jezdí v zahraničí, ale je placený českou firmou, by měl být zařazený v jaké skupině prací? Zdůrazňuji, že pracovní smlouvu má s českou firmou. Děkuji za odpověď.

    • Petr Woff napsal:

      Paní Fišerová, český řidič kamionu patří minimálně do 3. skupiny prací: „Řízení, údržba a opravy silničních motorových vozidel s více než 9 místy k sezení včetně řidiče nebo vozidel o celkové hmotnosti nad 3,5 t.“

      (Na vyšší skupinu prací byste měla právo, kdyby do Vaší pracovní náplně patřila například i: „Kontrola motorových vozidel po opravě nebo diagnostika závad a testování motorů a elektrického a elektronického příslušenství vozidel včetně odstranění závad.“)

      Možná se ptáte, jestli český zaměstnavatel musí vyplácet třeba německou minimální mzdu, když svého řidiče vysílá na německé území. Podle mých informací nemusí. Německé úřady sice nějaký čas zkoušely tuto povinnost vymáhat, aby východoevropské dopravní firmy nebyly zvýhodněné svými nižšími mzdovými náklady, ale odpovědní představitelé Evropské unie podpořili českou vládu, která se zastala našich zaměstnavatelů. (Ostatně také německé firmy mohou využívat nižších mzdových nákladů v Česku a dále na východ, když tady provozují svoje pobočky.)

  • Kroupová napsal:

    Dobrý den, chtěla bych se optat a poradit, do které skupiny prací patří řidič ve vnitrostátní dopravě řídící vozidlo nad 12 tun vozící zeminu, štěrky, písky a podobné. Děkuji.

    • Petr Woff napsal:

      Paní Kroupová, pokud má Vámi uvedený řidič na starosti také údržbu a příležitostné opravy vozidla, patří do 3. skupiny prací. Pokud „jenom“ řídí, půjde pravděpodobně o 2. skupinu prací.

Napište komentář. Chcete odpověď? V tom případě lajkněte náš Facebook ZDE :-).

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *